De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

AMPS Assessment of Motor and Process Skills. AMPS  Een ergotherapeutisch observatie instrument  Meet de kwaliteit van het dagelijks handelen  Gestandaardiseerd.

Verwante presentaties


Presentatie over: "AMPS Assessment of Motor and Process Skills. AMPS  Een ergotherapeutisch observatie instrument  Meet de kwaliteit van het dagelijks handelen  Gestandaardiseerd."— Transcript van de presentatie:

1 AMPS Assessment of Motor and Process Skills

2 AMPS  Een ergotherapeutisch observatie instrument  Meet de kwaliteit van het dagelijks handelen  Gestandaardiseerd bij cliënten wereldwijd

3 Een AMPS onderzoek  Begint met een cliënt-gericht interview waarin vastgesteld wordt welke taken relevant en bekend zijn  Observeren van twee of drie zelfgekozen adl taken (zelfzorg of huishouden)  Er zijn 85 taken gestandaardiseerd, variërend van makkelijk tot moeilijk.

4 Standaardisering van taken  Elke taak bevat: – Specifieke criteria waaraan voldaan moet worden om standaardisatie te behouden – Keuze mogelijkheden waardoor variaties en persoonlijke wensen in het handelen mogelijk zijn

5 Taak A-3. Koffie of thee - één of twee personen  Essentie van de taak: – Koffie of thee zetten – Koffie of thee in kopjes schenken – Serveren met melk of room op het aanrecht of op tafel

6 Taak A-3. Koffie of thee – één of twee personen  Specifieke criteria: – De koffie of thee moet worden ingeschonken – Er moet een kannetje melk of room bij geserveerd worden

7 Taak A-3. Koffie of thee – één of twee personen  Keuzemogelijkheden – Koffie of thee – Koffie kan gezet worden door water te koken, met koffiezetapparaat, perculator of French press – Water voor de thee kan verwarmd worden in waterkoker, op het fornuis of in de magnetron – Suiker of zoetjes zijn naar keuze

8 8 Page 256, Vol. 1

9 Vaardigheden  Bestaan uit:  praktische activiteiten  doelgerichte handelingen  Geven zicht op: de behendigheid, bedrevenheid en het zelfvertrouwen  Zijn te zien: bij een persoon die een taak uitvoert in de context van een specifieke omgeving

10 Motorische vaardigheden:  Doelgerichte handelingen om zichzelf en/of voorwerpen te verplaatsen tijdens het uitvoeren van een taak.

11 Motorische vaardigheden (16) •Stabiliseren •Oprichten •Positioneren •Lopen •Reiken •Buigen  Co ö rdineren •Manipuleren •Vloeiend bewegen •Bewegen •Transporteren •Tillen •Doseren •Grijpen •Tempo houden •Uithoudingsvermogen

12 Proces vaardigheden  Doelgerichte handelingen die nodig zijn om bij het uitvoeren van een taak: – De juiste materialen en gereedschap te kunnen kiezen en gebruiken – Het handelen te organiseren in de tijd – Het handelen te kunnen aanpassen wanneer er zich problemen voordoen

13 Proces vaardigheden (20) •Tempo houden •Aandacht schenken •Kiezen •Gebruiken •Hanteren •Doelgerichtheid •Informeren •Initiatief nemen •Continueren •Volgorde aanbrengen  Be ë indigen •Zoeken / Lokaliseren •Verzamelen •Organiseren •Opruimen •Navigeren

14 Procesvaardigheden - Adaptatie • Opmerken / Reageren • Adjusteren • Accomoderen • Baat hebben

15 Vaardigheden zijn géén functies!  Vaardigheden – Een koffiepot vastpakken en optillen – Reiken naar een kraan – Opmerken dat de kan vol is en reageren door de kraan dicht te draaien  Functies – Grijpen en kracht van biceps – Bewegingen in de schouder – Vermogen om probleem op te lossen

16 Iedere vaardigheid wordt gescoord op een vier punts schaal 4 = competente uitvoering 3 = twijfelachtige uitvoering 2 = ineffectieve uitvoering 1 = ontoereikende uitvoering

17 De scores worden per taak in de computer ingevoerd  Het computerprogramma verrekent de ruwe scores voor: – De persoonlijke strengheid van de onderzoeker – De taak zwaarte – De zwaarte van de vaardigheid

18 AMPS Computer rapporten  Rapport met sterkte/ zwakte profiel  Rapport van de ruwe scores  Grafisch rapport  Beschrijvend Rapport  Voortgangsrapport

19 AMPS Grafisch rapport  Kwantitatieve metingen van de cliënt’s algehele motorische and proces vaardigheden  Verrekend door het programma voor: – de zwaarte van de taak – de strengheid van de onderzoeker – de moeilijkheid van de vaardigheden  Zeer bruikbaar om na verloop van tijd veranderingen te meten

20 Case study  Introductie van de cliënt  AMPS resultaten  Interpretatie AMPS  Doelen  Plannen van interventie

21 Discussie en vragen


Download ppt "AMPS Assessment of Motor and Process Skills. AMPS  Een ergotherapeutisch observatie instrument  Meet de kwaliteit van het dagelijks handelen  Gestandaardiseerd."

Verwante presentaties


Ads door Google