De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag.

Verwante presentaties


Presentatie over: "23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag."— Transcript van de presentatie:

1 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Robert Jan Smit Docent Engels TTO (Tweetalig VWO klas 1-4) CLIL leader P2 begeleider en docent Englishes NHL Masteropleiding

2 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden verandering kennis en vaardigheden taal/zaakvak integratie sociaal constructivisme hogere denkvaardigheden smartphones En die toekomst? die is al begonnen....

3 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden

4 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Opdracht 1: - Stap 1: ga naar - Stap 2: Vul het ‘room number’ in: Stap 3: Beantwoord de vragen via uw telefoon.

5 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Opdracht 2: Lees ‘Nights Templar Onbekende woorden. Vergelijk Groepslijst Gebruik

6 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Legende van de bloedlijn van Jezus Geheime handdruk Vrijmetselaars Symbool Vrijmetselaars op dollar biljet Wapenschild Vaticaan Zegel van de Tempeliers

7 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Integratie van taal en zaakvakken CLIL (Content and Language Integrated Learning) Activeren (Energisers) Ondersteunen (Scaffolding) Integratie taal en zaakvakken Versterkt taalonderwijs & hogere denkvaardigheden.

8 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Activeren met CLIL energisers: waarom? Motivatie & interesse. Verwachtingen scheppen & voorkennis activeren. Lesovergang. Differentiatie. Affectieve filter.

9 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Ondersteunen met CLIL ‘scaffolding’. Focus activiteiten. (taal & inhoud) Samenwerkend leren. OBIT.

10 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden CLIL samenwerking tussen vakken; versterkt taalonderwijs. Voorbehandelen vocabulaire en grammatica Hoofd / bijzaken & lees strategieën Teaching ‘unplugged’ Context Holistisch (CLIL vs. MYP) Zaakvakdocent = taaldocent Gezamenlijke planning Gezamenlijke doelen Descriptoren Leren leren Alternative Energy: How will we produce electrical energy in 2025? A joint lesson series of Physics & English A | TTO 4 Maartens College, Haren | Jan-Feb 2014

11 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden De veranderende rol van docent en onderwijs. Opdracht 3: Wat denkt u dat de meest waardevolle eigenschappen en vaardigheden zijn voor succesvol deelnemen aan de samenleving van 2025? Kunt u die eigenschappen en vaardigheden categoriseren in de volgende categorieën? Culturele, vakkennis, communicatieve, academische en persoonlijke vaardigheden. Tony Wagner’s 7 basic skills.

12 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden ‘It’s not only what you know, it’s what you can do with what you know’.

13 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Hogere denkvaardigheden Higher Order Thinking Skills (HOTS | OBIT)

14 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Hogere denkvaardigheden Higher Order Thinking Skills (HOTS)

15 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Hogere denkvaardigheden Higher Order Thinking Skills (HOTS) Key concept: ‘Systemen’. Onderzoeksfocus: A system can grow totalitarian when the individual people who make up that system stop taking responsibility for their own actions.

16 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Hogere denkvaardigheden Higher Order Thinking Skills (HOTS) Feit What skills and knowledge do I need to succesfully write an effective essay? Concept How are the organisation and style and language in an essay systems in themselves? Concept How are clear and coherent thinking and correct use of language (organisation and style and register) interdependent? Debat What is good leadership? Debat When is a system worth having?

17 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Aandachtspunten bij de implementatie van taal/zaakvak integratie: Het taalniveau en taalbewustzijn van docenten in geïntegreerd (TTO) onderwijs is erg belangrijk. Idealiter zijn docenten zelf tweetalig (Graddol, 2006). CLIL wordt idealiter door zoveel mogelijk docenten vormgegeven (Coyle, Hood, & Marsh, 2010). Formuleren gezamenlijke einddoelen. Facilitering door de school.

18 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 ? Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden


Download ppt "23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag."

Verwante presentaties


Ads door Google