De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Milieu op je bord Over het vermarkten van milieu bij vlees Elvi van Wijk-Jansen, 21 juni 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Milieu op je bord Over het vermarkten van milieu bij vlees Elvi van Wijk-Jansen, 21 juni 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Milieu op je bord Over het vermarkten van milieu bij vlees Elvi van Wijk-Jansen, 21 juni 2013

2 Aanleiding onderzoek  Vermarkten van duurzaamheid, bijvoorbeeld:  Kan milieu ook tot meer marktkracht en verduurzaming leiden bij vlees?

3 Thema’s binnen milieu Milieu Schone lucht Gezond e lucht Gezonde ecosyste men Maatscha ppelijke acceptati e Fossiele energie besparin g Schone bodem Schoon water Verant- woord waterg ebruik Klimaa t neutra al Vrucht- bare bodem

4 Doel onderzoek Meer inzicht in:  Milieu-thema’s die vlees aantrekkelijker maken voor consumenten  Aansprekende communicatie hierover, in termen van beelden, afzenders, informatiemiddelen en type logo’s

5 Literatuurstudie  Hielp onderzoeksvragen nauwelijks te beantwoorden  Wel op basis hiervan gekozen voor doelgroep; flexitari ë rs.  Voor flexitari ë rs spelen milieu en dierenwelzijn namelijk een belangrijkere rol bij vlees

6 Respondenten  Eten 1-5 keer per week vlees  Redenen voor vlees minderen: gezondheid, milieu, dierenwelzijn, variatie  Kiezen af en toe voor biologisch  Aantal koopt regelmatig bij kwaliteitsslager  Spreiding geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, thuissituatie, arbeidssituatie en woonomgeving

7

8 Associaties bij milieu  Vooral dichtbij/ binnen eigen invloedssfeer  Zuinig zijn, terug geven  Natuur: goede leefomgeving/ recreatie  Lucht lijkt relevanter dan bodem en water  Eigen gezondheid  Diervriendelijkheid  Kinderen

9 Welke milieuthema’s maken vlees vooral aantrekkelijk?  Dierenwelzijnsissues!!!  Geen hormonen en onnodige antibiotica  Natuurlijk voer (zonder hormonen en krachtvoer)  Kleinschaligheid  Eerlijk  CO2 uitstoot

10 Bevestigd door ander onderzoek

11 Aansprekende beelden

12

13

14 Bevestigd door ander onderzoek

15 Aansprekende afzenders  Veel wantrouwen ten opzichte van veel afzenders!

16

17 Meest aansprekende afzenders 1.Consumentenprogramma’s zoals Kassa, Radar en KvW 2.Plaats van aankoop 3.Dierenwelzijnsorganisaties, veehouder, milieu- organisaties, VoedingsCentrum en keurmerken

18 Aansprekende informatiemiddelen

19 Andere ideeën

20 Meest aansprekende informatiemiddelen 1.Google 2.Informatie van/ in de supermarkt 3.Keurmerken, consumentenprogramma’s Apps/ minifolders scoren ‘t laagst

21 Aansprekende typen logo’s

22 Conclusies 1.De meeste spontane associaties bij milieu zijn erg dichtbij huis te vinden 2.Bij het vermarkten van milieu bij vlees ligt het voor de hand te starten bij dierenwelzijn. Ook vanuit welbegrepen eigen belang van de consument 3.De respondenten hebben nog weinig kennis en bewustzijn m.b.t. andere milieu-thema’s bij vleesproductie dan dierenwelzijn.

23 Conclusies 4.Kleinschaligheid wordt gezien als oplossing voor veel problemen, waaronder milieuproblemen 5.Diverse beelden passen bij milieuvriendelijker geproduceerd vlees en verleiden tot de aankoop ervan 6.Consumentenprogramma’s als Kassa en de Keuringsdienst van Waarde worden gezien als goede, want betrouwbare, afzenders van informatie over milieuvriendelijker geproduceerd vlees

24 Conclusies 7.Wanneer respondenten informatie zouden willen over milieuvriendelijkheid van vlees, dan kiezen de meeste respondenten ervoor om te “googelen” 8.Consumenten willen op de plaats van aankoop geïnformeerd worden zonder dat dit hen veel moeite kost. Bovendien zou het mooi zijn als het leuk is om informatie hierover te benutten. 9.De meeste respondenten hebben een voorkeur voor integralere logo’s, die onderscheid maken tussen verschillende prestatieniveaus


Download ppt "Milieu op je bord Over het vermarkten van milieu bij vlees Elvi van Wijk-Jansen, 21 juni 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google