De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Videocollege Scaffolding Janneke van de Pol - Vrije Universiteit Amsterdam.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Videocollege Scaffolding Janneke van de Pol - Vrije Universiteit Amsterdam."— Transcript van de presentatie:

1 Videocollege Scaffolding Janneke van de Pol - Vrije Universiteit Amsterdam

2 Stellingen 1.Leerlingen kunnen lekker achterover leunen, de docent doet het werk 2. Docenten praten langs leerlingen heen

3 Voorbeeld 1 D: Welke heb jij? Ll: ehm, ik moet nu 5, 6, en 8 D: wat heb je al gelezen? Ll: 5 D: waar denk je dat ‘ie bijhoort? Ll: bij vrede D: vrede (bladert), ik denk het niet. Ik denk dat ‘ie bij welvaart hoort. Maar ok. Want het gaat hier helemaal niet over oorlog ofzo weet je. Het gaat over vrij verkeer van personen. Wat doen Polen in Nederland? Ll: werken en wonen D: waarom zouden ze in Nederland werken en wonen? Je kan hier veel meer verdienen dan in Polen. Als je in Polen stukadoor bent dan verdien je 250 euro per maand en als je hier stukadoor bent dan kun je heel veel verdienen. Dus het gaat meer over welvaart, die mensen komen hier omdat ze veel meer kunnen verdienen. En als ze dan terug gaan naar Polen dan kunnen ze daar heel rijk van leven, begrijp je? Kijk, ze komen hier niet omdat ze vervolgd worden ofzo in hun eigen land. Zeker niet, ze mogen daar gewoon blijven wonen, niemand zegt dat ze wegmoeten, snap je? Ll: mag ik het wegkrassen?

4 Overzicht college 1.Belang van scaffolding 2.Theorie en onderzoek 3. Scaffolding: Hoe doe je dat? 4. Tips & dilemma’s

5 1. Belang van scaffolding Scaffolding = hulp op maat Scaffolding = goed lesgeven (bv. Saban, Kocbeker & Saban, 2007) Veel onderzoek Effectieve lesmethode (bv. Murphy & Messer, 2000) MAAR: moeilijk te meten!

6 Theoretische achtergrond - Vygotsky begin 20 e eeuw - Zone van Naaste Ontwikkeling - Leren is een sociaal proces (geen videocollege dus!) - Scaffolding (Wood, Bruner & Ross, 1976) - Metafoor: Steigers bouwen - Commentaar metafoor (Stone, 1998) - Eenzijdige interactie - Gebouw & steiger vaststaand 2. Theorie en onderzoek

7 Kenmerken scaffolding Contingentie Fading Overdracht van verantwoordelijkheid 2. Theorie en onderzoek

8 Kenmerken scaffolding Contingentie Fading Overdracht van verantwoordelijkheid 2. Theorie en onderzoek

9 Leerbaarheid scaffolding Bliss, Askew, & Macrae, 1996 Gillies & Khan, 2009 Onderzoek VU op vernieuwende scholen 2. Theorie en onderzoek

10 Model van contingent lesgeven 1. Diagnosestrategieën 2. Diagnosecheck 3. Hulpstrategieën 4. Begripscheck Respons leerling 3. Scaffolding, hoe doe je dat?

11 1.Diagnosestrategieën Middelen: -Vragen stellen -Lezen van het werk van de leerling -Observeren -“Wat denk je zelf?” -“Wat kun je mij vertellen over…?” -“Wat weet je al over...?” Strategieën om het actuele niveau van een leerling te bepalen; Wat weet een leerling al wel en wat nog niet? 3. Scaffolding, hoe doe je dat?

12 2. Diagnosecheck (ZNO) Middelen: -Vragen stellen -“Bedoel je...?” -“Ik hoor je zeggen..., klopt dat?” -“Dus je bedoelt...?” Nagaan of je eigen interpretatie van de kennis van de leerling klopt. 3. Scaffolding, hoe doe je dat?

13 3. Hulpstrategieën Dát deel van de taak van de leerling overnemen dat de leerling zelf nog niet kan 3. Scaffolding, hoe doe je dat? - Meeste onderzoek naar gedaan - Is vaak een automatisme

14 DOELEN CognitiefMetacognitiefAffectief LesstofLeer- strategieen Algemene principes Opwekken interesse Frustratie controle Feedback Hints Instructie geven Uitleg geven Voordoen Vragen stellen Middelen “Heel goed!” “Denk eens aan...” “Maak nu opdracht 2” “Interne markt betekent...” “Als je denkt aan de euro, wat is dan een voordeel voor deze verkoopster?” 3. Scaffolding, hoe doe je dat? Gebaseerd op: Wood, Bruner & Ross, 1976; Tharp & Gallimore, 1988)

15 4. Begripscheck Middelen: -Vragen stellen “Kun je me nu uitleggen wat... betekent?” “Wat ga je nu opschrijven?” Nagaan of de leerling iets opgestoken heeft van de hulp 3. Scaffolding, hoe doe je dat?

