De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ideale School groep 3 Gebouw Ligging Wat vindt vinden wij belangrijk aan de ligging van de school?  Een centrale ligging en goed bereikbaar met het openbaar.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ideale School groep 3 Gebouw Ligging Wat vindt vinden wij belangrijk aan de ligging van de school?  Een centrale ligging en goed bereikbaar met het openbaar."— Transcript van de presentatie:

1 Ideale School groep 3 Gebouw Ligging Wat vindt vinden wij belangrijk aan de ligging van de school?  Een centrale ligging en goed bereikbaar met het openbaar vervoer, trein, bus.  In de buurt van bedrijven zodat er makkelijker context gericht geleerd kan worden.  Bosrijke of lommerrijke omgeving voor schone lucht en rustige omgeving voor goede concentratie en rust. Entree Wat vinden wij belangrijk aan entree van de school?  Visitekaartje voor de school overzichtelijk en ruim van opzet om grote groepen te verwerken -Toezicht op wie er binnen komt.  Aantrekkelijk vormgegeven, eventueel met ruimte voor presentatie van werkstukken etc. Dit geeft betekenis aan de school.  Concierges die iedereen begroeten bij binnenkomen.

2 Ideale School groep 3Lokatie VELDHOVEN - De nieuwbouw van de Prins Willem Alexanderschool in Veldhoven komt niet langs de snelweg A2. De gemeente Veldhoven heeft dit besloten, ondanks een eerdere vergunning die ze hiervoor had afgegeven. Over de plek was tot in de Tweede Kamer verontwaardiging ontstaan. Ouders protesteren tegen de bouw van een basisschool aan de A9. Dieselroet is slecht voor de luchtwegen, betogen ze. Maar gemeente en schoolbestuur zien geen andere oplossing. In de oksel van de A2 en de A9 ligt Ouderkerk aan de Amstel. Vierentwintig uur per dag razen er motoren, auto’s en vrachtwagens over de snelwegen langs het dorp, met bestemming Amsterdam.

3 Ideale School groep 3 Entree Een concierge die persoonlijk de leerlingen begroet

4 Ideale School groep 3 Lokalen  Grote overzichtelijke lokalen met verschillende werk- en doehoekjes.  Overal Computers voor ICT opdrachten waar lln. zelfstandig kunnen werken  Voldoende goede stoelen en tafels, ook om in groepjes aan te werken  Theorielokaal: minstens uitgerust met beamer, smartboard ed, kasten aan de zijkant met 'kleine' bibliotheek  maximaal 24 lln. per lokaal omdat ruimte en lln. te overzien moeten zijn. Praktijklokaal  Afhankelijk van de grootte van het lokaal, maar praktijk lessen met 1 docent is een aantal van 16 leelingen max  Optie is een grootte ruimte met diverse beroepsgerichte stromingen met voldoende vakdocenten techniek breed (voorbeeld goudse waarden) Theorie lokaal  Kleinere groepen, bijvoorbeeld maximaal 20. Daarmee is voldoende ruimte in het lokaal om naast het frontale lesgven ook in groepen gewerkt kan worden (Montessori-achtig ).

5 Ideale School groep 3Ideaal Lokaal en ICT!

6 Ideale School groep 3 Sportzalen Wat vinden wij belangrijk aan de sportmogelijkheden en waarom? -Voorzieningen, binnen en buitensporten, ruimte voor moderne sporten. Klimmen, Judo, Fitness ( Roland), Karate en meditatie (hoofd leegmaken) Schaatsmogelijkheden, ski-vakanties?

7 Ideale School groep 3Sportzaal of lekker id buitenlucht?

8 Ideale School groep 3 Aula Aula meubilair, voorzieningen, wat voor eisen moet dit voldoen? Goede kantine met gezond voedsel? Ruimte om te stoeien? Naar buiten te lopen in het bos?

