De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Charge terugroepen SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het is gebleken dat een.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Charge terugroepen SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het is gebleken dat een."— Transcript van de presentatie:

1 Charge terugroepen SAP Best Practices

2 ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het is gebleken dat een bepaalde charge gebreken vertoont. De charge moet daarom worden teruggeroepen bij de klanten en prospects die deze hebben ontvangen. Voordelen  Geïntegreerd vervolgproces voor een eerder geleverde charge  Retourvoorraad apart van de rest van uw voorraad beheerd Belangrijke Processtappen  Directe mailing naar de klant wordt gecreëerd  Vervolgproces voorbereiden voor de retour van de charge  Geretourneerde charge in de retourstock ontvangen  Beslissen over verder gebruik van de geretourneerde voorraad  Creditnota voor klant creëren

3 ©2013 SAP AG. All rights reserved.3 Vereiste SAP Toepassingen en Gebruikersrollen Vereiste SAP Toepassingen  Enhancement package 6 voor SAP ERP 6.0 Gebruikersrollen  Verkoopbeheerder  Magazijnmedewerker  Hoofd Debiteurenadministratie  Facturatiebeheerder  IT-beheerder (specialist)

4 ©2013 SAP AG. All rights reserved.4 Gedetailleerde Procesbeschrijving Charge terugroepen Er wordt een programma uitgevoerd om alle klanten te identificeren die een charge met gebreken hebben ontvangen. Vervolgens kiest u de adressen van de betrokken contactpersonen en drukt u voor elke klant een standaardbrief af waarin u deze maatregel toelicht. De daaropvolgende activiteiten worden per klant in het systeem opgeslagen. Ook retourleveringen worden zo nodig ingevoerd en gedocumenteerd. Om er zeker van te zijn dat u contact opneemt met alle klanten die een charge met gebreken hebben ontvangen, moet u nagaan of de charge met gebreken van invloed is geweest op opvolgende charges. U kunt hiervoor de standaardsysteemfunctie "chargegebruiksinformatie" gebruiken die gedetailleerd beschreven staat in de SAP ERP-standaarddocumentatie. In dit scenario wordt een charge voor een gereed product of een groothandelsproduct teruggeroepen. U kunt dus eenvoudig alle klanten achterhalen die deze producten hebben ontvangen. Het is echter ook mogelijk dat een leverancier meldt dat bepaalde grondstoffen, halffabricaten, handelsgoederen of andere materialen die bij de zijn productie gebruikt niet voldoen aan de kwaliteitsnormen. In dat geval moet u bepalen in welke eindproducten of handelsartikelen deze charges met gebreken zijn verwerkt.

5 ©2013 SAP AG. All rights reserved.5 Procesflowdiagram Charge terugroepen Verkoop beheerder Magazijnmedewerker/ Debiteuren Admin. Gebeur- tenis Proces vervolgcontact en voor elke klant Charge met gebreken moet worden terug- geroepen Adressenbe- stand van klanten die charge hebben ontvangen Factuur financiële boekhouding resultaatrekening Mailingactie – bsisgegevens creëren Retourorder creëren Vervolgactivi- teiten voor verkoop genereren Retourorder Klant Klant retourneert artikel Brieven Klant Retourlevering Goederenont- vangst boeken Creditnota vrijgeven voor facturatie Creditnota Facturatie Klantorder- afhandeling: verkoop uit voorraad (109) Facturatie- beheerder Charges toewijzen Serienummers toewijzen Verkoop: periodeafslui - tingsactivitei -ten (203) Debiteuren (157) (Optional) Return to Vendor (136) (Optional) Stock Usage Blocking and Scrapping (131) (Optional) Rework Processing (Stock- Manuf. Material)(151 ) Release Billing Documents for Accounting

