De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013

Verwante presentaties


Presentatie over: "IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013"— Transcript van de presentatie:

1 IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Wat vindt Nederland van de ziekenhuizen en de ziekenhuiszorg?

2 Hoofdvraag imago-onderzoek
Hoe kijken consumenten en patiënten aan tegen de ziekenhuisbranche en wat zien zij als belangrijkste pijlers voor goede zorg? Ondervraagden: 1031 Nederlandse burgers van 18 jaar en ouder

3 Achtergrond van het onderzoek
De zorg vormt een belangrijk onderdeel van de Nederlandse economie. De gezondheidszorg is goed voor ruim 15 procent van het bruto binnenlands product, ofwel 92 miljard. Een kwart van de zorguitgaven gaat naar medisch-specialistische zorg, ofwel 24 miljard. Ruim 7 miljoen patiënten krijgen jaarlijks een vorm van medisch-specialistische zorg.

4 Tevredenheid, vertrouwen & imago
Ziekenhuizen krijgen een 7,4. Deze ruime voldoende is een prima score.

5 Tevredenheid, vertrouwen & imago per regio
Consumenten en patiënten in het Noorden (7,6) zijn iets positiever over de Nederlandse ziekenhuizen dan in de Randstad (7,3).

6 Kenmerken ziekenhuizen
Ondervraagden vinden de ziekenhuizen zeer deskundig. Maar ook van hoge kwaliteit, klantgericht en persoonlijk. Deze drie waarden hebben een positief effect op het imago van de ziekenhuizen.

7 Perceptie op kwaliteit
De perceptie op kwaliteit van ziekenhuiszorg wordt grotendeels bepaald op eigen eerdere ervaringen of ervaringen van naasten. Veel ‘zachte waarden’ als aandacht, respect en begrip en vriendelijkheid spelen ook een rol. ‘Harde waarden’ als hygiëne en uitleg over de behandeling tellen ook sterk mee.

8 Fusies Ondervraagden staan neutraal tegenover fusies of hebben daar geen duidelijke mening over. De bezuinigingen worden als belangrijkste reden van fusies genoemd. Positieve argumenten zijn het efficiënter helpen van patiënten, kennisdeling en investeren in medische apparatuur.

9 Rol van media en internet
20 procent van de consumenten volgt een ziekenhuis via social media. 30 procent vindt het belangrijk dat ziekenhuizen zelf actief zijn op social media. De meeste mensen zijn actief op een social media platform (78 procent).

10 Meer informatie? Bekijk meer onderzoeksresultaten op


Download ppt "IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013"

Verwante presentaties


Ads door Google