De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CONTEXTUEEL KIJKEN NAAR KINDEREN IN NIEUW SAMENGESTELDE GEZINNEN Tinne Grolus – Marina Riemslagh.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CONTEXTUEEL KIJKEN NAAR KINDEREN IN NIEUW SAMENGESTELDE GEZINNEN Tinne Grolus – Marina Riemslagh."— Transcript van de presentatie:

1 CONTEXTUEEL KIJKEN NAAR KINDEREN IN NIEUW SAMENGESTELDE GEZINNEN Tinne Grolus – Marina Riemslagh

2 Inleiding  Voor Christenen is iedere leven enig, uniek, een geschenk van God.  We zoomen in op de positie van het kind in een nieuw samengestelde gezinnen  Wat zien we nog? Nieuw samengesteld gezin De toekomst roept... Een nieuw samengesteld gezin brengt spanning met zich mee Toekomstgericht dialoog

3 Nieuw samengesteld gezin  Geheel van normen en waarden van een gezin van oorsprong = oorsprongscultuur 2 nieuwe mensen samen Opdracht om die 2 oorsprongsculturen om te smeden tot een nieuwe cultuur = een eigen gezinscultuur + confrontatie van de kinderen

4  ‘Onze stelling is dat samenleven in een nieuw samengesteld gezin aan stevigheid wint wanneer ook in moeilijke situaties respect wordt betoond voor het blijvend vreemde van de oorsprongscultuur van het kind’

5 De toekomst roept...  De omstandigheden die je als mens in het verleden hebt gevormd, erkend en gewaardeerd moeten worden.  Feiten 1 van de 2 ouders geen bloedverband en het kind blijft dat onthouden Scheiding grijpt diep emotioneel in zowel bij volwassenen als bij de kinderen

6  Recht en onrecht De ouder moet voeling hebben met het kind en inspelen op de noden van het kind Het kind is in woord en daad erkenning verschuldigd voor de zorg van de ouder = LOYALITEIT  Erkennen van geven en ontvangen Passend geven Ontwikkeling door dialoog!

7 Een nieuw samengesteld gezin brengt spanning met zich mee  Loyaliteit is niet hetzelfde als trouw Loyaliteit = wederzijdse rechten en verplichtingen, verdiensten en schulden tussen ouders en kinderen Trouw = een keuze en belofte binnen een relatie tussen partners of vrienden  Het kind moet kiezen maar kan dat niet  Het kind zal dingen beginnen verbergen tegenover beide ouders = verborgen loyaliteit

8 Toekomstgericht dialoog  Dialoog hier = gericht zich zo te uiten dat de ene binnenkant en de andere binnenkant op elkaar betrokken geraken.  Centraal : opbouw van de relatie  Zichzelf als gave meedelen en de ander echt als ander ontvangen

9 Bronnen  Met dank aan Dr. Jan Adriaensen, contextueel geschoolde neuropsychiater-psychotherapeut, voor zijn bijdrage aan deze lezing  Het aandeel van Marina Riemslagh kadert in haar onderzoek naar ‘de etische kwaliteit van het pastorale gespreksproces’, gesteund door het FWO Vlaanderen, onder begeleiding van PROF. R. Bruggraeve (promotor) en PROF. A. Liegeois ( co- promotor)

10  M. Michielsen, M. Steenackers, W. Van Mulligen, art.cit. P  M. Michielsen, M. Steenackers, W. van Mulligen, Contextuele hulpverlening in de pratijk, in M. Michielsen, W. van Mulligen, L. Hermkens (red), Leren over leven in loyaliteit. Over contextuele hulpverlening, Leuven/Amersfoot, 1998, p.23


Download ppt "CONTEXTUEEL KIJKEN NAAR KINDEREN IN NIEUW SAMENGESTELDE GEZINNEN Tinne Grolus – Marina Riemslagh."

Verwante presentaties


Ads door Google