6 ©2013 SAP AG. All rights reserved.6 Legenda SymboolOmschrijvingOpmerkingen over gebruik Bereik: Identificeert een gebruikersrol, zoals Accounts Payable Clerk of Sales Representative. Dit bereik kan ook een organisatorische eenheid of groep identificeren, in plaats van een specifieke rol. De andere procesflowsymbolen in deze tabel horen in deze rijen. U hebt net zoveel rijen als nodig zijn voor alle rollen in het scenario. Rolbereik bevat taken die bij deze rol horen. Externe events: bevat events die het scenario starten of beëindigen, of de volgorde van events in het scenario beïnvloeden. Flowlijn (ononderbroken): lijn geeft de normale volgorde weer van de stappen en de richting van de flow in het scenario. Flowlijn (onderbroken): lijn geeft de flow weer van zelden gebruikte of conditionele taken in een scenario. Lijn kan ook verwijzen naar documenten die bij de procesflow horen. Verbindt twee taken in een scenarioproces of een event buiten de stappen. Bedrijfsactiviteit/event: identificeert een actie die naar binnen of buiten het scenario leidt of een extern proces dat tijdens het scenario plaatsvindt. Komt niet overeen met een taakstap in het document. Eenheidsproces: identificeert een taak die stap voor stap wordt beschreven in het scenario. Komt overeen met een taakstap in het document. Procesreferentie: als het scenario verwijst naar een ander scenario in zijn geheel, vul dan hier het scenarionummer en de scenarionaam in. Komt overeen met een taakstap in het document. Subprocesreferentie: als het scenario verwijst naar een deel van een ander scenario, vul dan hier het nummer, de naam en de stapnummers van dat scenario in. Komt overeen met een taakstap in het document. Procesbeslissing: identificeert een beslissing/vertakkingspunt waarvoor de eindgebruiker een keuze moet maken. Lijnen geven verschillende keuzes weer die afkomstig zijn van verschillende delen van de diamant. Komt normaal niet overeen met een taakstap in het document, maar geeft een keuze weer die na de uitvoering van de stap moet worden gemaakt. SymboolOmschrijvingOpmerkingen over gebruik Naar volgend/van vorig diagram: leidt naar de volgende/vorige pagina van het diagram. Stroomschema wordt vervolgd op de volgende/vorige pagina. Afdruk/document: identificeert een afgedrukt document, rapport of formulier. Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen. Werkelijke financiën: geeft een financieel boekingsdocument weer. Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen. Budgetplanning: geeft een budgetplanningsdocument weer. Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen. Handmatig proces: een taak die handmatig wordt uitgevoerd. Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in een document. Het wordt in plaats daarvan gebruikt om een taak weer te geven die handmatig wordt uitgevoerd, zoals het uitladen van een vrachtwagen in een magazijn, en die de processtroom beïnvloedt. Bestaande versie/gegevens: dit blok geeft gegevens weer die vanuit een extern proces komen. Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan geeft deze vorm gegevens weer die afkomstig zijn van externe bron. Deze stap bevat geen inkomende flowlijnen. Systeembeslissing geslaagd/mislukt: dit blok geeft een automatische beslissing van de software weer. Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in het document. In plaats daarvan wordt het gebruikt voor het weergeven van een automatische beslissing die is genomen nadat een stap is uitgevoerd. Bedrijfsactivi- teit/event Eenheidsp ro-ces Subproces -referentie Proces- beslis- sing Extern naar SAP Processo unit à Afdruk/docu- ment Werkelijke financi ë n Budgetplan- ning Handm a-tig proces Bestaande versie/ gegevens Systee m- beslis- sing geslaag d/misluk t Diagramver binding

7 ©2013 SAP AG. All rights reserved.7 No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or for any purpose without the express permission of SAP AG. The information contained herein may be changed without prior notice. Some software products marketed by SAP AG and its distributors contain proprietary software components of other software vendors. National product specifications may vary. These materials are provided by SAP AG and its affiliated companies ("SAP Group") for informational purposes only, without representation or warranty of any kind, and SAP Group shall not be liable for errors or omissions with respect to the materials. The only warranties for SAP Group products and services are those that are set forth in the express warranty statements accompanying such products and services, if any. Nothing herein should be construed as constituting an additional warranty. SAP and other SAP products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP AG in Germany and other countries. Please see for additional trademark information and notices.http://www.sap.com/corporate-en/legal/copyright/index.epx#trademark


Download ppt "Charge terugroepen SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het is gebleken dat een."

Verwante presentaties


Ads door Google