De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lies Graafsma WPO COMPACT SBCM 2 juli 2014. Deze presentatie Aan het eind weet u wat de meerwaarde is van WPO Compact. Opbouw -Waarom WPO Compact?(dia.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lies Graafsma WPO COMPACT SBCM 2 juli 2014. Deze presentatie Aan het eind weet u wat de meerwaarde is van WPO Compact. Opbouw -Waarom WPO Compact?(dia."— Transcript van de presentatie:

1 Lies Graafsma WPO COMPACT SBCM 2 juli 2014

2 Deze presentatie Aan het eind weet u wat de meerwaarde is van WPO Compact. Opbouw -Waarom WPO Compact?(dia 1-6). -Wat is het en wat is anders? (dia 7-16) -Meerwaarde naar buiten (dia 17-20)

3 WPO Methodiek Methodiek (opleidingsconcept) voor arbeidsontwikkeling on-the-job, met servicedocumenten en ondersteuning bij de invoering. opleidingsmaterialen Pakket opleidingsmaterialen voor gebruik op de werkplek.

4 Levenscyclus ­­WPO aanpassen aan de veranderende samenleving. WPO Interactief WPO Compact

5 Veranderende samenleving SOCIAAL AKKOORD Uitstroom als hoofddoel voor de werkbedrijven. Beschut werk op beperkte schaal. Banenplicht reguliere werkgevers.

6 Nieuwe eisen Arbeidsontwikkeling en toerusting minder tijd minder kosten minder beschut en en o meer naar buiten gericht o meer rendement

7 Kenmerken WPO Compact Accent van methodiek naar vaardigheid. Minder vaardigheden. Minder opdrachten nodig. Enkele nieuwe, integrale opdrachten. Eenvoudig keuzeproces. Korte methodiek + FAQ’s. Zakelijke toonzetting.

8 Pragmatische aanpak Accent van methodiek naar vaardigheid. Pragmatischer: Welk werkgedrag belemmert duurzame uitstroom? Kijken > Kiezen > Doen

9 Katern als scholingseenheid katern Per vaardigheid een katern, met: Overzicht van de vaardigheden Introductie van de vaardigheid Keuzekaart als hulpmiddel Omschrijving 4 WPO-Opdrachten Methodiek WPO Compact Veel gestelde vragen (FAQ’s)

10 Selectie van de vaardigheden Criterium: ‘kritisch’ voor (duurzame) uitstroom 2AFSTEMMEN 3AANPASSEN AAN DE GROEP 8ACTIVITEITEN PLANNEN 9INSTRUCTIES OPVOLGEN 11DISCIPLINE TONEN 13AANPASSEN AAN VERANDERDE OMSTANDIGHEDEN 17AANSLUITEN BIJ BEHOEFTEN EN VERWACHTINGEN VAN KLANTEN 18EEN POSITIEVE KIJK HOUDEN 19OMGAAN MET COMPLIMENTEN EN KRITIEK 20LEREN VAN FOUTEN EN FEEDBACK

11 Uitgebreide introductie Schets van de vaardigheid. Doelgedrag. 18B18C 18.1.B Kijkt anders aan tegen het gewone C Gaat uit van mogelijkheden in plaats van beperkingen B Noemt manieren om zichzelf te motiveren C Motiveert zichzelf na tegenslag of teleurstelling.

12 WPO Interactief Video’s over de vaardigheden. NB Ook genoemd: ‘componenten’

13 Keuzekaart als hulpmiddel Gedrag dat iedereen kan waarnemen in verschillende formuleringen met keuze-advies. De medewerker verdeelt zijn eigen dagelijkse werk niet in stappen of deeltaken. 8.1.B De medewerker bereidt een taak niet voor. De medewerker kijkt na afloop niet terug, controleert het werk niet. (VUT) 8.1.B De medewerker maakt fouten die te maken hebben met de logica van de volgorde. 8.1.C De medewerker komt na een taak vaak vragen wat er nu moet gebeuren. De medewerker heeft geen volgorde in het hoofd. 8.1.C

14 Korte methodiek beschrijving Essentie van het opleidingsconcept. DoelDoelgroepWPO Niveau ProgrammaActiviteiten WPO-OpdrachtenExtra opdrachten Vaak zijn 3-4 WPO-Opdrachten genoeg...

15 FAQ’s praktijkkenniskring Uit de praktijk en uit de kenniskring: antwoorden op veel gestelde vragen.

16 Integrale WPO-Opdrachten 1 Integrale WPO Opdracht 1 Component 8Component 9Component 11 ACTIVITEITEN PLANNEN INSTRUCTIES OPVOLGEN DISCIPLINE TONEN 8.1 Zet activiteiten in een logische volgorde. 9.1 Zet een opdracht om in actie Houdt zich aan de huisregels. 8.2 Plant de activiteiten. 9.2 Doet wat is afgesproken Houdt zich aan de eigen doelen.

17 Integrale WPO-Opdrachten 2 WPO Opdracht 1 Situatie In een ruimte liggen veel ‘spullen’: goederen, materialen of gereedschappen. Het is er vol en rommelig. De spullen worden niet iedere dag gebruikt. Sommige spullen zijn oud en kapot. De ruimte is nodig voor iets anders. De spullen moeten dus verhuisd worden. Er is wel een andere ruimte. Die is wat kleiner, maar wel geschikt. Er zijn al schappen of kasten. Taak Verhuis de goede spullen naar de andere ruimte. Maak de oude ruimte helemaal leeg. Sla de spullen op de nieuwe plek schoon en overzichtelijk op. Kijk de spullen wel na. Wat lijkt te oud of te kapot? Leg deze spullen opzij. Dan kan de leidinggevende een besluit nemen.Regels 1.Gooi zelf geen dingen weg. 2.Berg de spullen schoon op. 3.Berg de spullen zo op dat anderen ze goed terug kunnen vinden. 4.Doe alleen wat er gevraagd wordt. Niet meer en niet minder. 5.Het werk moet gedaan worden in maximaal ……….. dagen/uren. (in te vullen door de leidinggevende). 6.Op ……………… dagen en ……………..dagen werk je hier niet aan. (in te vullen door de leidinggevende). 7.Doe je deze opdracht alleen? Werk dan ook alleen. Doe je deze opdracht samen? Werk dan ook samen.

18 Meerwaarde Minder tijd Minder kosten Minder beschut en en o Meer naar buiten gericht o Meer rendement Geen verlet Geen ballast Contextrijk Uitstroomdoel Meetbaar

19 Gebruik bij werkgevers Uitstroom en toch door ontwikkelen? In offertefase hierover praten. Het werkbedrijf stelt zich servicegericht op. Het werkbedrijf toont zich ‘partner’.

20 Aanbod WPO Compact Flexibele, kleine scholingseenheden. Over zeer relevant werkgedrag. Met niet of nauwelijks scholingsverlet. Beloning? Beloning? Bijvoorbeeld: Resultaatgarantie. Ontzorgen werkgever. Vrij gebruik voor andere medewerkers.

21 Gebruiksperspectieven In de werkbedrijven. Bij reguliere werkgevers. In re-integratietrajecten. In beroepsopleidingen.

22 Gesprek Obstakels? Mogelijkheden? Concrete voorbeelden?

23 Dank voor uw aandacht. Voor informatie of contact: SBCM, Arie Visser, IVIO-Didactiek, Lies Graafsma /


Download ppt "Lies Graafsma WPO COMPACT SBCM 2 juli 2014. Deze presentatie Aan het eind weet u wat de meerwaarde is van WPO Compact. Opbouw -Waarom WPO Compact?(dia."

Verwante presentaties


Ads door Google