De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk Bertjan Verbeek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk Bertjan Verbeek."— Transcript van de presentatie:

1 Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk Bertjan Verbeek

2 Even voorstellen……Bertjan Verbeek, Politicologie, FdM Wan- neer WaarFinancieringDuurOnderwijs/Onder- zoek 2013Leibniz Universitaet Hannover, D Erasmus3-4 dagenOw (colleges) & oz (opzetten oz project) 2012Université de Lille 2, Lille, F Erasmus3 dagenOw (colleges) & Oz (contacten) 2012Università di Bologna, Italië UniBo1 weekOw (colleges) & Oz (redigeren boek) 2011Syracuse University, Syracuse, USA Fulbright6 maanden Ow (colleges) & Oz (schrijven; dataverzameling) 2007-nuSwedish National Defense College, Stockholm: visiting fellow StockholmElk jaar enkele dagen Ow (1 college) & Oz (co-auteurs) Johns Hopkins University Bologna, I: visiting fellow JHU BolognaElk jaar enkele dagen Ow (2 colleges) & oz (gezamenlijk project)

3 Wat valt op aan de tabel? 1.Er zijn meerdere mogelijkheden om docentenmobiliteit te organiseren/financieren 2.Onderwijs en onderzoek vallen te combineren 3.Zowel kortere als langere termijn verblijven zijn mogelijk

4 Waarom docentenmobiliteit? 1.Onderwijsdoeleinden 1.Verbeteren eigen kennis over onderwerpen waar ik over doceer 2.Kennismaken met geheel andere benaderingen van vakgebied (F, I hebben andere kijk op politicologie; Nederlandse politicologie zeer Anglo- Saxisch georienteerd) 3.Contacten leggen met docenten die ik zelf graag op de RU zou ontvangen vanwege hun expertise 4.Vergelijken doceermethoden (bijvoorbeeld Lille: ‘frontal’ of niet) 5.Kennis van buitenlandse universiteit helpt bij adviseren RU-studenten over keuze buitenland-ervaring 2.Onderzoeksdoeleinden 1.Ga naar een plaats waar wetenschappers werken met wie je onderzoek doet of wilt doen 3.Carrière-doeleinden 1.Om meer kans te maken bij bepaalde beurzen is buitenland-ervaring relevant (Veni bijvoorbeeld) 4.Organisatorische doeleinden 1.Verblijf in buitenland mogelijkheid om eigen ow en oz te promoten: 2.Tegenbezoeken (die eigen bezoeken veronderstellen) kunnen manier zijn om invulling te geven aan onderwijsintensivering 3.Lange termijn: opbouwen internationaliseringsprofiel met preferred partners

5 Aandachtspunten 1.Streef als onderwijs- en onderzoeksorganisatie naar lange termijn visie uitgaande van het idee dat docentenmobiliteit waar mogelijk onderwijs- en onderzoeksdoeleinden verenigt 2.Bedenk dat er meerdere financieringsbronnen zijn, ook buiten Europa 3.Accepteer dat docentenmobiliteit van minder dan een week vaak beter werkt voor de individuele docent 4.Verlies niet uit het oog dat de mobiliteit vaak voortkomt uit persoonlijke contacten: probeer daarop in te spelen door in kaart te brengen waar docenten graag op bezoek zouden gaan en door te bepalen of dat te combineren valt met onderwijs- en onderzoeksdoelstellingen 5.Stel middelen ter beschikking om feitelijke organisatie van inkomende en uitgaande docenten te ondersteunen

6 Docentenmobiliteit: aanjaagfunctie Vragen????

7 Stellingen Studie-adviseur, actieve docent en buitenlandbeurzen zijn irrelevant: de actieve student gaat toch wel! Docentenmobiliteit zal niet echt van de grond komen, omdat docenten vooral onderzoek willen doen in de tijd dat ze geen reguliere colleges hoeven te geven en niet zitten te wachten op nog een week onderwijs


Download ppt "Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk Bertjan Verbeek."

Verwante presentaties


Ads door Google