De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatievergadering SLO Talen 2011-2012 Van harte welkom!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatievergadering SLO Talen 2011-2012 Van harte welkom!"— Transcript van de presentatie:

1 Informatievergadering SLO Talen Van harte welkom!

2 Informatie over…. Doelstellingen SLO Opbouw programma –Het voorbereidende gedeelte –Het stagegedeelte Waar vind ik informatie? 'To do' (immediately) Waar vind ik deze presentatie?

3 Specifieke Lerarenopleiding Verwerven van onderwijsbevoegdheid voor talenonderwijs Voorbereiding op een baan in secundair onderwijs, hoger onderwijs en volwassenenonderwijs Verwerven van competenties die ook in de ruimere sfeer van vorming, educatie, opleiding en communicatie zeer nuttig zijn

4 Toelatingsvoorwaarden Ofwel reeds relevant masterdiploma, ofwel minstens ingeschreven voor academische masteropleiding of schakelprogramma. 60 studiepunten (voor de talen waarvoor je SLO- diploma wil halen) waarvan 54 op academisch bachelorniveau en minstens 6 op masterniveau. Academische masters Toegepaste Taalkunde volgen SLO voor hun 2 vreemde talen, of volgen voorbereidingsprogramma (bv. voor Nederlands 22 – 28 stptn) LIO-baan (Leraar in opleiding): gedeeltelijke betaalde opdracht in onderwijs (ca 13 uur per week)

5 Toelatingsvoorwaarden Als je twijfelt, of als je vragen hebt over toelatingsvoorwaarden en het programma dat je moet volgen: –Neem contact op met programmadirecteur Lies Sercu

6 Werken aan basiscompetenties van de leerkracht De leraar als ……………………..

7 Werken aan basiscompetenties van de leerkracht De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen De leraar als opvoeder De leraar als inhoudelijk expert De leraar als organisator De leraar als innovator-onderzoeker De leraar als partner van ouders en verzorgers De leraar als lid van een schoolteam De leraar als partner van externen De leraar als lid van een onderwijsgemeenschap De leraar als cultuurparticipant

8 Universitair, eigentijds en dynamisch ! 60 studiepunten30 studiepunten voorbereidend deelstagegedeelte Voortdurende wisselwerking theorie –praktijk (doen en reflecteren) REFLECTIEF ERVARINGSLEREN

9 Voorbereidend gedeelte (30 studiepunten) Algemeen pedagogisch gedeelte Leren en onderwijzen7 studiepunten Onderwijs, opvoeding en samenleving3 studiepunten Vakdidactisch gedeelte Taaloverschrijdende vakdidactiek Vakdidactiek/vakdidactisch seminarie taal 1 Vakdidactiek/vakdidactisch seminarie taal 2 Keuzevakken 4 studiepunten 5 studiepunten 6 studiepunten

10 Voorbereidend gedeelte (vooropleiding Taal- en Regiostudies) Algemeen pedagogisch gedeelte Leren en onderwijzen7 studiepunten Onderwijs, opvoeding en samenleving3 studiepunten Vakdidactisch gedeelte Taaloverschrijdende vakdidactiek Vakdidactiek Keuzevakken 4 studiepunten 12 studiepunten

11 Voorbereidend gedeelte (1 taal uit T&L en 1 taal uit Taal- en Regiostudies) Algemeen pedagogisch gedeelte Leren en onderwijzen7 studiepunten Onderwijs, opvoeding en samenleving3 studiepunten Vakdidactisch gedeelte Taaloverschrijdende vakdidactiek Vakdidactiek/vakdidactisch seminarie taal 1 Vakdidactiek Chinees, Japans of Russisch Keuzevakken 4 studiepunten 5 studiepunten 4 studiepunten 7 studiepunten

