De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bedrijfseconomische aspecten kleinschalige logiesverstrekkende bedrijven geert meire.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bedrijfseconomische aspecten kleinschalige logiesverstrekkende bedrijven geert meire."— Transcript van de presentatie:

1 bedrijfseconomische aspecten kleinschalige logiesverstrekkende bedrijven geert meire

2 cursusinhoud 1. werkmiddelen & financieringsmiddelen 2. kosten & omzet 3. conclusie & actie 4. de factuur 5. betalingsvormen 6. boekhouding

3 1. Werkmiddelen & financieringsmidddelen werkcase - b&b-verblijf met drie kamers in plattelandsomgeving, gebouw aan te kopen, te renoveren, in te richten - doelpubliek : gezinnen met kinderen, fietsrecreanten - geen personeelskosten

4 1.1. werkmiddelen vooraf - De werk- en financieringsmiddelen moeten in evenwicht zijn. - Naast elkaar gezet vormen ze de balans van de onderneming. - Synoniem voor werkmiddelen = activa - Synoniem voor financieringsmiddelen = passiva

5 1.2. onze middelen op een balans ACTIVA aankoop gebouw aankoopkosten gebouw+oprichtingskost renovatie kamers architect gemeenschappelijke ruimtes meubilair gordijnen linnen bureautica beveiliging, telefonie promotie servies, kookgerief fietsen tuinaanleg + speeltuigen electronica kamers electriciteit, verwarming - ? Financiële kosten werkkapitaal auto verzekeringen opening voorraad sociale zekerheid reserve PASSIVA Eigen middelen : Vreemde middelen :

6 1.3. financieringsmiddelen - Richtpercentage voor aandeel eigen middelen : minimum 25%, 35% realistischer, 50% horeca - Vreemde middelen : zie aparte les ivm kredieten

7 1.4. verdere indeling balans ACTIVA - Vaste activa - Vlottende activa - voorraden - liquide middelen PASSIVA - Eigen vermogen - Vreemd vermogen - Schulden > 1 jaar - Schulden < 1 jaar

8 2. Omzet en kosten 2.1. Kosten – algemeen !! Schat je kosten niet te laag in !!

9 Onderscheid tussen vaste & variabele kosten Onder vaste kosten vallen die kosten die we hoedanook maken ongeacht onze omzet. We spreken van een variabele kost wanneer de kost rechtstreeks schommelt met de omzet.

10 2.2. vaste kosten afschrijvingskost Afschrijven = de kost van een investering in de tijd spreiden. Gebeurt vanuit de redenering dat ook de opbrengst van een investeringsgoed in de tijd is gespreid.

11 Formule a = A / n a = afschrijvingsbedrag A = de aanschaffingswaarde (prijs, exclusief btw verhoogd met alle mogelijke kosten) n = de totale levensduur of aantal jaren dat al werd afgeschreven in de formule BW = A – (a x n)

12 Wat schrijven we af : Investeringsgoederen = die aankopen die voor ‘lange’ tijd in onze onderneming zullen blijven, nodig voor de uitoefening van onze activiteit, maar niet bedoeld om verder te verkopen en met een waarde van minimum 125 euro.

13 Boekwaarde : BW = A – (a x n) of De waarde van ons investeringsgoed naarmate de levensduur vordert.

14 Richtlijnen afschrijvingsduur : - Gebouwen : 33 jaar (ook bij gemengd gebruik) - Aankoopkosten gebouw : 5 jaar - Renovatiekosten : 33 jaar - Schilderwerken : 10 jaar - Gordijnen : 10 jaar - Gronden : worden niet afgeschreven - Meubilair : 10 jaar - Computer : 3 jaar - (Wagen : 5 jaar)

15 Voor onze case investering An (!)a BW na 1 jaar/3 jaar Aankoop gebouw jaar3030, , ,10 Aankoopkost gebouw jaar Renovatie jaar2424, , ,28 Architect60005 jaar

16 investering An (!)a BW na 1 jaar/ 3 jaar meubilair jaar gordijnen jaar linnen50005 jaar bureautica15003 jaar beveiliging, telefonie jaar

17 investering An (!)a BW na 1 jaar/ 3 jaar servies kookgerief jaar fietsen30004 jaar tuinaanleg + speeltuigen jaar elektronica kamers jaar auto60005 jaar

18 totale afschrijvingskost - eerste boekjaar : ,54 - vierde boekjaar : Stelling : ‘uiteindelijk zal onze afschrijvingskost na verloop van tijd tot 0 herleid worden’

19 personeelskost Speelt in onze case geen rol.

20 Financiële kosten De interestkost n.a.v. onze lening. Zie les kredieten. Voor onze case : uitgaande van een investeringskrediet op 15 jaar mogen we rekenen op zo’n 7000 interest/ euro geleend kapitaal of in totaal of gemiddeld 3267/jaar

21 Andere vaste kosten Gebouw : - schoonmaak - elektriciteit - verwarming - water - onderhoud (alarm, blusapparaten …)

22 verzekeringen - Brand - Burgerlijke aansprakelijkheid - Deel autoverzekering - Sociale zekerheidsbijdrage - Kleine risico’s

23 Verkoopkosten - Promotie - folders - opmaak - vertaling - druk - verzending

24 - website - opmaak (uitbreiding, aanpassing…) - vertalen - domeinnaam & hosting

25 - advertenties/lidmaatschap - via verzamelsites - in gedrukte pers - plattelandstoerisme - toerisme Vlaanderen

26 Kantoorkosten - Boekhouder - Telefoonabonnement - vast - mobiel - Internetabonnement

27 Taksen - Deel autotaks - Vuilnis - Billijke vergoeding - Uithangbord - Kabeltv - (Sabam) - (Reprobel)

28 Varia - Vakliteratuur - Bijscholing

29 Onze case : totaal vaste kosten - Afschrijvingskost - Financiële kost - Andere : gebouw - Andere : verzekeringen - Andere : verkoop - Andere : kantoor - Andere : taksen - Andere : varia - TOTAAL :

30 2.3. Variabele kosten - Opsomming

31 - Berekening

32 2.2. omzet Globaal - Prijs/kamer : - éénpersoonskamer : 60 euro - tweepersoonskamer : 80 euro - familiekamer : 120 euro - Aantal beschikbare nachten : - Bezettingsgraad : - Omzetprognose :

33 In mindering te brengen - Korting langverblijf 15% op 20% van de omzet - Commissie Taxistop : 10%, op 10% van de omzet

34 3. Conclusie & actie 3.1. Resultaat voor onze case Omzet – – = Vaste kosten Variabele kosten = resultaat afschrijvingen Cash flow + 315


Download ppt "Bedrijfseconomische aspecten kleinschalige logiesverstrekkende bedrijven geert meire."

Verwante presentaties


Ads door Google