De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© GfK 20141 ZOEKEN NAAR KANSEN IN DE MARKT VAN GROENTEN EN FRUIT Henri van Hassel Januari 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© GfK 20141 ZOEKEN NAAR KANSEN IN DE MARKT VAN GROENTEN EN FRUIT Henri van Hassel Januari 2015."— Transcript van de presentatie:

1 © GfK 20141 ZOEKEN NAAR KANSEN IN DE MARKT VAN GROENTEN EN FRUIT Henri van Hassel Januari 2015

2 © GfK 20142 Ben een goede gesprekspartner voor jouw klanten door op de hoogte te zijn van de algemene retailontwikkelingen. Welke retailers groeien, dalen Hoe ziet het concurrentieveld van mijn klanten er uit Wat gebeurt er met nieuwe afzetkanalen (online, low end) Ken de ontwikkelingen in jouw deelmarkt zodat je na kunt gaan wat dit kan betekenen voor jouw bedrijf. Welke producten groeien of dalen, welke verpakkingen of formaten Welke doelgroepen bieden kansen Verplaats je in jouw klant en laat zien hoe jij hem kunt helpen in zijn groeidoelstellingen. Op welke doelgroepen richt de retailer zich? In welke mate helpen jouw producten daar bij? In welke producten blinkt jouw klant uit of blijft hij fors achter. En wat is daarvan de oorzaak? Rode draad in mijn verhaal: ZONDER KENNIS GEEN KANSEN

3 © GfK 20143 Marketing werkt in doelgroepen Henri van Hassel Regio Brabant Doelgroep 41-50 jaar Getrouwd, drie zonen Jumbo primair, Lidl secundair Kijk selectief TV, NTO Abonnement ED, Psychologie, VI ad.nl, nu.nl, distrifood.nl PSV Toneel, tuinieren, wielrennen Projectleider marktonderzoek PVS Teamleider MO Productschap Tuinbouw Key account manager GfK A - merkfabrikanten Versleverancier s

4 © GfK 20144 Agenda Imago supermarkten in groenten en fruit 3 3 Korte uitleg GfK 2 2 Inzicht aankoopgedrag groenten en fruit 4 4 Algemene ontwikkelingen 1 1

5 © GfK 20145 1. Algemene ontwikkelingen

6 © GfK 20146 Er gebeurt veel in retail land CROSS ROAD SPENDINGS BLURIFICATION E-COMMERCE @ FMCG ZAANDAM vs VEGHEL HUIZEN vs CULEMBORG

7 © GfK 20147 Source: Cor Molenaar @ GfK Shopper Jaarcongres 2014 Food concurreert op allerlei terreinen.

8 © GfK 20148 Blurification biedt kansen voor leveranciers

9 © GfK 20149 Hoogvliet Versmarkt: De slechts 500 vierkante meter grote winkel is voor het overgrote deel gericht op de verkoop van vers en gemak maar biedt via een geïntegreerd pickup point volledig assortiment.

10 © GfK 201410 HelloFresh heeft een investering gekregen van 50 miljoen dollar (ruim 36,8 miljoen euro). De enorme investering is een gevolg van de groei die de maaltijdbezorger de afgelopen twee jaar heeft laten zien.

11 © GfK 201411 Toekomst supermarkten? Volkskrant van vandaag!

12 © GfK 201412 Shoppers kopen minder per bezoek waardoor het volume al enkele jaren onder druk staat. Prijsstijgingen zorgen voor een lichte omzetgroei. 2014: -0.5% 2013: +1.5% 2012: +0.2% 2014: -0.5% 2013: +1.5% 2012: +0.2% 2014: -0.5% 2013: -0.8% 2012: +1.3% 2014: -0.5% 2013: -0.8% 2012: +1.3% 2014: 17.7% 2013: 19.3% 2012: 19.2% 2014: 17.7% 2013: 19.3% 2012: 19.2% Promotiedruk** 17.5% Promotiedruk** 17.5% Source GfK NL ConsumerScan +0.7%+0.3% -0.3% +1.0% +0.3% -0.6% 2014: +0.4% 2013: +0.8% 2012: +0.9% 2014: +0.4% 2013: +0.8% 2012: +0.9% 2014: 0 2013: +2.3% 2012: +1.5% 2014: 0 2013: +2.3% 2012: +1.5% 2014: +0.2% 2013: -0.1% 2012: +1.1% 2014: +0.2% 2013: -0.1% 2012: +1.1% 2014: -0.7% 2013: -0.7% 2012: +0.2% 2014: -0.7% 2013: -0.7% 2012: +0.2% 2014: 0 2013: +2.3% 2012: +1.1% 2014: 0 2013: +2.3% 2012: +1.1% * 2015 o.b.v. 52 weken ** promotiedruk o.b.v. 8 grootste supemarktformules

