De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Schrijfcarrousel 28 augustus 2014 Effectiever trainen De rollen van beoordelaar en beoordeelde omdraaien als methode Opleiding & Ontwikkeling 3.0 De.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Schrijfcarrousel 28 augustus 2014 Effectiever trainen De rollen van beoordelaar en beoordeelde omdraaien als methode Opleiding & Ontwikkeling 3.0 De."— Transcript van de presentatie:

1 De Schrijfcarrousel 28 augustus 2014 Effectiever trainen De rollen van beoordelaar en beoordeelde omdraaien als methode Opleiding & Ontwikkeling 3.0 De Schrijfcarrousel® Gamification/Appreciative Inquiry/Autopoiesis De student voor je laten werken... drs. Freerk Teunissen Het auteursrecht op deze presentatie berust bij Freerk Teunissen. Niets van deze presentatie mag openbaar gemaakt worden zonder voorafgaand schriftelijke toestemming van de auteursrechthebbende. Deze presentatie mag door LOPON2 op de site van LOPON2 geplaatst worden voor de deelnemers aan de zomerschool van LOPON2 in 2014

2 Programma 1. TVOH: beoordeelde en beoordelaar wisselen van rol 2. De Schrijfcarrousel 3. Analyse van de omkering 4. Verklaringen: leerstijlvariatie, motivatiestijlvariatie, het onderwijsdilemma, Polman & Emich, wetenschappelijke onderbouwing 5. Do’s en don’ts 6. Excellente voorbeelden (en test de omkering) 7. Waarderen Inspireren, motiveren en leren

3 1 TVOH: beoordeelde en beoordelaar wisselen van rol

4 Het onderwijsparadigma Docent beoordeelt student Student wordt beoordeeld (door docent) Expert – docent - student (Daarnaast heeft de docent nog een aantal andere rollen: hij begeleidt, motiveert en diagnosticeert) Oftewel: een fixed frame

5 Omkering Televisieseries, films, literaire werken en games hanteren geen fixed frames, maar dynamische frames. Ze gebruiken de omkering als retorisch instrument (Fiske 1987, Kapp 2012) Talentenjachten bieden onbekenden de mogelijkheid bekend te worden. Susan Boyle – Britain’s got talent 2009 Jim en Jamaï – Idols 2003 The Voice of Holland – 2010 nog succesvoller...

6 De innovatie van The Voice of Holland Momentzangercoach blinde auditiebeoordeeldebeoordelaar meerdere stoelen zijn omgedraaid beoordelaarbeoordeelde liveshowsbeoordeelde

7 Wat nu als we omkering gebruiken in het onderwijs...

8 2 De Schrijfcarrousel

9 1. Lees de tekst 2. Vorm een groepje 3. Maak individueel 3 opdrachten 4. Bespreek met je groepje de opdrachten en de tekst 5. Formuleer met je groepje een advies 6. Presenteer het advies 7. Waardeer het advies

10 De Schrijfcarrousel Tekst lezen Groepje 3 opdrachten Bespreking Advies formuleren Presenteren Waarderen Opdracht: Lees de tekst (5 minuten)

11 De Schrijfcarrousel Tekst lezen Groepje 3 opdrachten Bespreking Advies formuleren Presenteren Waarderen Opdracht: Vorm een groepje (1 minuut)

12 De Schrijfcarrousel Tekst lezen Groepje 3 opdrachten Bespreking Advies formuleren Presenteren Waarderen Opdracht: Trek blind een kaart en voer de opdracht die op de kaart staat uit op de tekst Geef je kaart door aan een ander uit je groepje (8 minuten per kaart)

13 De Schrijfcarrousel Tekst lezen Groepje 3 opdrachten Bespreking Advies formuleren Presenteren Waarderen Opdracht: Bespreek met je groepje de kaarten en de tekst A.Welke kaarten leverden het meeste op (en hoe komt dat)? B.Wat vind je goed aan de tekst en wat kan er beter? (8 minuten)

