De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MEDMEC01 – Media en Creativiteit, module 1 Thema: Het Creatieve Proces Pia Terstroet.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MEDMEC01 – Media en Creativiteit, module 1 Thema: Het Creatieve Proces Pia Terstroet."— Transcript van de presentatie:

1 MEDMEC01 – Media en Creativiteit, module 1 Thema: Het Creatieve Proces Pia Terstroet

2 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit jaar 1 VT, modulewijzer en alles slides van de afgelopen les onder mijn naam Aanwezig: vrijdag Lokaal: 1.10, postvakjes tegenover de portiersloge

3 Do’s ‘n Do’nts Telefoon stil/uit, Laptops dicht bij theorie Kom op tijd, 10 min te laat is een les gemist en vooral storend. Meer dan 2 lessen gemist betekent vak volgend jaar opnieuw mits toelichting SLC of Decaan Opdrachten op afgesproken datum en tijd inleveren Alle onderdelen (deelopdrachten) inleveren, anders herkansingsopdracht Herkansingsopdracht niet gedaan dan vervalt recht op herkansen en moet de hele module het volgend studiejaar opnieuw gevolgd worden

4 Voorstel rondje

5 The basics Kwartalen Thema’s, nu: creative tools Module –10 weken, 8 weken les –Studiebelasting 2 CP = 56 klokuren, dus naast de wekelijkse colleges 40 uur zelfstudie –Hoorcollege, 1 à 2 gastcolleges uit de beroepspraktijk, of toelichting module

6 Medmec in studiejaar 1 Media & Creativiteit –Inzicht krijgen in het multimedia gebied –Inzicht krijgen en het je eigen maken van verschillende creatieve technieken –Inzicht krijgen en het je eigen maken van onderzoeksvaardigheden

7 Leerdoelen Student is in staat creatieve technieken toe te passen. Student is in staat visueel te communiceren zonder gebruik van tekst. Dit uit zich in een opdracht om een gebruiksaanwijzing te maken waarin de handeling, en ook de gebruiker centraal staat. De handeling kan namelijk niet zonder gebruiker. Student kan werken met een (digitale) dummy, waarin visuele en textuele waarnemingen in vastgelegd worden. Je moet deze ook kunnen toelichten.

8 Deliverables (de opdrachten) 20% Opdracht 1 - Dummy 20% Opdracht 2 - Vooronderzoek 40% Opdracht 3 - Gebruiksaanwijzing 20% Opdracht 4 - Reflectie

9 Weekoverzicht Les week OnderwerpenVoorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 o Kennismaking met creativiteit en het creatieve proces, divergeren en convergeren (hoorcollege) o Toelichting op de module en de opdrachten (in de les) o Start vooronderzoek (in de les) o Bestuderen modulewijzer o Aanschaffen en gebruik (digitale) Dummy o Verzamelen van 30 pictogrammen en 10 gebruiksaanwijzingen. Neem mee naar les 2! o Aanschaffen boek Creativiteit. Hoe? Zo! 2 o Werken aan het vooronderzoek. o Presentatie over pictogrammen (optioneel docent). o Gebruik dummy o Afmaken vooronderzoek. Neem mee naar les 3. 3 o Inleveren huiswerk vooronderzoek o Trainen in een creatieve techniek toegepast op opdracht 3, de gebruiksaanwijzing (bijv. genereren van ideeën; longlist-shortlist, superhero) o Begrippen convergeren en divergeren herhalen (bijv. met behulp van Mister Bean die divergente oplossingen heeft voor een convergent probleem) o Gebruik Dummy 4 o Trainen in een creatieve techniek toegepast op opdracht 3, de gebruiksaanwijzing (bijv. selectie van ideeën; A4 methode, abstractieladder) o Gebruik Dummy 5 o Uitwerken van één idee voor je gebruiksaanwijzing. o Gebruik Dummy 6 o Afronden gebruiksaanwijzing. o Gebruik Dummy o Voorbereiden test! Let op neem alles mee! 7 o Uitvoeren en testen in de les (let op verwerk resultaat in je vlieger). o Gebruik Dummy o Maken van de vlieger (opdracht 4, reflectie). o Verwerk de conclusies van je test in je gebruiksaanwijzing (opdracht 3). 8 o Inlveren opdracht 3! o Beoordelingsgesprek (toelichten dummy en opdracht 4, reflectie) o Gebruik Dummy 9 o Beoordelingsgesprek (toelichten dummy en opdracht 4, reflectie) o Voorbereiden herkansingsopdracht 10 o Chaosweek

10 Creativiteit Creatief met kurk? Creativiteit meer dan alleen artistiek zijn Creativiteit zit in iedereen

11 Creativiteit trainen In dagelijkse dingen Door je open te stellen voor iets wat je normaal nooit zou interesseren Door kleine problemen te signaleren en er een oplossing voor te bedenken Door je altijd af te vragen: waarom? Door jezelf te dwingen in meerdere richtingen te denken Door de oefeningen uit het boek.

12 Meerdere richtingen denken Een krant kan je kopen, lezen en bij het oud papier leggen…maar wat kan je nog meer met een krant doen? –Schrijf het op!

13 Dummy

14 Wat is een Dummy, wat hoort erin? Een zoveel mogelijk visueel logboek. Indrukken, dingen die je gaan opvallen op straat, in de media, losse ideeën en gedachten, schetsen, websites, vormgeving, letters, inspiratiebronnen, citaten, nieuwtjes, artikelen, eigen foto’s, documentaires, kleurencombi’s. Alles dat op de een of andere manier met de nieuwe vakken hier te maken heeft, van techniek tot vormgeving tot psychologie tot marketing.

15 Hoe wordt je Dummy beoordeeld? Kwantiteit Elke dag 1 item, 8 lesweken dus 7x8 items Originaliteit Jij hebt totaal andere items gevonden dan je collega’s Diversiteit Je items zijn zeer gevarieerd, niet alleen foto’s of alleen strips of alleen gadgets etc. Van alles wat.

16 Huiswerk Bestuderen modulewijzer (wiki) Aanschaffen Dummy, gekozen motto voorin,7 items met commentaar. Dummy mag digitaal maar pas op niet alleen van internet uploaden ook scannen! Verzamelen van 30 pictogrammen en 10 gebruiksaanwijzingen. Neem mee naar les 2! (Zie modulewijzer, opdracht 2) Aanschaffen boek Creativiteit. Hoe? Zo!


Download ppt "MEDMEC01 – Media en Creativiteit, module 1 Thema: Het Creatieve Proces Pia Terstroet."

Verwante presentaties


Ads door Google