De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bedrijfseconomische aspecten kleinschalige logiesverstrekkende bedrijven geert meire.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bedrijfseconomische aspecten kleinschalige logiesverstrekkende bedrijven geert meire."— Transcript van de presentatie:

1 bedrijfseconomische aspecten kleinschalige logiesverstrekkende bedrijven geert meire

2 cursusinhoud 1. werkmiddelen & financieringsmiddelen 2. kosten & omzet 3. conclusie & actie 4. de factuur 5. betalingsvormen 6. boekhouding

3 1. Werkmiddelen & financieringsmidddelen werkcase - b&b-verblijf met drie kamers in plattelandsomgeving, gebouw aan te kopen, te renoveren, in te richten - doelpubliek : gezinnen met kinderen, fietsrecreanten - geen personeelskosten

4 1.1. werkmiddelen vooraf - De werk- en financieringsmiddelen moeten in evenwicht zijn. - Naast elkaar gezet vormen ze de balans van de onderneming. - Synoniem voor werkmiddelen = activa - Synoniem voor financieringsmiddelen = passiva

5 1.2. onze middelen op een balans ACTIVA - 100000 aankoop gebouw - 10000 aankoopkosten gebouw+oprichtingskost - 60000 renovatie kamers - 6000 architect - 20000 gemeenschappelijke ruimtes - 15000 meubilair - 4000 gordijnen - 5000 linnen - 1500 bureautica - 2000 beveiliging, telefonie - 3500 promotie - 1000 servies, kookgerief - 3000 fietsen - 10000 tuinaanleg + speeltuigen - 2000 electronica kamers - 1000 electriciteit, verwarming - ? Financiële kosten - 2000 werkkapitaal - 6000 auto - 750 verzekeringen - 1500 opening - 1000 voorraad - 600 sociale zekerheid - 5000 reserve PASSIVA Eigen middelen : 90000 Vreemde middelen : 175.850

6 1.3. financieringsmiddelen - Richtpercentage voor aandeel eigen middelen : minimum 25%, 35% realistischer, 50% horeca - Vreemde middelen : zie aparte les ivm kredieten

7 1.4. verdere indeling balans ACTIVA - Vaste activa - Vlottende activa - voorraden - liquide middelen PASSIVA - Eigen vermogen - Vreemd vermogen - Schulden > 1 jaar - Schulden < 1 jaar

8 2. Omzet en kosten 2.1. Kosten – algemeen !! Schat je kosten niet te laag in !!

9 Onderscheid tussen vaste & variabele kosten Onder vaste kosten vallen die kosten die we hoedanook maken ongeacht onze omzet. We spreken van een variabele kost wanneer de kost rechtstreeks schommelt met de omzet.

10 2.2. vaste kosten 2.2.1. afschrijvingskost Afschrijven = de kost van een investering in de tijd spreiden. Gebeurt vanuit de redenering dat ook de opbrengst van een investeringsgoed in de tijd is gespreid.

11 Formule a = A / n a = afschrijvingsbedrag A = de aanschaffingswaarde (prijs, exclusief btw verhoogd met alle mogelijke kosten) n = de totale levensduur of aantal jaren dat al werd afgeschreven in de formule BW = A – (a x n)

12 Wat schrijven we af : Investeringsgoederen = die aankopen die voor ‘lange’ tijd in onze onderneming zullen blijven, nodig voor de uitoefening van onze activiteit, maar niet bedoeld om verder te verkopen en met een waarde van minimum 125 euro.

