De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ISO 9001:2015...... Geen probleem! Oude wijn in de nieuwe zakken...... of toch niet? KKT bijeenkomst, 24 september 2014 Bob Alisic / ActinQ V 2.2.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ISO 9001:2015...... Geen probleem! Oude wijn in de nieuwe zakken...... of toch niet? KKT bijeenkomst, 24 september 2014 Bob Alisic / ActinQ V 2.2."— Transcript van de presentatie:

1 ISO 9001: Geen probleem! Oude wijn in de nieuwe zakken of toch niet? KKT bijeenkomst, 24 september 2014 Bob Alisic / ActinQ V 2.2

2 Waarom een nieuve versie van ISO 9001? 2  De norm in lijn te brengen met de actuele management aanpaken,  Aan te sluiten met de ontwikkelingen in ICT,  Veranderingen door te voeren die in kwaliteitsmanagementsystemen plaats vonden,  Meer aandacht te geven aan de conformiteit van de producten, en  Compatibiliteit verbeteren met de andere managementsystemen.

3 Gaan deze veranderingen in ISO 9001, voordelen of nadelen betekenen voor uw organisatie? 3 ? ? En voor u zelf, persoonlijk?

4 Hoe de stap maken van “branden blussen” naar preventie? Management van processen Hoe meer leveren met minder? Productiviteit Hoe meer klanten winnen? Concurentie kracht versterken Hoe de risicos te verminderen? Risico management 4 Wat zijn “de uitdagingen” voor veel organisaties?

5 Hoe sneller en beter nieuwe producte ontwikkelen? Innovatie kracht Hoe beter en sneller leren binnen de organisatie? Leervermogen Wat zijn onze stappen naar de toekomst? (producten, markten, procesen, middelen, leren en veranderen) Strategie 5 Wat zijn “de uitdagingen” voor veel organisaties?

6 Hoe ver is de ontwikkeling van de nieuwe versie van ISO 9001? 6 Publicatie Juni 2012 Concept Design Spec & WD0 Design Specificatie geaccept. Concept WD1 Concept CD + stemronde Verificatie en validatie Nov 2012Mrt 2013Jan 2014 Concept DIS + stemronde Sept 2014 Concept FDIS + stemronde Overleg met IAF & ISO/CASCO over transitieperiode Jan 2015 FDIS + stemronde Sept 2015 Strategisch plan van SC2 Evaluatie van 8 QMP’s Onderzoek onder de gebruikers Concepten voor toekomst van 9001 ISO HLS

7 Opmerkingen: a)Ontwikkelproces van de norm is echt nog niet klaar! b)Kommentaren over de consequenties van de veranderingen zijn mijn persoonlijke meningen. 7 PM

8 Veranderingen van structuur 8 1.Onderwerp en toepassingsgebied 2.Normatieve verwijzingen 3.Termen en definities 4.Context van de organisatie 5.Leiderschap 6.Planning 7.Support 8.Operatie 9.Evaluatie van resultaten 10.Verbetering 1.Onderwerp en toepassingsgebied 2.Normatieve verwijzingen 3.Termen en definities 4.Kwaliteitsysteem 5.Directie- verantwoordelijkheid 6.Middelen 7.Productrealisatie 8.Monitoren, meten en verbeteren ISO 9001:2008ISO 9001:2015

9 KMS gebaseerd op processen 9 10 Continual improvement 7 Support processes Customers & other relevant interested parties Customers & other relevant interested parties Customer Satisfaction 5 Leadership 6 Planning 9 Performance evaluation 8 Operation Requirements Products & services 4.1, 4.2, 4.3 Establish context, define relevant interested parties & scope of QMS 4.1, 4.2, 4.3 Establish context, define relevant interested parties & scope of QMS 4.4 QMS General & process approach Inputs Outputs

10 Proces binnen het KMS 10 Interaction with other processes Do – Carry out the process Act – Incorporate improvements as necessary Plan the process – (Extent of planning depends on RISK) Check – monitor / measure Process performance INPUTS OUTPUTS

