De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam."— Transcript van de presentatie:

1 Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam

2 Versterking van het onderwijs: Kwaliteit van de leraren • Zorg dat de besten de volgende generatie gaan opleiden • Een professional word je door van elkaar te leren – met de deur open • Schoolleiders werken minimaal 40% van hun tijd samen met leraren aan onderwijskwaliteit » McKinsey (2012) » McKinsey (2007) -> JK 2012, p. 7

3 Dilemma: De grenzen van het organiseren Professionele ontwikkeling vereist: • nieuwsgierigheid • betekenisvol werk • passie, bevlogenheid • autonomie, vrijheid en zelfsturing • zin in leren en onderzoek • geloof in eigen kunnen Performance verbetering vereist: • prestatieafspraken • veiligheidsmaatregelen • centrale sturing • gehoorzaamheid • kwaliteitscontrole, toezicht • verantwoording • gestandaardiseerde toetsen

4 Motivatie voor werk en leren intrinsieke motivatie Behoefte aan: • de ontwikkeling van bekwaamheid • het vergroten van autonomie • het versterken van verbinding (Ryan & Deci, 2000: Self Determination Theory) (-> JK 2012, p )

5 Bevlogenheid in het werk Engagement • Toewijding (Dedication): betekenisvol, enthousiasme, inspiratie, trots • Opgaan in het werk (Absorption): flow, jezelf vergeten • Uitdaging (Challenge): uitdagende, complexe taken • Plezier (Enjoyment): nieuwsgierigheid en zelfexpressie (Schaufeli & Bakker, 2004) (-> JK 2012, p )

6 Wat maakt de school tot een aantrekkelijke leeromgeving voor leraren? • Prestatieafspraken • Cito en Pisa scores • Materiedeskundigheid • Functie-eisen • Competentie profielen • Gap analysis: wat ontbreekt er? • Assessment, toetsen en testen • Persoonlijke ontwikkeling • Talent en nieuwsgierigheid • Betekenisvolle activiteiten • Geloof in eigen kunnen • Waardering voor wat is • Zin in leren en onderzoek

7 Wat kunnen we leren van Beter Presteren? • Waarom is de vakantieschool zo aantrekkelijk voor leerlingen en leraren? • Kunnen we het plezier in leren en lesgeven ook in het reguliere programma organiseren? • Levert meer leertijd betere prestaties? • Wat maakt lestijd tot betere leertijd? • Hoe kunnen we de mogelijkheden van meer leertijd hiervoor gebruiken?

8 Hoe maken we van “meer leertijd” en “vakantieschool” elke dag betere leertijd?


Download ppt "Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam."

Verwante presentaties


Ads door Google