De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

A DVISEREN VMBO: DE BEGRIPPEN B ASIS, K ADER EN T HEORETISCH NADER UITGELEGD Presentatie door: André van Weeghel, teamleider Gilde College.

Verwante presentaties


Presentatie over: "A DVISEREN VMBO: DE BEGRIPPEN B ASIS, K ADER EN T HEORETISCH NADER UITGELEGD Presentatie door: André van Weeghel, teamleider Gilde College."— Transcript van de presentatie:

1 A DVISEREN VMBO: DE BEGRIPPEN B ASIS, K ADER EN T HEORETISCH NADER UITGELEGD Presentatie door: André van Weeghel, teamleider Gilde College

2 Autohandelaar Bibliotheek Medewerker Goudsmid Magazijnmedewerker Verkoopmedewerker Assistent Houtbranche Kraanmachinist Landmeetkundige Onderwijsassistente Cultureel Werker Kraamverzorgster Zorgmanager Autoschadehersteller Elektronicus ICT Ontwikkelaar Monteur Installatie Techniek Rijwielhersteller Servicemonteur Dierenartsassistent Tuin- en Landschapsarchitect Etaleur Fotograaf Vormgever Wie zijn het..... ….. De ruggengraat van onze samenleving!

3 Bandbreedte CITO Bandbreedte NIO 520 - 52981 - 90 Leerstof Kan letterlijk reproduceren Kan de kern in eigen woorden weergeven Houding Korte spanningsboog, vooral bij de cognitieve vakken Is vooral praktisch georiënteerd Is verbaal minder sterk Benadering Sterk georiënteerd op de persoon van de leraar Laag zelfbeeld, daarom waarderende feedback Structuur, regels van groot belang Ondersteuning bij uitvoering opdrachten dikwijls vereist Vaardigheden Vaak tekort bij leesvaardigheden Woordenschat beperkt Praktische vaardigheden zijn vaak goed ontwikkeld Vinden school leuk i.v.m. sociale contacten en sfeer BBL Kan verloren raken in grote groepen Afwisseling in werkvormen werkt motiverend Leren door doen

4 Bandbreedte CITO Bandbreedte NIO 526 - 53490 -96 Leerstof Kan reproduceren door het belangrijkste te noemen Kan de grote lijn schetsen Kan het geleerde in een nieuwe situatie toepassen Houding Kan zich langer concentreren, ook als het om cognitieve vakken gaat Beschikt over praktische intelligentie (ruimtelijk inzicht, toepassing praktische vaardigheden) Met enige zelfdiscipline kan hij zich ook voor vakken inzetten die hem minder interesseren Benadering Structuur en regels van belang Kan bij duidelijke opdrachten zelfstandig werken Vaardigheden Beheerst elementaire taalvaardigheden bij lezen van teksten op zijn niveau (schoolboeken) Vinden school leuk i.v.m. sociale contacten en sfeer KBL Afwisseling in werkvormen werkt motiverend Leren door doen

5 Bandbreedte CITO Bandbreedte NIO 530- 53997 - 108 Leerstof Kan reproduceren door het belangrijkste te noemen Kan het geleerde op eigen manier weergeven Kan het geleerde in een nieuwe situatie toepassen Kan het geleerde in een open situatie toepassen, in een onbekende situatie of binnen een geheel nieuw probleem Houding Kan zich zonder veel problemen concentreren op Een instructie of taak Is in staat zich in te zetten voor vakken die hem minder interesseren Benadering Kan bij duidelijke opdrachten zelfstandig werken Is in staat zelf een planning te maken MAAR het controleren, bewaken van de voortgang en het evalueren daarvan is moeilijk Vaardigheden Kan begrijpend en studerend lezen (schoolboeken maar ook andere bronnen) TL Vinden school leuk i.v.m. sociale contacten en sfeer

6 Plaatsing, op- en afstroommogelijkheden binnen het VMBO Niveau 2 Niveau 3 - 4 MBO 3 Afdelingen: Handel/Administratie Verzorging Bouwtechniek Metalektro Enz. KBL 3 Afdelingen: Handel/Administratie Verzorging Bouwtechniek Metalektro Enz. BBL 3 Sectoren: Zorg & Welzijn Economie Techniek Landbouw TL3 4 TL4GL4 KBL4 BBL4 HAVO BK 2KT / TH 2 2 BK 1KT / TH 1 Instroom van uit basisonderwijs (55 % gaat naar het VMBO) 1 15% – 20%

7 V OORBEELD VAKKENPAKKET BBL4 afd. Elektro KBL4 afd. ElektroTL4 sector techniek Nederlands Engels Wiskunde Natuurkunde Maatschappijleer1 Elektro Duits Geschiedenis LO CKV

8 P ROGRAMMA ’ S  K ader B eroepsgericht e L eerweg  Algemene vakken: Basis en kerndeel  Beroeps- gerichte vakken: Basis, kern, verrijkings- deel  T heoretische L eerweg  G emengde L eerweg  Alle vakken: Basis, Kern- en verrijkingsdeel  B asis B eroepsgericht e L eerweg  Algemene vakken: Basisdeel  Beroeps- gerichte vakken: Basisdeel

9 V OORBEELDEN VAN EXAMENOPGAVEN VAN DE VERSCHILLENDE LEERWEGEN Ne ec Uit: www.examenblad.nl

10 MBO leidt op voor beroepen in de: Agrarische sector Technische sector Economische sector Sector Zorg en Welzijn Niveau 1: Assistentenniveau (Pas op: niet dokters-, tandarts-, apoth.ass.) Niveau 2: Basisberoepsbeoefenaar (2 jr. praktijkgericht) Niveau 3: Vakfunktionaris (3 jr.) Niveau 4: Middenkaderfunktionaris (3 tot 4 jr. veel theorie) Er zijn 4 niveaus D OORSTROOM NAAR MBO

11 B EROEPSCATEGORIEËN VOOR B, K EN T LEERLINGEN Sector Zorg en Welzijn Sector Economie Afd. Sector Techniek  Helpende Zorg (thuiszorg, instellingen), Helpende Welzijn (kinderdagverblijf)  Servicemedew. ICT, secretarieel medew., commercieel medew., verkoper, recreatie medew., magazijn- medew., kok, kapper, enz  Elektricien, loodgieter, onderhoudsmonteur, metselaar, timmerman Verzorgende, verpleegster, Leidster kinderdagverbl., doktersassistent, schoon- heidsspecialiste Boekhouder, Filiaalhouder Ondernemer, syteembe- heerder, medew. Reis- bureau Werktuigbouwkundige, Bouwkundig tekenaar, Calculator Niveau 2:Niveau 3/4:

12 H ARTELIJK DANK VOOR UW AANDACHT


Download ppt "A DVISEREN VMBO: DE BEGRIPPEN B ASIS, K ADER EN T HEORETISCH NADER UITGELEGD Presentatie door: André van Weeghel, teamleider Gilde College."

Verwante presentaties


Ads door Google