11 Verandering van focus / 1 Risicomanagement 11 Woord: “risico” ISO 9001:2008ISO DIS 9001: x 43 x

12 Risicomanagement Wat betekent dit? 12 Identificeren Evalueren Prioriteiten stellen Tegenmaatregelen zoeken Maatregelen invoeren Regelmatig functioneren en impact daarvan her-evalueren Op nieuw PM

13 Verandering van focus / 2 Management van procesen 13 Woord: “proces” 77 x 187 x ISO 9001:2008ISO DIS 9001:2015

14 Management van processen Consequenties 14 Processen en interfaces identificeren Procesdoelen bepalen Indicatoren bepalen Verantwoordelijkheden, eigenaren Middelen, menselijke aspecten, competenties en kennis, omgaan met veranderingen Risico’s en tegenmaatregelen Regelmatig her-evalueren Op nieuw PM

15 Verandering van focus / 3 Documentatie en records ‘Gedocumenteerde informatie’ 15 Woorden: “procedure” En “record” 8 x 14 x 4 x 31 x ISO 9001:2008ISO DIS 9001:2015

16 Verandering van focus Mogelijke consequenties 16 Mgt. van risico’s Mgt. van procesen Afwezig Basis Deels Systematisch AfwezigBasisDeelsIn alle procesen Hoeveelheid “gedocumenteerde informatie” PM

17 Verandering van inhoud 4 Context van organisatie 17 Omgeving en context van organisatie Scope en reikwijdte van toepassing Behoeften en verwachtingen van belanghebbenden Kwaliteits- managementsysteem

18 Essentiele vragen: Welke nieuwe zaken doen zich voor in onze omgeving? 18 Technologien? Concurenten? Regelgevende aspecten? Nieuwe klanten, andere soorten klanten? Veranderingen en economie? Leveranciers? ?  Waar staan we?  Onze strategie? PM

19 Verandering in inhoud 5 Leiderschap 19 Leiderschap en betrokkenheid Beleid en kwaliteit Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, directievertegenwoordiger

20 Verandering van inhoud 5 Leiderschap Mogelijke consequenties 20 Rol van de (top) management: o Bereiken van doelstellingen m. b. v. kwaliteitsmanagementsysteem. o Promoten en ondersteunen van aandacht voor het management van processen en risico’s. Kwaliteit “delegeren” aan (arme) kwaliteitsmanager is niet genoeg. PM

21 Verandering van inhoud 6 Planning 21 Aandacht voor het managen van risico’s en kansen. (Het blijkt dat ISO 9001 nu echt strijd gaat aanbinden met Murphy en zijn familie.) Aantal practische “vragen” over planning van de activiteiten zoals : Wat zijn de verwachte resultaten? Wat moet gedaan worden om dit te bereiken? Met welke middelen? Wie zijn verantwoordelijk voor deze aktiviteiten? Hoe de resultaten evalueren?

22 Verandering van inhoud 7 Support 22 Alle aspekten van ondersteuning: middelen, infrastructuur, omgeving van processen, gereedschappen voor monitoring en metingen, kennis, competencies, bewustwording, communicatie en gedocumenteerde informatie.

23 Verandering van inhoud 8 Operatie 23 Alle aspecten van de realisatie van producten (goederen en diensten) staan nu binnen één hoofdstuk; vanaf planning tot de beheersing van non-conforme producten Grote deel van de tekst uit de versie 2008 is gebruikt binnen dit hoofdstuk. Aaandacht voor het management van processen en risico’s.

24 Verandering van inhoud 9 Evaluatie van prestaties 24 Samenvoeging van de delen van paragraaf 8 (monitoring, metingen, analyse en verbeteren) met sub-paragraaf directievertegenwoordiger.

25 Verandering van inhoud 10 Verbeteren 25 Twee paragrafen: Non conformity en correctieve acties Verbeteren Vraag: Waar is de paragraaf over preventieve acties? Vervallen, omdat deze norm is en preventieve actie.

