De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ACADEMISCH SCHE VAARDIGHEDEN - C1.3 SIMONE OSKAM MSC CU C243A.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ACADEMISCH SCHE VAARDIGHEDEN - C1.3 SIMONE OSKAM MSC CU C243A."— Transcript van de presentatie:

1 ACADEMISCH SCHE VAARDIGHEDEN - C1.3 SIMONE OSKAM MSC CU C243A

2 Ervaringen kritisch commentaar Standaardonderdelen wetenschappelijke teksten Analyse inleiding Peterson Ideeën voor jullie literatuuronderzoek Inleiding schrijven: probleemsignalering en belang onderzoek. ToDo AGENDA C 1.3

3 ERVARINGEN MET REVIEWS

4 OPBOUW WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL

5 Abstract Inleiding Theoretisch kader Methode Resultaten Conclusie Discussie Literatuurlijst STANDAARDOPBOUW Korte samenvatting van de hoofdlijnen Thema, achtergrond, motivatie, oz-vraag Literatuuroverzicht Opzet van het onderzoek Overzicht van resultaten Antwoord op de ozvraag Evaluatie van het onderzoek, aanbevelingen Bronnenlijst

6 Abstract Inleiding Theoretisch kader Methode Resultaten Conclusie Discussie Literatuurlijst OPBOUW EMPIRICAL STUDY ONDERZOEKSVERSLAG Korte samenvatting van de hoofdlijnen Thema, achtergrond, motivatie, oz-vraag Literatuuroverzicht, oz-vraag Opzet van het onderzoek Overzicht van resultaten Antwoord op de ozvraag Evaluatie van het onderzoek, aanbevelingen Bronnenlijst

7 Abstract Inleiding Theoretisch kader Methode OPBOUW RESEARCH PROPOSAL ONDERZOEKSPLAN Korte samenvatting van de hoofdlijnen Thema, achtergrond, motivatie Literatuuroverzicht, oz-vraag Opzet van het onderzoek

8 Abstract Inleiding Theoretisch kader Methode Resultaten Conclusie Discussie Literatuurlijst OPBOUW LITERATURE REVIEW LITERATUURVERSLAG Korte samenvatting van de hoofdlijnen Thema, probleem, belang, oz-vraag Samenvatting eerder onderzoek èn aangeven relaties, hiaten, contradicties en inconsistenties van dit eerdere onderzoek Overzicht van resultaten Antwoord op de onderzoeksvraag Aanbevelingen voor vervolgonderzoek Bronnenlijst

9 WETENSCHAPPELIJK SCHRIJVEN INLEIDING VAN JULLIE LITERATUURVERSLAG

10 ASPECTEN VAN DE BOODSCHAP VAN EEN WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL Referentieel: Het gaat over het thema waarover je conclusies wilt trekken Expressief: Ik ben een ter zake kundige, betrouwbare en nauwkeurige onderzoeker Relationeel:U bent mijn – eveneens kundige – collegawetenschapper, die het artikel positief-kritisch zal bekijken en (hopelijk) citeren Appellerend: Ik wil Op basis van geldige argumenten mijn conclusies en aanbevelingen delen met mijn medewetenschappers.

11 INLEIDING Aanleiding:  Wat is de situatie?  Wat is het probleem?  Waarom is dat een probleem? Doel (belang, beleidsdoel):  Waar wil men naartoe? Onderzoeksvraag:  Wat wil je (dus) weten? STRUCTUUR INLEIDING LITERATUURVERSLAG maat- of wetenschappelijk doel waaraan de uitkomsten van je literatuuronderzoek bijdragen. Wát je gaat onderzoeken. vloeit voort uit doelstelling, maar is concreet te beantwoorden. probleemsignalering in praktijk

12 BRONNEN VOOR ONDERZOEKSVRAGEN THEORIEËN Pas theorie toe op een fenomeen. “Gebruik de social exchange theory om te verklaren waarom mensen bereid zijn persoonlijke gegevens te verstrekken voor online transacties.”

13 BRONNEN VOOR ONDERZOEKSVRAGEN PUBLIEK DEBAT Onderzoek een actueel thema in het wetenschappelijke of publieke debat. “Bestaande artikelen over online social networking onder tieners wekt interesse in de impact van het gebruik van Facebook onder jong volwassenen op hun academische prestaties.“

14 BRONNEN VOOR ONDERZOEKSVRAGEN ONTWIKKELINGEN EN TRENDS IN DE MAATSCHAPPIJ Onderzoek een nieuwe verschijnselen. “Onderzoek naar online dating om te begrijpen waarom mensen er de voorkeur aan geven om relaties aan te gaan via een online medium in plaats van in offline settings.”

15 SOCIALE EN ORGANISATIEVRAAGSTUKKEN sociaal vraagstuk als aanleiding voor formulering van een onderzoeksvraag. “Illegale migratie, digitale kloof, discriminatie op de werkvloer, creëren van identiteit bij een fusie” BRONNEN VOOR ONDERZOEKSVRAGEN

16 PERSOONLIJKE INTERESSES ‘SCHOKKEND’ WETENSCHAPPELIJK NIEUWS HIAAT TUSSEN GEMENTEN WERKELIJKHEID EN DE VERKLARING ERVAN BRONNEN VOOR ONDERZOEKSVRAGEN

17 IDEEËN VOOR THEMA’S VOOR JE LITERATUURONDERZOEK

18 Invloed personage trainer op leereffect Invloed achtergrondmuziek op betrokkenheid Invloed competitie-element in serious games op leereffect Invloed van computer skills studenten op leereffect game Succesfactoren van CALL-interfaces succesfactoren voor leereffect mmorpg risico's voor leereffect mmorpg Invloed van serious games op concentratie Invloed van avatars op zelfbeeld? THEMAVOORBEELDEN

19 Bedenk een korte aanleiding waarin je antwoord geeft op de volgende vragen: Wat is de situatie? Welk probleem doet zich daarin voor? Waarom is dat een probleem? Wat is het belang van onderzoek ernaar? AANLEIDING OEFENING

20 1.Vorm een duo 2.Kies met z’n tweeën een thema (evt. voorlopige ozvraag) 3.Bedenk een korte aanleiding waarin je antwoord geeft op de volgende vragen:  Wat is de situatie?  Welk probleem doet zich daarin voor?  Waarom is dat een probleem?  Wat is het belang van onderzoek ernaar? 4.Schrijf samen een eerste conceptprobleemsignalering OPDRACHT

21 Schrijf je in voor de BB van Information literacy en kijk er vast rond Werk in duo's de inleiding met probleemsignalering uit Tip: Voor de inleiding mag je ook (al dan niet wetenschappelijke) bronnen gebruiken. DL inleiding: ma 26 sept 11:00u via Assignments in BB Wederom kun je de tekst direct in BB schrijven/plakken. TODO BESTUDEER VOOR VOLGENDE WEEK LC:


Download ppt "ACADEMISCH SCHE VAARDIGHEDEN - C1.3 SIMONE OSKAM MSC CU C243A."

Verwante presentaties


Ads door Google