12 Link met basiscompetenties Algemeen pedagogisch gedeelte: deskundigheid opbouwen rond bevordering van leerprocessen, opvolgen ervan, de plaats van de leerkracht in team, de plaats van onderwijs in maatschappij…. TOVD: van onderzoek rond taalverwerving naar principes van taalonderwijs + aandacht voor taaloverschrijdende aspecten: taalbeleid, assessment, CLIL, Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen …. Taalspecifieke vakdidactiek: Specifieke aandachtspunten en deskundigheid voor onderwijzen van een specifieke taal in Vlaamse context

13 Aanwezigheidsplicht seminaries Vakdidactische seminaries: directe voorbereiding op stage Terugkomseminaries: terugblikken op, en reflecteren over, concrete ervaringen tijdens stage VERPLICHTE AANWEZIGHEID - breng docent op voorhand op de hoogte van afwezigheid - vervangtaken vanaf 2 de afwezigheid - ook LIO’s verplicht aanwezig - plan geen stage-activiteiten tijdens seminariemomenten

14 Volgtijdelijkheid in het programma - Vooraleer je aan je stagegedeelte kan beginnen, moet je een aantal onderdelen van het voorbereidende gedeelte gevolgd hebben. -“Leren en Onderwijzen” als basisvak: eerst volgen! -Volgen vakdidactische colleges en vakdidactische seminaries: voorwaarde voor stage!

15 Wanneer onderdelen volgen? Leren en onderwijzen: volg je in het semester dat je met de SLO daadwerkelijk start (samen met TOVD en vakdidactiek voorwaarde voor aanvatten stage) Onderwijs, opvoeding en samenleving: 1 ste of 2 de semester TOVD: 1ste semester Vakdidactiek: loopt over 1ste en 2de semester Keuzevakken: 1ste of 2de semester Stage: loopt over 1 ste en 2 de semester

16 Stagegedeelte (30 studiepunten) Observatiestage: min. 20 lesuren Lesstage: 40 lesuren (20 lesuren per taal) Ruimere takenpakket leraar: 6 mesotaken Terugkom- en intervisieseminaries ICT & TO - seminaries Je doet stage in 2 verschillende stageplaatsen (ASO- school/TSO-school voor onderwijstalen; CVO/secundaire school/ 2 verschillende CVO’s voor niet-onderwijstalen)

17 15 studiepunten per taal 13,5 studiepuntenObservatiestage Lesstage Mesotaken Intervisieseminaries 1,5 studiepuntenICT & TO

18 Stagegedeelte: documenten Je documenteert je voorbereidingen, ervaringen en vooruitgang in een stageportfolio Voor alle documenten rond de stage, raadpleeg: TOLEDO-cursus: Stage bachelortalen: taal 1

19 Stagegedeelte: hoe eraan beginnen? Stap 1 Registreer je als student die een stage wil uitvoeren: –Vul het “Inschrijvingsformulier voor aanvraag stageschool” in via de website –Zo snel mogelijk, en uiterlijk tot en met 1 oktober! –Toewijzing van scholen gebeurt centraal. –Lijst toewijzingen verschijnt op Toledo stage bachelortalen: taal 1. Controleer deze regelmatig! –Registreer vervolgens je stageplaats op de website van AVL:

20 Eerste contact met de school Zodra je je stageschool kent: neem zo snel mogelijk contact met de school op om afspraken te maken Wees hoffelijk in je contacten Maak kennis met de stagementoren op je stageschool (“coördinerende leraar”) en met je stagebegeleider van de K.U.Leuven Begin met opstellen van je stagerooster

21 Eerste contact met de school Laat je stage-overeenkomst (in drievoud) tekenen –Toledo: stage bachelortalen taal 1 of –http://www2.arts.kuleuven.be/info/lerarenopleiding_praktischhttp://www2.arts.kuleuven.be/info/lerarenopleiding_praktisch Bezorg één exemplaar voor 1 november aan het SLO- secretariaat (LETT – mevrouw Arlet Hendrickx)

22 Hospiteerweek Maandag 14 november – vrijdag 18 november In Leuven: lesvrije week Start van je doe-stage: –Je voert een eerste deel van je observatiestage uit –Je geeft je eerste 2 lesuren –Je kan ook al mesotaken uitvoeren