14 De Schrijfcarrousel Tekst lezen Groepje 3 opdrachten Bespreking Advies formuleren Presenteren Waarderen Opdracht: Formuleer een advies Wat is er goed aan de tekst en wat kan er beter? Wees concreet. Zorg voor direct toepasbare adviezen. (8 minuten)

15 De Schrijfcarrousel Tekst lezen Groepje 3 opdrachten Bespreking Advies formuleren Presenteren Waarderen Presenteer de adviezen (2 minuten per advies)

16 De Schrijfcarrousel Tekst lezen Groepje 3 opdrachten Bespreking Advies formuleren Presenteren Waarderen Welk advies vind je het waardevolst (en waarom vind je dat)?

17 De Schrijfcarrousel – wat heb je getraind schrijfvaardigheid deeltaken taalflexibiliteit orde in het schrijfproces tekst ‘met andere ogen’ lezen de schrijftaak minder cognitief uitdagend maken didactisch Appreciative Inquiry (Cooperrider) samenwerken (Mitra) efficiënt breingebruik (Dijksterhuis)...en rolomkering

18 3 Analyse

19 Schrijfcarrousel analyse momentauteurstudentdocent vraag van auteurbegeleider lezenbegeleider opdrachten makenbeoordelaarbegeleider besprekenbeoordelaarbegeleider advies presenterenbeoordeeldebeoordelaarbegeleider waarderen van adviezen beoordelaarbeoordeeldebegeleider waarderen van de Schrijfcarrousel beoordelaarbeoordeelde

20 4 Verklaring

21 Verklaring Leerstijlvariatie en motivatiestijlvariatie

22 Motivatiestijlvariatie Leiden helpen meewerken volgen terugtrekken rebelleren aanvallen competitie

23 De klassieke rol van de docent Docent is expert en beoordeelt de student Student wordt beoordeeld

24 5 Do’s en don’ts

25 Wat NIET te doen Als docent aanwijzen wiens tekst besproken wordt Het expert-novice-frame handhaven en studenten vertellen wat de goede oplossing is Alleen maar ingaan op de suggesties van deelnemers en vergeten zelf kennis en kunde in te brengen (oh jaren zeventig)

26 Wat WEL te doen Leren betekent niet alleen laten zien hoe het beter kan, het betekent ook de kwaliteit van teksten en van studenten benoemen (feedback is meer dan een tekst verbeteren) Vraag altijd toestemming voordat je feedback geeft of een tekst bespreekt (zorg voor sociale veiligheid) Breek het schrijfproces op in kleine stappen (en maak het zo cognitief minder uitdagend en debunk de interne censor). Met name stappen die een ander register aanboren staan bekend om hun vruchtbaarheid. Inspireer, motiveer en leer Als jij niet leert van je studenten, weet je zeker dat zij niets leren van jou

27 6 Excellente voorbeelden

28 Excellente voorbeelden Check de praktische waarde van omkering in een didactische setting Opdracht 1: A. Vorm een groepje B. Ieder vertelt over één fantastische onderwijservaring of een werkvorm die veel succes oplevert C. Als de groepsleden enthousiasme waarnemen bij de inbrenger, is de inbrenger klaar D. Gezamenlijk analyseren: waar zit de omkering? Opdracht 2 (als iedereen is geweest): Presenteer een van de werkvormen plenair

29 7 Waarderen

30 Waarderen Wat leverde het meeste op?

31 Training 3.0 De Schrijfcarrousel (2011) Het niet te vermijden taalspel (2013) Tekststructuur (2014) Verwacht: The Framing Game Met jouw schrijflessen studenten structureel motiveren? 1. Meld je aan voor de nieuwsbrief 2. Vraag een gesprek aan voor maatwerk (de tarieven zijn scherper dan je denkt en altijd verantwoord) Freerk Teunissen


Download ppt "De Schrijfcarrousel 28 augustus 2014 Effectiever trainen De rollen van beoordelaar en beoordeelde omdraaien als methode Opleiding & Ontwikkeling 3.0 De."

Verwante presentaties


Ads door Google