De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

bedrijfseconomische aspecten

Verwante presentaties


Presentatie over: "bedrijfseconomische aspecten"— Transcript van de presentatie:

1 bedrijfseconomische aspecten
kleinschalige logiesverstrekkende bedrijven geert meire

2 cursusinhoud werkmiddelen & financieringsmiddelen kosten & omzet
conclusie & actie de factuur betalingsvormen boekhouding

3 1. Werkmiddelen & financieringsmidddelen
werkcase b&b-verblijf met drie kamers in plattelandsomgeving, gebouw aan te kopen, te renoveren, in te richten doelpubliek : gezinnen met kinderen, fietsrecreanten geen personeelskosten

4 1.1. werkmiddelen vooraf De werk- en financieringsmiddelen moeten in evenwicht zijn. Naast elkaar gezet vormen ze de balans van de onderneming. Synoniem voor werkmiddelen = activa Synoniem voor financieringsmiddelen = passiva

5 1.2. onze middelen op een balans
ACTIVA aankoop gebouw 10000 aankoopkosten gebouw+oprichtingskost 60000 renovatie kamers 6000 architect 20000 gemeenschappelijke ruimtes 15000 meubilair 4000 gordijnen 5000 linnen 1500 bureautica 2000 beveiliging, telefonie 3500 promotie 1000 servies, kookgerief 3000 fietsen 10000 tuinaanleg + speeltuigen 2000 electronica kamers 1000 electriciteit, verwarming ? Financiële kosten 2000 werkkapitaal 6000 auto 750 verzekeringen 1500 opening 1000 voorraad 600 sociale zekerheid 5000 reserve PASSIVA Eigen middelen : 90000 Vreemde middelen :

6 1.3. financieringsmiddelen
Richtpercentage voor aandeel eigen middelen : minimum 25%, 35% realistischer, 50% horeca Vreemde middelen : zie aparte les ivm kredieten

7 1.4. verdere indeling balans
ACTIVA Vaste activa Vlottende activa - voorraden - liquide middelen PASSIVA Eigen vermogen Vreemd vermogen - Schulden > 1 jaar - Schulden < 1 jaar

8 !! Schat je kosten niet te laag in !!
2. Omzet en kosten 2.1. Kosten – algemeen !! Schat je kosten niet te laag in !!

9 Onderscheid tussen vaste & variabele kosten
Onder vaste kosten vallen die kosten die we hoedanook maken ongeacht onze omzet. We spreken van een variabele kost wanneer de kost rechtstreeks schommelt met de omzet.

10 2.2. vaste kosten 2.2.1. afschrijvingskost
Afschrijven = de kost van een investering in de tijd spreiden. Gebeurt vanuit de redenering dat ook de opbrengst van een investeringsgoed in de tijd is gespreid.

11 Formule a = A / n a = afschrijvingsbedrag A = de aanschaffingswaarde (prijs, exclusief btw verhoogd met alle mogelijke kosten) n = de totale levensduur of aantal jaren dat al werd afgeschreven in de formule BW = A – (a x n)

12 Wat schrijven we af : Investeringsgoederen = die aankopen die voor ‘lange’ tijd in onze onderneming zullen blijven, nodig voor de uitoefening van onze activiteit, maar niet bedoeld om verder te verkopen en met een waarde van minimum 125 euro.

13 Boekwaarde : BW = A – (a x n) of De waarde van ons investeringsgoed naarmate de levensduur vordert.

14 Richtlijnen afschrijvingsduur :
Gebouwen : 33 jaar (ook bij gemengd gebruik) Aankoopkosten gebouw : 5 jaar Renovatiekosten : 33 jaar Schilderwerken : 10 jaar Gordijnen : 10 jaar Gronden : worden niet afgeschreven Meubilair : 10 jaar Computer : 3 jaar (Wagen : 5 jaar)

15 Voor onze case A n (!) a investering BW na 1 jaar/3 jaar Aankoop
gebouw 33 jaar 3030,30 96 969,70 90 909,10 Aankoopkost 10 000 5 jaar 2000 8000 4000 Renovatie 80 000 2424,24 77 575,76 72 727,28 Architect 6000 1200 2400

16 beveiliging, telefonie
investering A n (!) a BW na 1 jaar/ 3 jaar meubilair 15 000 10 jaar 1500 13 500 10 500 gordijnen 4000 400 3600 2800 linnen 5000 5 jaar 1000 2000 bureautica 500 beveiliging, telefonie 200 1800 1400

17 A n (!) a investering BW na 1 jaar/ 3 jaar servies kookgerief 1000
200 800 400 fietsen 3000 4 jaar 750 2250 tuinaanleg + speeltuigen 5000 10 jaar 500 4500 3500 elektronica kamers 2000 1600 auto 6000 1200 4800 2400

18 totale afschrijvingskost
eerste boekjaar : ,54 vierde boekjaar : Stelling : ‘uiteindelijk zal onze afschrijvingskost na verloop van tijd tot 0 herleid worden’

19 personeelskost Speelt in onze case geen rol.

20 Financiële kosten De interestkost n.a.v. onze lening. Zie les kredieten. Voor onze case : uitgaande van een investeringskrediet op 15 jaar mogen we rekenen op zo’n 7000 interest/ euro geleend kapitaal of in totaal of gemiddeld 3267/jaar

21 Andere vaste kosten Gebouw : - schoonmaak - elektriciteit - verwarming - water - onderhoud (alarm, blusapparaten …)

22 verzekeringen Brand Burgerlijke aansprakelijkheid Deel autoverzekering Sociale zekerheidsbijdrage Kleine risico’s

23 Verkoopkosten Promotie - folders - opmaak - vertaling - druk - verzending

24 - website - opmaak (uitbreiding, aanpassing…) - vertalen - domeinnaam & hosting

25 - advertenties/lidmaatschap
- via verzamelsites - in gedrukte pers - plattelandstoerisme - toerisme Vlaanderen

26 Kantoorkosten Boekhouder Telefoonabonnement - vast - mobiel Internetabonnement

27 Taksen Deel autotaks Vuilnis Billijke vergoeding Uithangbord Kabeltv (Sabam) (Reprobel)

28 Varia Vakliteratuur Bijscholing

29 Onze case : totaal vaste kosten
Afschrijvingskost Financiële kost Andere : gebouw Andere : verzekeringen Andere : verkoop Andere : kantoor Andere : taksen Andere : varia TOTAAL :

30 2.3. Variabele kosten Opsomming

31 - Berekening

32 2.2. omzet 2.2.1. Globaal Prijs/kamer : - éénpersoonskamer : 60 euro
- tweepersoonskamer : 80 euro - familiekamer : 120 euro - Aantal beschikbare nachten : Bezettingsgraad : Omzetprognose :

33 2.2.2. In mindering te brengen
Korting langverblijf 15% op 20% van de omzet Commissie Taxistop : 10%, op 10% van de omzet

34 3. Conclusie & actie 3.1. Resultaat voor onze case
Omzet – – = Vaste kosten Variabele kosten = resultaat + afschrijvingen Cash flow


Download ppt "bedrijfseconomische aspecten"

Verwante presentaties


Ads door Google