23 Observatiestage 15 lesuren taalles (van je stagetalen – evenwichtig verdeeld over de 2 talen) 5 lesuren: volgen van 1 of 2 individuele leerlingen in dezelfde klas tijdens dezelfde klasdag (taalles en andere vakken) 1 overkoepelend reflectieverslag taal 1 (in taal 1) 1 overkoepelend reflectieverslag taal 2 (in taal 2) 1 overkoepelend reflectieverslag ind. lln (mag in Ndl.) –Aan de hand van kijkwijzers (zie Toledo)

24 Lesstage Omvang -minimum 40 lesuren (20 per taal) Wanneer? -eerste lessen tijdens hospiteerweek -geen lessen plannen als je seminarie hebt -bij voorkeur lesstage beëindigen voor de paasvakantie -mesotaken kunnen ook nog na paasvakantie -Plan tijdig!

25 Lesstage: stageroosters Vraag een beperkt aantal mentoren 2 lesuren per dag: maximum Voor elke taal –maximum 2 paralleluren (aangepaste lesvoorbereiding) –1 ICT- of videoles –1 les zelfstandig groepswerk met taakbladen Eerste deel stagerooster zo spoedig mogelijk bezorgen aan je stagebegeleider van K.U.Leuven (school, gegevens mentor, beginuur lessen); LIO’s moeten stagerooster vooraf laten goedkeuren door stagebegeleider van K.U.Leuven!

26 Lesvoorbereidingen Formulieren→ Toledo → in bachelortaal Lesvoorbereidingen: - eerste 10 lesuren per taal : uitgebreide lesvoorbereidingen - daarna: minder uitvoerig, maar toch volledig - 5 dagen op voorhand bezorgen aan mentor - mogelijkheid tot feedback Reflectieformulier: na elk lesblok van 10 lesuren per taal

27 Evaluatie door de mentor Evaluatieformulier voor de observerende leerkracht –voor de les bezorgen aan de observerende leerkracht Evaluatieformulier voor de hoofdmentor (per taal) –voor de stage bezorgen aan de hoofdmentor Vraag feedback na de lessen! Durf actief vragen te stellen en twijfels te uiten Stel je open en luisterbereid op

28 Stagebezoeken door stagebegeleider K.U.Leuven 2 lessen / taal (1 bezoek per onderdeel van je stage) Tijdens bezoek: mogelijkheid creëren voor overleg met mentor en stagebegeleider Bezorg je lesvoorbereiding vooraf aan stagebegeleider Reeds afgewerkt deel van stagedossier voorleggen Kom je tijdens je stage in een lastig parket: meld dit meteen aan je stagebegeleider!

29 Stagebezoeken door stagebegeleider K.U.Leuven Bespreking van de les = leermoment - Vraag feedback na de lessen - Vraag naar alternatieven - Durf actief vragen te stellen en twijfels te uiten - Stel je open en luisterbereid op

30 Documenten lesstage in je stageportfolio (per taal) overzicht van de gegeven lessen (ondertekend) lesvoorbereidingen reflectie na elk blok van 10 lesuren (in bachelortaal) reflectieverslag van mesotaken evaluatieformulieren stagementor

31 Diversiteitsstage Extra dimensie aan je stage: begeleiden van jongeren die extra ondersteuning nodig hebben omwille van taalachterstand, leerproblemen, thuissituatie Tweemaal per week begeleid je anderhalf uur 1, 2 of max. 3 leerlingen (gedurende het eerste of tweede semester) Nodige vorming en voorbereiding door K.U.Leuven

32 Overzicht van de stageplaatsen Buddyproject: studieondersteuning in Leuvense scholen ASSistent: ondersteuning van normaal begaafde jongeren met een autismespectrumstoornis, Leuven VZW Link in de Kabel: ICT-ondersteuning voor jongeren, Leuven ‘t Scharnier: studieondersteuning aan huis in regio, Blankenberge/Brugge VZW Compass: huistaakbegeleiding, Willebroek Open Therapeuticum: ondersteuning van jongeren met een niet-aangeboren hersenletsel, Leuven

