De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Masterclass ‘Lid van de club’ Strategiee ̈ n van sportorganisaties bij het binden van leden Froukje Smits Dirk Postma Stijn Verhagen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Masterclass ‘Lid van de club’ Strategiee ̈ n van sportorganisaties bij het binden van leden Froukje Smits Dirk Postma Stijn Verhagen."— Transcript van de presentatie:

1 Masterclass ‘Lid van de club’ Strategiee ̈ n van sportorganisaties bij het binden van leden Froukje Smits Dirk Postma Stijn Verhagen

2 onderzoeksproces Interviews met medewerkers sportbonden en -verenigingen M’class 1 Presentatie eerste bevindingen ‘veranderingen & strategieën’ M’class 2 Inventarisatie kennis- en ontwikkelvragen M’class 3 Bespreken voorlopige conclusies en implicaties M’class 4 Bespreken aanbevelingen: welke interventies pakken we op?

3 terugkijkend: ontwikkelvragen en strategieën

4 opbouw rapportage H2: Ervaren veranderingen in ledenbinding grotere verschillen lichtere binding H3: Coping-strategieën in het omgaan met veranderingen strategisch verbinden strategisch flexibiliseren H4: Veranderingen in ledenbinding afgezet tegen coping-strategieën: lichte bindingsstrategieën intensieve bindingsstrategieën lichte flexibiliseringsstrategieën intensieve flexibiliseringsstrategieën

5 typologie van vier hoofdstrategieën

6 voorbeelden Een lichte bindingsstrategie doet een beroep op netwerkvorming, bijvoorbeeld: het organiseren van buren-, vrienden- of familiedagen Een intensieve bindingsstrategie doet een beroep op contractering, bijvoorbeeld: het vastleggen van vrijwilligerstaken in regelementen Een lichte flexibiliseringsstrategie doet een beroep op zelforganisatie, bijvoorbeeld: jeugdteams zelf evenementen laten organiseren Een intensieve flexibiliseringsstrategie doet een beroep op keuzevrijheid, bijvoorbeeld: leden hun eigen lidmaatschapspakket laten samenstellen

7 volgende stap: welke interventies pakken we op? Een selectie maken van ontwikkelbare interventies aan de hand van onze typologie van hoofdstrategieën tegen de achtergrond van het homogeniteit/heterogeniteitsmodel:

8 discussiepunten 1. Herkenbaarheid van onze (voorlopige) typologie van hoofdstrategieën? 2. Verschillen in perspectief tussen bonden en verenigingen op vraagstukken van ledenbinding?


Download ppt "Masterclass ‘Lid van de club’ Strategiee ̈ n van sportorganisaties bij het binden van leden Froukje Smits Dirk Postma Stijn Verhagen."

Verwante presentaties


Ads door Google