De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media."— Transcript van de presentatie:

1 Media en creativiteit •Mail: p.m.terstroet@hro.nlp.m.terstroet@hro.nl •Wiki: http://startpagina.cmd.hro.nlhttp://startpagina.cmd.hro.nl • vakgroep: Media en creativiteit • jaar 1 VT, modulewijzer en alles slides van de afgelopen les onder mijn naam •Aanwezig: woensdag,vrijdag •Lokaal: 1.10, postvakjes tegenover de portiersloge

2 Agenda vandaag les 2 •Vragen modulewijzer •Motto dummy http://www.brucemaudesign.com/manifesto.html http://www.brucemaudesign.com/manifesto.html •Het boek Creativiteit Hoe?Zo! •Voorbeeld analyse pictogrammen •Analyse in duo-vorm van 30 pictogrammen, ieder voor zich fotograferen en per beeld inhoudelijk commentaar erbij schrijven. •Wat komt er in de reflectie? •Divergeren, convergeren vliegermodel •Huiswerk

3 reductie •Maak een reeks van 5 pictogrammen •Kies deze uit de collectie van jullie beiden •Leg ze op volgorde van de mate waarin de werkelijkheid gereduceerd is, versimpeld is, nummer 5 is bijna abstract, nummer 1 is realistisch. •Maak en foto van de hele serie en schrijf er zelf een uitgebreid commentaar bij

4 Pictogrammen, reductie werkelijkheid 5

5 Reductie werkelijkheid 4

6 Reductie werkelijkheid 3

7 Reductie werkelijkheid 2

8 Reductie werkelijkheid 1

9 communicatie •Leg ze op volgorde van communicatieve waarde, de mate waarin we ze begrijpen. •Kies een nieuwe reeks van pictogrammen, weer uit de gezamenlijke collectie. •Nummer 5 is moeilijk te begrijpen, nummer 1 makkelijk. •Foto maken, per voorbeeld commentaar (snelhechter vooronderzoek)

10 Communicatieve waarde 5

11 Communicatieve waarde 4

12 Communicatieve waarde 3

13 Communicatieve waarde 2

14 communicatieve waarde 1 •Communicatieve waarde 1

15 voor iedereen •Stel weer een serie van 5 samen, nu kijk je naar de mate waarin het pictogram voor iedereen begrijpelijk is. •5 is slechts voor een specifieke groep begrijpelijk, 1 is voor veel meer mensen te begrijpen. •Ook nu weer fotograferen en ieder voor zich een heldere toelichting per beeld erbij schrijven.

16 Voor wat meer mensen te begrijpen 4

17 Voor bijna niemand te begrijpen

18 Voor nog meer mensen te begrijpen 3

19 Begrijpbaarheid 2

20 Voor iedereen duidelijk 1

21 Beeldtaal •Definitie beeldtaal (voor deze opdracht): –Het overbrengen van een specifieke boodschap (‘verhaaltje’ hoe miniem dan ook met een kop en een staart) alleen door gebruikmaking van beeld. Voor de volgende keer mag je dus voorbeelden van gebruiksaanwijzingen aanvullen met voor- beelden van beeldtaal, maak het interessant!

22

23

24

25

26 Analyse in duo-vorm opdracht 2 - Leg elk je 30 pictogrammen op tafel - Kies een reeks van 5 pictogrammen en bekijk de mate van reductie van werkelijkheid. - Leg 5 andere pictogrammen nu op volgorde van communicatieve waarde, wàt vertellen ze, hoè? - Kies nieuwe reeks van 5 pictogrammen en leg op volgorde van begrijpbaarheid (iedereen of specifieke doelgroep) in bepaalde context of niet. - Leg telkens vast op foto en noteer (ieder voor zich) per sessie commentaar (voor reflectie, vlieger) ook aangeven met wie je hebt samengewerkt.

27 Huiswerk wo.14 of vr.16.09.2011 •Lees Boek van begin t/m pag. 25 maak alle oefeningen op A4 (snelhechter) •Lees de opdracht gebruiksaanwijzing en reflectie (de vlieger) nog eens door •Afronden en inleveren vooronderzoek. Print je gevonden 30 pictogrammen en 10 gebruiksaanwijzingen uit op A4 papier(in snelhechter). Schrijf eigen commentaar bij de foto’s van de series van 5 pictogrammen. •Analyseer 1 pictogram en 1 gebruiksaanwijzing op basis van de vragen in de modulewijzer. •Vergeet de dummy niet!


Download ppt "Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media."

Verwante presentaties


Ads door Google