13 Boekwaarde : BW = A – (a x n) of De waarde van ons investeringsgoed naarmate de levensduur vordert.

14 Richtlijnen afschrijvingsduur : - Gebouwen : 33 jaar (ook bij gemengd gebruik) - Aankoopkosten gebouw : 5 jaar - Renovatiekosten : 33 jaar - Schilderwerken : 10 jaar - Gordijnen : 10 jaar - Gronden : worden niet afgeschreven - Meubilair : 10 jaar - Computer : 3 jaar - (Wagen : 5 jaar)

15 Voor onze case investering An (!)a BW na 1 jaar/3 jaar Aankoop gebouw 100 00033 jaar3030,3096 969,70 90 909,10 Aankoopkost gebouw 10 0005 jaar20008000 4000 Renovatie80 00033 jaar2424,2477 575,76 72 727,28 Architect60005 jaar12002400

16 investering An (!)a BW na 1 jaar/ 3 jaar meubilair15 00010 jaar150013 500 10 500 gordijnen400010 jaar4003600 2800 linnen50005 jaar10004000 2000 bureautica15003 jaar5001000 0 beveiliging, telefonie 200010 jaar2001800 1400

17 investering An (!)a BW na 1 jaar/ 3 jaar servies kookgerief 10005 jaar200800 400 fietsen30004 jaar7502250 750 tuinaanleg + speeltuigen 500010 jaar5004500 3500 elektronica kamers 20005 jaar4001600 800 auto60005 jaar12004800 2400

18 totale afschrijvingskost - eerste boekjaar : 15 304,54 - vierde boekjaar : Stelling : ‘uiteindelijk zal onze afschrijvingskost na verloop van tijd tot 0 herleid worden’

19 2.2.2. personeelskost Speelt in onze case geen rol.

20 2.2.3. Financiële kosten De interestkost n.a.v. onze lening. Zie les kredieten. Voor onze case : uitgaande van een investeringskrediet op 15 jaar mogen we rekenen op zo’n 7000 interest/25 000 euro geleend kapitaal of 49 000 in totaal of gemiddeld 3267/jaar

21 2.2.4. Andere vaste kosten 2.2.4.1. Gebouw : - schoonmaak - elektriciteit - verwarming - water - onderhoud (alarm, blusapparaten …)

22 2.2.4.2. verzekeringen - Brand - Burgerlijke aansprakelijkheid - Deel autoverzekering - Sociale zekerheidsbijdrage - Kleine risico’s

23 2.2.4.3. Verkoopkosten - Promotie - folders - opmaak - vertaling - druk - verzending

24 - website - opmaak (uitbreiding, aanpassing…) - vertalen - domeinnaam & hosting

25 - advertenties/lidmaatschap - via verzamelsites - in gedrukte pers - plattelandstoerisme - toerisme Vlaanderen

26 2.2.4.4. Kantoorkosten - Boekhouder - Telefoonabonnement - vast - mobiel - Internetabonnement

27 2.2.4.5. Taksen - Deel autotaks - Vuilnis - Billijke vergoeding - Uithangbord - Kabeltv - (Sabam) - (Reprobel)

28 2.2.4.6. Varia - Vakliteratuur - Bijscholing

29 Onze case : totaal vaste kosten - Afschrijvingskost - Financiële kost - Andere : gebouw - Andere : verzekeringen - Andere : verkoop - Andere : kantoor - Andere : taksen - Andere : varia - TOTAAL :

30 2.3. Variabele kosten - Opsomming

31 - Berekening

32 2.2. omzet 2.2.1. Globaal - Prijs/kamer : - éénpersoonskamer : 60 euro - tweepersoonskamer : 80 euro - familiekamer : 120 euro - Aantal beschikbare nachten : - Bezettingsgraad : - Omzetprognose :

33 2.2.2. In mindering te brengen - Korting langverblijf 15% op 20% van de omzet - Commissie Taxistop : 10%, op 10% van de omzet

34 3. Conclusie & actie 3.1. Resultaat voor onze case Omzet 20150 – 604.5 – 201.5 = 19 344 - Vaste kosten 28 061 - Variabele kosten 6 272 = resultaat - 14 989 + afschrijvingen + 15 304 Cash flow + 315


Download ppt "Bedrijfseconomische aspecten kleinschalige logiesverstrekkende bedrijven geert meire."

Verwante presentaties


Ads door Google