26 Hebben deze veranderingen invloed op de volgende aspecten van uw organisatie? 26  Werkwijzen  Middelen  Training  Documentatie  Relatie met klanten  Relatie met leverancier  Kosten  Audits (intern of extern)  Kansen  Aandachtspunten van managers PM

27 Zeven “uitdagingen” versus. veranderingen in ISO Welke voordelen biedt nieuwe versie van ISO 9001? Meer aandacht voor: Mgt. van risico’s ✓✓✓ Mgt. van processen ✓✓ Minder documentatie ✓ Context van organisatie ✓✓✓✓ Leiderschap ✓✓✓✓✓ Beheersing van externe processen en leveranciers ✓✓✓ PM

28 Maar, waar hangt het succes er van af? 28

29 Ambitie en gedrag van (top). management? 29 CD AB Verbeteren van producten en processen Onze intentie is? Kwaliteit is verantwoordelijkheid van: Alle managers Alleen van kwaliteitsmanager Certificaat PM

30 “Gedrag” van certificeerder? Waarde leveren aan mijn klant Mijn intentie is? Mijn kennis is: Om te delen Mijn “macht” PM

31 Klant: “Toepassing van deze aspecten door mijn leverancier zal voor mij, t.o.v. nu, betekenen ” Grote voordeel VoordeelNeutraalNadeelGrote nadeel 1 5. Leadership Customer focus 2 8. Operation Customer communication 3 8. Operation Design and development planning Improvement 10.1 General

32 Auditor: “Auditen van deze aspecten zal voor mij, t.o.v. nu, zijn.” Auditor: “Auditen van deze aspecten zal voor mij, t.o.v. nu, zijn.” Zeer makkelijk MakkelijkNormaalMoelijkZeer moeilijk 1 5. Leadership 5.2 Quality policy 2 5. Leadership 5.3 Organizational roles, responsibilities and authorities 3 9. Performance evaluation 9.2 Internal audit Improvement 10.3 Continual improvement

33 Manager: “Toepassen van deze aspecten zal voor mij, t. o. v. nu, zijn.” Zeer makkelijk MakkelijkNormaalMoelijkZeer moeilijk 1 4. Context of the organization 4.1 Understanding the organization and its context 2 4. Context of the prganization 4.2 Understanding the needs and expectations of interested parties 3 5. Leadership Leadership and commitment for the quality management system 4 6. Planning for the quality management system 6.2 Quality objectives and planning to achieve them

34 Kwaliteitsmanager: “Toepassen van deze aspecten zal voor mij, t.o.n., zijn.” Kwaliteitsmanager: “Toepassen van deze aspecten zal voor mij, t.o.n., zijn.” Zeer makkelijk MakkelijkNormaalMoelijkZeer moeilijk 1 4. Context of the organization 4.3 Determining the scope of the quality management system 2 9. Performance evaluation 9.1 Monitoring, measurement, analysis and evaluation 3 9. Performance evaluation Analysis and evaluation 4 9. Performance evaluation 9.3 Management review

35 Medewerker inkoop: “Toepassen van deze aspecten zal voor mij, t.o.v. nu zijn.” Zeer makkelijk MakkelijkNormaalMoelijkZeer moeilijk 1 7. Support Organizational knowledge 2 7. Support 7.2 Competence 3 7. Support 7.5 Documented information 4 8. Operation 8.4 Control of externally provided products and services

36 Vragen? 36 Bedankt voor uw aandacht!

37 Contact informatie: 37 ActinQ consulting, training & auditing in Quality Bob Alisic Mobiel: website:www.actinq.nl


Download ppt "ISO 9001:2015...... Geen probleem! Oude wijn in de nieuwe zakken...... of toch niet? KKT bijeenkomst, 24 september 2014 Bob Alisic / ActinQ V 2.2."

Verwante presentaties


Ads door Google