13 © GfK 201413 2. Korte uitleg GfK

14 © GfK 201414 Panels GfK meet consumentengedrag in de tijd En combineren deze kennis met externe databronnen Hierdoor zijn we niet alleen in staat consumentengedrag te meten maar om het tevens te begrijpen teneinde marketing- sales- en Media beslissingen te ondersteunen

15 © GfK 201415 Welke panels hebben we?

16 © GfK 201416  10,000 huishoudens in Nederland, 5,000 in België  Continue registratie door middel van in-home scanning, dagelijks  Zowel FMCG’s met- als zonder barcode  Zowel supermarkten (incluis Aldi, Lidl, Koopconsult) als speciaalzaken (drogisterijen, bakkers, slagers, etc.)  Niveau; merk, afzetkanaal, marktsegment, consument, etc.  Antwoord op de vraag; waar en wanneer kocht wie wat en voor welke prijs? FMCG

17 © GfK 201417 Elke product wordt vastgelegd in drie stappen: 1. De barcode wordt gescand met de pen 2. Ingeven van het totaal aantal producten 3. Ingeven van de prijs van het product Panelleden scannen de barcodes van de producten Scanner Bericht op het scherm (winkelbezoek): Wanneer? Moment van de dag Waar? Code van de supermarkt Uitgave? Totale kassabon

18 © GfK 201418 Voorbeeld kodeboek voor groenten

19 © GfK 201419 Voorbeeld kodeboek appelrassen

20 © GfK 201420 3. Imago supermarkten

21 © GfK 201421 Beste supermarkt in groenten en fruit 2014: de Top 3 1. Lidl/Nettorama 3. Jan Linders

22 © GfK 201422 GfK Versrapport 2014 groente/fruit

23 © GfK 201423 Top 5 Versafdeling groente en fruit Top 5 o.b.v. het gemiddelde van de 4 aspecten van de groente- en fruitafdeling

24 © GfK 201424 Gedeelde winnaar in 2014. Bron: Distrifood

25 © GfK 201425 Lidl roept niet alleen dat ze de beste zijn; het komt van binnenuit!

26 © GfK 201426 Lidl en Nettorama hebben ook de hoogste fair share in groenten en fruit.

27 © GfK 201427 4. Inzicht aankoopgedrag groenten en fruit

28 © GfK 201428 +2.4% -2.4% +1.9% +3.6% -0.9% -0.3% -2.6% -1.4% -3.2% 2013 AGF is met vers vlees de belangrijkste categorie binnen vers. En groeit!

29 © GfK 201429 Het aandeel van de supermarkt blijft stijgen. Binnen het fruit spelen de overige kanalen (speciaalzaak, markt) nog een rol van betekenis.

30 © GfK 201430 Na enkele jaren van stabiliteit staat de markt voor verse groenten en fruit onder druk.

31 © GfK 201431 Totaal verse groenten & fruit De oorzaak voor de daling ligt in kleinere porties per winkelbezoek. Doordat de prijzen stegen zijn de bestedingen wel toegenomen. Paprika -7% Bloemkool -13% Appels -11% Peren -13%

32 © GfK 201432 In 2014 staan volume en bestedingen van verse groenten onder druk. Totaal verse groenten

33 © GfK 201433 Vers fruit stijgt licht in volume. Vooral door een fors lager prijspeil. Om die reden staat de omzet onder druk. Totaal vers fruit

34 © GfK 201434 Bij Albert Heijn ligt het aandeel het laagst. Zij hebben ook het breedste assortiment. Aldi, maar ook Lidl en Plus hebben een andere strategie. 34 Totaal NL