9 Ideale School groep 3Gezonde kantine?

10 Ideale School groep 3 Schoolklimaat  Er moet gestreeft worden naar een schoolklimaat waarin leerlingen en medewerkers zo goed mogelijk functioneren.  De begeleiding richt zich op alle leerlingen  Leerlingbegeleiding is een taak van alle medewerkers  Leerlingbegeleiding moet systematisch geoorganiseerd zijn en ondersteund door deskundigen  Een goed opgezet LL volgsysteem, waarin de ontwikkelingen van de LL op het gebied van prestaties en emotioneel goed gevolgd kunnen worden

11 Ideale School groep 3Schoolklimaat? Schoolklimaat

12 Ideale School groep 3 Dagindeling  Lesuren: begintijd, eindtijd, duur vd lessen wat is onze mening hierover? Overweging zou kunnen zijn om lessen later te laten beginnen. Het ritme van leerlingen is aan het veranderen, zie het artikel "Puberbrein" Je zou moeten kijken naar een indeling met bijv, beginnen met sport, vervolgens theorie en om indutten te voorkomen daarna praktijk lessen.  Frontale lessen kort houden, voldoende ruimte houden voor zelfstandig/groepswerken.  Zelfstudie ruimte in het rooster Leerlingen de gelegenheid geven om op school en met ondersteuning huiswerk te maken  Pauze hoe lang en hoe vaak Na 2 uren les te hebben gehad, korte pauze, daarna 2 lessen en een lange pauze.

13 Ideale School groep 3Dagindeling niet te lange lessen

14 Ideale School groep 3Ideale Pauze

15 Ideale School groep 3 Lessen/instructievormen  Lokaal opstelling Hoefijzer, recht….. Losse tafeltjes zodat eenvoudig van werkvorm kan worden gewisseld.  Subgroepen Subgroepen ruimte om sterke en zwakkere leerling samen te laten werken Ruimte om workshops bij te wonen,van docenten of externe.  ICT gebruik ICT gebruik Computers, hoeveel per leerling, systeembeheerder

16 Ideale School groep 3Lokaalopstelling

17 Ideale School groep 3Subgroepen

18 Ideale School groep 3ICT-Gebruik

19 Ideale School groep 3 Onderwijvorm, Visie en Schooltype  Onderwijsvorm: Gebaseerd op Van Parreren, Jenaplan/Montessori,  Vmbo volgens goudse waarden, veel met handen, doen en denken (Vygotskij)  Havo/Vwo iets meer traditioneel, Intellectuele uitdagingen om de ‘hersenhonger’ te voeden  Visie Moderne school met normen en waarden, respect voor elkaar, volgens NIET STOREN-principe; er mag veel (vrijheid, eigen keuzes maken, zaken zelf plannen), maar je mag elkaar niet storen (bv zelfstandig werken met niet te luide muziek)  “We leiden onze leerlingen op om in de huidige maatschappij met enorm snelle ontwikkelingen zich zo goed mogelijk te redden en de tools daarvoor me te geven”.  Schooltype Onderbouw bovenbouw gemengd, Vmbo-Havo-Vwo. Maximaal 900 leerlingen?  Waarbij het ons goed leek dat het Vmbo geinspireerd wordt door Goudse Waarden, vakken dus vanuit context.

20 Ideale School groep 3 Kortom wij hebben de ideale school: Docent ↑ van het jaar

21 Ideale school; de toekomst??? Om verder te bekijken: Koefnoen Leraren in het Vmbo Onderwijs anders Activerende Didactiek (ideale leerkracht) Nieuwe Werkvormen Wat moet er aan het Onderwijs worden verbeterd Onderwijsvernieuwingen Toekomst van het Onderwijs Toekomst van het leren Het Nieuwe Leren Zelfstandig Leren


Download ppt "Ideale School groep 3 Gebouw Ligging Wat vindt vinden wij belangrijk aan de ligging van de school?  Een centrale ligging en goed bereikbaar met het openbaar."

Verwante presentaties


Ads door Google