De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Management & Organisatie 16 november 2011 Activerende werkvorm (awv): Besluitvorming en studiekeuze Drs. G.P. Melker.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Management & Organisatie 16 november 2011 Activerende werkvorm (awv): Besluitvorming en studiekeuze Drs. G.P. Melker."— Transcript van de presentatie:

1 Management & Organisatie 16 november 2011 Activerende werkvorm (awv): Besluitvorming en studiekeuze Drs. G.P. Melker

2 1.Agenda en introductie Agenda 1.Agenda en introductie 2.Leerdoelen van het werkcollege 3.Theorie besluitvorming 4.Studiekeuze: hoezo een probleem?

3 1.Agenda en introductie Loopbaanmanagement van managers is mijn voornaamste aandachtsgebied. Student (assistent) Vrije Universiteit van 1994 tot en met 1999 Bedrijfskundige economie en winnaar scriptieprijs in 1999 Specialisatie Management & Organisatie en onderwijs (oriëntatie op het leraarschap) Eerder senior-adviseur bij eigen adviesbureau Nu universitair docent Management & Organisatie op de VU (opleidingen Economie & Bedrijfseconomie en Bedrijfskunde) Auteur 250 Managementbegrippen (Noordhoff) en Strategie maakt het verschil (Mediawerf) en Bouwstenen van Management en Organisatie (Concept) Tevens docent bij Nyenrode (Accounting-opleiding) en IBO (Instituut voor Bedrijfskunde)

4 2.Leerdoelen van het werkcollege Niets zo praktisch als een goede theorie! De belangrijkste leerdoelen van dit werkcollege zijn: 1.Kennis opdoen op het gebied van besluitvorming 2.Het vertalen van deze kennis in praktisch toepasbare oplossingen 3.Kennis maken met een activerende werkvorm (awv) op de Vrije Universiteit Deze awv lijkt sterk op een (interactieve) activerende werkvorm (awv) zoals we die geven binnen de Bacheloropleiding Economie en Bedrijfseconomie.

5 Besluitvorming is het proces dat zich in achtereenvolgende fasen voltrekt vanaf het moment dat informatie ter beschikking komt die op een mogelijk probleem wijst totdat een gekozen oplossing wordt uitgevoerd. Het fasenmodel van het besluitvormingsproces geldt voor alle beslissingen. Het besluitvormingsproces bestaat uit vier hoofdfasen (vrij naar Keuning en Eppink, 2008): maken van een keuze = beslissen Bepalen van de keuzecriteria ontwikkelen van alternatieven stellen van het probleem informatie- impuls Problemen verschillen steeds qua aard, omvang en complexiteit; de aanpak is in principe echter voor alle problemen hetzelfde! 3.Theorie besluitvorming

6 Wat is een probleem? 3.Theorie besluitvorming Fase 1: Het stellen van het probleem

7 3.Theorie besluitvorming De eerste fase is gericht op het analyseren van het probleem. De daarop volgende fasen zijn gericht op probleemoplossing. Een probleem kan worden omschreven als: elke feitelijk (of verwachte) afwijking van de gewenste situatie. "Ik moet voor een opleiding en een universiteit kiezen maar het probleem is dat ik nog niet weet voor welke universiteit en welke opleiding!" Fase 1: Het stellen van het probleem

8 Pas als de eerste fase van het besluitvormingsproces is afgesloten met het formuleren van een duidelijke en zo volledig mogelijke probleemstelling, kan worden gekeken hoe het probleem kan worden opgelost. Daarbij gaat het met name om: Creatief vermogen Sfeer van openheid Bijvoorbeeld: brainstorming 3.Theorie besluitvorming Fase 2: Het ontwikkelen van alternatieven

9 Voordat een keuze kan worden gemaakt uit de alternatieven moeten de alternatieven worden gerelateerd aan een of meerdere keuzecriteria. Op grond van welke criteria wordt de keuze gemaakt? Voorbeeld: Prijs van een machine Economische en technische levensduur Afschrijving per jaar Onderhoudsgevoeligheid Gebruiksgemak Stroomverbruik Milieuvriendelijkheid 3.Theorie besluitvorming Vervolgens wordt aan elk criterium een weging en een waardering gekoppeld. Op deze manier ontstaat de beslissingsmatrix! Fase 3: Bepalen van de keuzecriteria

10 Een beslissingsmatrix ziet er steeds als volgt uit. 3.Theorie besluitvorming Fase 4: Het maken van een keuze

11 Ook de keuze voor een universiteit is een (luxe)probleem. Hier kunnen we de theorie over besluitvorming gebruiken. Stel: je kiest voor de studie Economie (natuurlijk een goede keuze!) aan een Nederlandse universiteit, maar nu is het probleem dat je niet weet aan welke universiteit je Economie wilt gaan studeren. 4.Studiekeuze: hoezo een probleem? Fase 1: Het stellen van het probleem

12 Waar kun je Economie studeren? Universiteiten: Vrije Universiteit... … 4.Studiekeuze: hoezo een probleem? Fase 2: Het ontwikkelen van alternatieven

13 Op grond van welke keuzecriteria neem je de beslissing? Criterium 1 Criterium 2 Criterium Studiekeuze: hoezo een probleem? Hoe zwaar weegt elk criterium en hoe scoort de Vrije Universiteit op dit criterium? Fase 3: Bepalen van de keuzecriteria

14 4.Studiekeuze: hoezo een probleem? Fase 4: Het maken van een keuze De enige juiste keuze!!! In ‘Gewoon bijzonder’, een uitgave uit 2001, wordt de griffioen omschreven als een beest: half leeuw, half adelaar. ‘Met alle vier de poten stevig op de grond van het heden strekt het alert de vleugels, gereed om uit te vliegen, op zoek naar nieuwe uitdagingen. Maar voor het op de vleugels gaat, richt de scherpe blik zich nog even op het verleden, op wat daarin goed was.’


Download ppt "Management & Organisatie 16 november 2011 Activerende werkvorm (awv): Besluitvorming en studiekeuze Drs. G.P. Melker."

Verwante presentaties


Ads door Google