35 © GfK 201435 Ook binnen vers fruit is HD beperkt in zijn assortiment. Naast Albert Heijn hebben ook Plus en Deka een ruimere keuze. 35 Totaal NL

36 © GfK 201436 Afzet snacktomaten groeit gestaag; vooral bij jongere doelgroepen

37 © GfK 201437 Snacktomaat De omzet in snacktomaten is, vooral in volume, zeer sterk gestegen. Fors meer kopers zijn niet alleen grotere porties gaan kopen, ze kochten ook veel vaker. €

38 © GfK 201438 Jaar 2013 Vooral de huishoudens met hogere inkomens kopen snacktomaten. Alleenstaanden juist niet. Zijn de porties voor hen te groot?

39 © GfK 201439 Het zijn vooral de kopers van snacktomaten die ook snackkomkommers kopen.

40 © GfK 201440 Vergrijzing zorgt voor ander koopgedrag. Voorbeeld witlof

41 © GfK 201441 30-39 jaar t/m 29 jaar Paprika Aubergine Blauwe bes Witlof Asperge Sinaasappel Paprika Aubergine Blauwe bes Witlof Asperge Sinaasappel Er zijn duidelijke verschillen in consumptie tussen jongeren en ouderen. 40-49 jaar 65+ jaar 50-64 jaar Snacktomaat Champignon Voorbewerkt fruit Witlof Asperge Sinaasappel Snacktomaat Champignon Voorbewerkt fruit Witlof Asperge Sinaasappel Gemengde sla Appel Banaan Asperge Blauwe bes Kiwi Gemengde sla Appel Banaan Asperge Blauwe bes Kiwi Bloemkool Witlof Asperge Aubergine Junami Framboos Bloemkool Witlof Asperge Aubergine Junami Framboos Sperzieboon Witlof Peer Roerbak- groente Paprika Banaan Sperzieboon Witlof Peer Roerbak- groente Paprika Banaan

42 © GfK 201442 Witlof is een voorbeeld van een meer bewerkelijk product dat onder druk staat. Zowel in volume als kopers

43 © GfK 201443 Witlof (Volume%) De daling komt voor rekening van de jongere huishoudens.

44 © GfK 201444 Hoe belangrijk zijn zware kopers? En wie zijn het?

45 © GfK 201445 De 20% zwaarste kopers van verse groenten zijn verantwoordelijk voor ruim 40% van de bestedingen. Ze kopen meer dan twee keer zo veel als gemiddeld.

46 © GfK 201446 Vooral de welgestelde huishoudens zijn zware kopers. Vaker hoog opgeleid en bewuster met voeding. Profielanalyse, periode 2013, measure: volume aandelen Penetratie

47 © GfK 201447 Zware kopers kopen veel meer bij de overige kanalen (mn markt en tuinder). Profielanalyse, periode 2013, measure: volume aandelen Penetratie

48 © GfK 201448 Ben een goede gesprekspartner voor jouw klanten door op de hoogte te zijn van de algemene retailontwikkelingen. Welke retailers groeien, dalen Hoe ziet het concurrentieveld van mijn klanten er uit Wat gebeurt er met nieuwe afzetkanalen (online, low end) Ken de ontwikkelingen in jouw deelmarkt zodat je na kunt gaan wat dit kan betekenen voor jouw bedrijf. Welke producten groeien of dalen, welke verpakkingen of formaten Welke doelgroepen bieden kansen Verplaats je in jouw klant en laat zien hoe jij hem kunt helpen in zijn groeidoelstellingen. Op welke doelgroepen richt de retailer zich? In welke mate helpen jouw producten daar bij? In welke producten blinkt jouw klant uit of blijft hij fors achter. En wat is daarvan de oorzaak? Rode draad in mijn verhaal: ZONDER KENNIS GEEN KANSEN

49 © GfK 201449 0162 – 384 394 Key account manager Henri van Hassel Henri.van.hassel@gfk.com Dank u wel voor de aandacht! Heeft u nog vragen?


Download ppt "© GfK 20141 ZOEKEN NAAR KANSEN IN DE MARKT VAN GROENTEN EN FRUIT Henri van Hassel Januari 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google