De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Symposium Differentiatie 1. Inleiding Ton v.d.Valk 2. Lecture dr. Catherine Little, University of Connecticut 3. Discussie met de zaal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Symposium Differentiatie 1. Inleiding Ton v.d.Valk 2. Lecture dr. Catherine Little, University of Connecticut 3. Discussie met de zaal."— Transcript van de presentatie:

1 Symposium Differentiatie 1. Inleiding Ton v.d.Valk 2. Lecture dr. Catherine Little, University of Connecticut 3. Discussie met de zaal

2 Introductie Redenen om dr. Little uit te nodigen: -Differentiatie belangrijk voor U-Talent programma’s -Voor leerlingen -Voor docenten en schooleiding -Cursus ‘bevorderen van excellentie in de bètavakken’ Korte contextbeschrijving: -U-Talent Academie

3

4

5 Utrecht - Talentontwikkeling Leven Natuur en Techniek, biedt: Een verrijkingsprogramma met een school- en een campusdeel Een unieke kans om je talenten voor de bètavakken verder te ontwikkelen De gelegenheid om nu al kennis te maken met de universiteit en het doen van wetenschappelijk onderzoek Een goede voorbereiding op je studiekeuze WAT IS DE U-TALENT ACADEMIE? Junior College Utrecht

6 HET CAMPUSDEEL VAN DE U-TALENT ACADEMIE 2 dagen per maand ga je naar de universiteit: Je krijgt er les van enthousiaste docenten en onderzoekers van de universiteit Je krijgt verrijkende en verdiepende modules Je leert wetenschappelijk onderzoek doen Je profielwerkstuk zet je op bij een onderzoeksgroep Je doet practica in laboratoria en je kunt terecht in de universiteitsbibliotheek Je zit samen met gemotiveerde leerlingen van verschillende scholen in een klas, waar je ook gezellige dingen mee organiseert Junior College Utrecht

7 HET SCHOOLONDERDEEL VAN DE U-TALENT ACADEMIE Op andere dagen ga je naar je eigen school: Je leert de stof voor het examen in de bètavakken Je krijgt extra uitdaging in de bètavakken Je voert U-Talent projecten uit Uitdagende opdrachten met ruimte voor jouw eigen initiatief en ideeën Je werkt samen met andere leerlingen die elkaar stimuleren Je bereidt je op school en thuis voor op het campusprogramma Dit vraagt meer van je zelfstandigheid en initiatief dan het gewone schoolprogramma Junior College Utrecht

8 Redenen voor differentiatie in U-Talent In het campusprogramma: geselecteerde leerlingen verschillen sterk van elkaar In de schoolprogramma’s: kansen geven voor voor talentontwikkeling in de klas en in de school

9 Naar een alternatieve ‘egalitaire’ cultuur Verander van: ‘gelijke leerstof, gelijk tempo, verschillen in aandacht door docent’ naar: De leerlingen: 1.behalende kerndoelen 2.Ontwikkelen talenten optimaal 3.Besteden evenveel inspanning aan leerwerk De leerlingen mogen van de docent verwachten: 4.tijd gelijkelijk verdeeld over alle leerlingen 5.gedifferentieerde aandacht en waardering

10 Wat is differentiatie? Differentiatie is: aanpassingen op programma en instructie niveau die aansluiten op individuele leermogelijkheden, -behoeften en interesses, met als doel: alle leerlingen maximale leerkansen te geven Externe differentiatie: verschillende programma’s: – vmbo – havo – vwo – gymnasium, tto, technasium, plusklas – profielen en keuzevakken Ned. onderwijs is sterk extern gedifferentieerd Interne differentiatie: tegemoet komen aan verschillen binnen een groep/klas die naar (gedeeltelijk) dezelfde leerdoelen toewerkt.

11


Download ppt "Symposium Differentiatie 1. Inleiding Ton v.d.Valk 2. Lecture dr. Catherine Little, University of Connecticut 3. Discussie met de zaal."

Verwante presentaties


Ads door Google