33 Diversiteitsstage 4 studiepunten stagegedeelte = vrijstelling voor 6 lesuren lesstage en 3 lesuren observatiestage

34 Diversiteitsstage: informatie TOLEDO: maak je lid van de communities ‘Buddyproject’ en ‘ASSistent’ Infosessies –Dinsdag 27/9 (10u): MTC, Romerozaal (COVE 02.10) –Donderdag 27/9 (15 u): MTC, Romerozaal (COVE 02.10) –Buddy: donderdag 29/9 (17u – 19 u): Sancta Mariainstituut, Tiensestraat 136, Leuven

35 Ruimere doestage: mesotaken 6 mesotaken (ruimere onderwijsgebeuren): - 3 activiteiten als observator + 3 activiteiten actieve inbreng - 3 activiteiten vakgebonden + 3 activiteiten schoolgebonden (vakoverstijgend) Per taak schrijf je een bondig reflectieverslag waarin je je ervaringen koppelt aan wat je leerde tijdens voorbereidende gedeelte

36 Mesotaken: voorbeelden Vergadering vakgroep Ontwikkelen lesmateriaal of toets Deelnemen aan culturele activiteit Zorgbeleid school Taalbeleid school Evaluatiebeleid school Materiaal binnen communities Think LT!, CLIL, CLARA of Think M&M evalueren Kennismaken met CLB, oudercontacten, klassenraad Personeelsvergadering bijwonen ===== zie TOLEDO stage bachelortalen taal 1

37 Intervisie- en terugkomseminaries 2 de semester verplichte deelname stage-ervaringen uitwisselen, van gedachten wisselen over ervaringen, mogelijke problemen bespreken instructies: Toledo

38 Stageportfolio Overzicht van verschillende documenten: Zie Toledo Persoonlijk overhandigen aan stagebegeleider (afspraak) Deadline: 1 ste dag van de examenzittijd

39 Stopzetting van stage -ernstige lacunes -aangepaste remediëring -didactische redenen Taalexamen -onvoldoende taalkennis -verblijf in een anderstalig milieu of taalopleiding -taalportfolio -taalproef

40 ‘To do’ Schrijf je in als student van de K.U.Leuven (zo snel mogelijk – uiterlijk 12 oktober 2011) Vul je ISP in (individueel studieprogramma) (zo snel mogelijk - voor 12 oktober 2011: https://webwsp.aps.kuleuven.be/irj/portalhttps://webwsp.aps.kuleuven.be/irj/portal –Probeer OPO’s met verschillende OLA’s binnen één academiejaar af te werken -Controleer TOLEDO! (vakken, uurroosters….) -Schrijf je in voor Toledo-communities ‘Think LT! Talen’, ‘Think M&M’, en ‘CLARA’ -Schaf het cursusmateriaal aan

41 'To do' Vraag deze week nog stageschool aan! Controleer TOLEDO-lijst toewijzing stagescholen regelmatig Neem meteen contact op met je stageschool Laat stageovereenkomsten tekenen Breng stageovereenkomst binnen Controleer toegang tot Toledo-vakken en meld je aan voor Toledo-communities Neem een ‘to do’-lijstje mee als je dit lokaal verlaat Ga vandaag of morgen naar de taalspecifieke infosessies

42 Afsluitend Een boeiend leer-jaar gewenst! Vragen, twijfels...: contacteer ons –de vakdocenten en stagebegeleiders (stagebeheerder SLO talen – SLO-secretariaat LETT (secretariaat SLO Humane Wetenschappen op (coördinator SLO (programmadirecteur SLO Letteren) En ook wij willen blijven bijleren…. –Feedback van studenten –LOKO: zetelen in overlegorganen SLO


Download ppt "Informatievergadering SLO Talen 2011-2012 Van harte welkom!"

Verwante presentaties


Ads door Google