De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Overgangsproblemen van de middelbare school naar het hoger onderwijs die leiden tot vertraging en uitval in het begin van de studie of overstappen naar.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Overgangsproblemen van de middelbare school naar het hoger onderwijs die leiden tot vertraging en uitval in het begin van de studie of overstappen naar."— Transcript van de presentatie:

1 Overgangsproblemen van de middelbare school naar het hoger onderwijs die leiden tot vertraging en uitval in het begin van de studie of overstappen naar een andere studie. Andre Baars, Onderwijspsycholoog

2 Een aantrekkelijk vergelijk: De student heeft gesolliciteerd De student heeft gesolliciteerd Er was een vacature Er was een vacature Er is een proeftijd Er is een proeftijd De student heeft taken, verantwoordelijkheden en een baas De student heeft taken, verantwoordelijkheden en een baas De student kan ontslagen worden De student kan ontslagen worden De student krijgt een tijdelijk contract De student krijgt een tijdelijk contract Andre Baars, Onderwijspsycholoog

3 Het gaat niet alleen om de juiste vooropleiding Het gaat niet alleen om de juiste vooropleiding Of de juiste kennis en vaardigheden Of de juiste kennis en vaardigheden Het gaat ook om de juiste attitude Het gaat ook om de juiste attitude Er wordt een actieve houding benadrukt i.p.v. een passieve. Er wordt een actieve houding benadrukt i.p.v. een passieve.

4 De functie: Als student heb je de volgende taken… * In het eerste jaar; Aan BSA norm voldoen * Gedurende de studie; Alle EC’s halen binnen het termijn * Verplichte contacturen volgen * Opdrachten/Stage/scriptie/onderzoek e n de volgende verantwoordelijkheden… * Actief voorbereiden en deelnemen * Contact onderhouden met docent en medestudent * Alle relevante informatie verzamelen + verwerken * De tijd investeren die nodig is * Plannen en Prioriteiten stellen * Keuzes maken * Extra inzet plegen wanneer dat nodig is * Actie ondernemen wanneer het fout dreigt te gaan Andre Baars, Onderwijspsycholoog

5 Profiel kenmerken: Iemand die in staat is om… * Doelgericht te werken * uur beschikbaar te zijn * Zelfstandig en in groepsverband te werken * Zelfreflectie en zelfsturing toe te passen * Kritische houding + denkvermogen in te zetten * Enthousiast en positief te blijven * Gedisciplineerd te werken * Tegenslag te verdragen en daarvan te leren * Goed te communiceren * Veel informatie efficiënt en effectief te verwerken * Onder tijdsdruk te werken Andre Baars, Onderwijspsycholoog

6 Uitvallers (Eimer en Bekhuis 2006): - Klassieke risico student * Beperkte capaciteiten * Beperkte mogelijkheden - De opstappers * Verkeerde studiekeus (inhoudelijk) * Onvrede met de onderwijsorganisatie * Moeite met de werkwijze Andre Baars, Onderwijspsycholoog

7 Problemen met duiden en voorspellen: - Wat is oorzaak en wat is gevolg? - Risicofactoren kun je niet zomaar stapelen - De beleving van de student Andre Baars, Onderwijspsycholoog

8 De mens heeft behoefte aan: Self Determination Theory (Ryan en Deci, 2000) Sociale verbondenheid Sociale verbondenheid *G emeenschappelijkheid Autonomie Autonomie * In relatie tot de ander Competentie Competentie * Gevoel van zelfvertrouwen en doeltreffendheid Andre Baars, Onderwijspsycholoog

9 Dagelijks of wekelijks! Binnen en buiten de studie! Doen wat ik wil. Doen wat ik wil. Op de manier die ik wil. Op de manier die ik wil. Met het resultaat dat ik wens. Met het resultaat dat ik wens. Dan ben ik:betrokken, gemotiveerd, geconcentreerd en actief Andre Baars, Onderwijspsycholoog

10 Goodness of Fit tussen student en opleiding (Sociale en Academische Integratie, Tinto 1997) Student moet de aansluiting ervaren! * Emotioneel * Gedragsmatig * Cognitief Andre Baars, Onderwijspsycholoog

11 Emotioneel - Student is positief en optimistisch - ervaart waardering van anderen - is trots op eigen successen Gedragsmatig - Student is gestructureerd - participeert - is proactief Cognitief - Student erkent waarde en belang van het vakgebied - ervaart aansluiting met eigen ontwikkelbehoeften Andre Baars, Onderwijspsycholoog

12 Zorgen dat de student de studie ervaart als een baan. Zorgen dat de universiteit de student ervaart als collega. Andre Baars, Onderwijspsycholoog

13 De functie: Als student heb je de volgende taken… * In het eerste jaar; Aan BSA norm voldoen * Gedurende de studie; Alle EC’s halen binnen het termijn * Verplichte contacturen volgen * Opdrachten/Stage/scriptie/onderzoek e n de volgende verantwoordelijkheden… * Actief voorbereiden en deelnemen * Contact onderhouden met docent en medestudent * Alle relevante informatie verzamelen + verwerken * De tijd investeren die nodig is * Plannen en Prioriteiten stellen * Keuzes maken * Extra inzet plegen wanneer dat nodig is * Actie ondernemen wanneer het fout dreigt te gaan Andre Baars, Onderwijspsycholoog

14 Profiel kenmerken: Iemand die in staat is om… * Doelgericht te werken * uur beschikbaar te zijn * Zelfstandig en in groepsverband te werken * Zelfreflectie en zelfsturing toe te passen * Kritische houding + denkvermogen in te zetten * Enthousiast en positief te blijven * Gedisciplineerd te werken * Tegenslag te verdragen en daarvan te leren * Goed te communiceren * Veel informatie efficiënt en effectief te verwerken * Onder tijdsdruk te werken Andre Baars, Onderwijspsycholoog

15 Informatie over de organisatie (de opleiding): Wij bieden de student het volgende … **** Andre Baars, Onderwijspsycholoog

16 Onze vraag/boodschap aan de student dient te zijn: “Ben jij bereid even hard met ons te werken als wij met jou?” Andre Baars, Onderwijspsycholoog


Download ppt "Overgangsproblemen van de middelbare school naar het hoger onderwijs die leiden tot vertraging en uitval in het begin van de studie of overstappen naar."

Verwante presentaties


Ads door Google