16 Model van contingent lesgeven 1. Diagnosestrategieën 2. Diagnosecheck 3. Hulpstrategieën 4. Begripscheck Respons leerling 3. Scaffolding, hoe doe je dat?

17 Voorbeeld 2 D: heb je een voordeel bedacht voor een tandarts en de EU? Ll1: tandheelkunde in de EU D: Ja Bjorn: dat we gewoon (...) tandartsen D: wat bedoel je daarmee? Bjorn: nou dat we geen slecht gebit krijgen maar een gezond gebit. D: en waarom helpt de EU daarbij? Bjorn: die geeft geld voor de tandartsen om goede apparaten te kopen D: ja, dat kan heel goed. Dus die EU die zorgt misschien wel voor regels hoe een tandarts moet werken, dat bedoel je? Bjorn: ja, zeg maar subsidie zeg maar dat de regering subsidie geeft aan tandartsen zodat ze goede spullen kunnen kopen. D: ok, ja, dat zou heel goed kunnen. Dus dan schrijf je dat op bij voordeel voor de tandarts Adri: wat moet ik opschrijven? D: Bjorn? Bjorn: zeg maar dat de tandarts dat de regering subsidie geeft zodat ze goede spullen kunnen kopen. Stap 1 Stap 3 Stap 2 Stap 3 Stap 4 3. Scaffolding, hoe doe je dat?

18 4. Tips & dilemma’s Kenmerken opdracht die scaffolding vergemakkelijken Open en uitdagende opdracht Oproepen van de voorkennis komt steeds terug in de opdracht (contingentie) Tips Oefen in stapjes (maar verlies overkoepelende begrip scaffolding niet uit het oog) Oefen vooral diagnosestrategieën Reflecteer samen met anderen en het liefst met video Bereid je les extra goed voor Dilemma’s (zie oorzaken Elbers et al.) Jij blijft de expert vs eigen ideeën leerling Tijd & rust vs les afkrijgen Ervaringvs momentopname leerling

19 Stellingen 1.Leerlingen kunnen lekker achterover leunen, de docent doet het werk 2. Docenten praten langs leerlingen heen

20 Scaffolding Scaffolding = belangrijk Scaffolding = hulp op maat Contingentie, fading en overdracht van verantwoordelijkheid) Scaffolding = zeldzaam Scaffolding = leerbaar (stappenplan contingent lesgeven)

21 Literatuurlijst Bliss, J., Askew, M., & Macrae, S. (1996). Effective teaching and learning: Scaffolding revisited. Oxford Review of Education, 22, Elbers, E., Hajer, M., Jonkers, M., Koole, T, & Prenger, J. (2008). Instructional dialogues: participation in dyadic interactions in multicultural classrooms. In J. Deen, M. Hajer, & T. Koole (Eds.), Interaction in two multicultural mathematics classrooms: Mechanisms of inclusion and exclusion (pp ). Amsterdam: Aksant. Gillies, R. M., & Khan, A. (2009). Promoting reasoned argumentation, problem-solving and learning during small-group work. Cambridge Journal of Education, 39, Murphy, N., & Messer, D. (2000). Differential benefits from scaffolding and children working alone. Educational Psychology, 20, Saban, A., Kocbeker, B. N., & Saban, A. (2007). Prospective teachers’ conceptions of teaching and learning revealed through metaphor analysis. Learning and Instruction, 17(2), Stone, C. A. (1998). The metaphor of scaffolding: Its utility for the field of learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 31, Tharp, R. G., & Gallimore, R. (1988). Rousing minds to life: Teaching, learning, and schooling in social context. Cambridge, UK: Cambridge University press. Van de Pol, J., Volman, M., & Beishuizen, J. (in press). Patterns of contingent teaching in teacher-student interaction. Learning and Instruction. Van de Pol, J., Volman, M., & Beishuizen, J. (submitted for publication). Scaffolding in teacher-student interaction: A decade of research. Van de Pol, J., Volman, M., & Beishuizen, J. (submitted for publication). Scaffolding in small-group work. Enhancing teachers’ scaffolding skills. Vygotksy, L. S. (1978). In M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman (Eds.), Mind in society – the development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press. Wood, D., Bruner, J. S., & Ross, G. (1976). Role of tutoring in problem-solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 17,


Download ppt "Videocollege Scaffolding Janneke van de Pol - Vrije Universiteit Amsterdam."

Verwante presentaties


Ads door Google