De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep"— Transcript van de presentatie:

1 Evaluatie van een multimodale behandeling voor kleuters met ernstige gedragsproblemen

2 Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Doelstellingen Hulpaanbod Kindtraining Oudertraining Leerkrachttraining Duur en frequentie Meetinstrumenten Resultaten

3 Stop 4-7 Doelgroep: Kinderen van 4 tot 7 jaar
Die thuis en/of op school ernstige gedragsproblemen vertonen Moeite met het accepteren van regels en grenzen Proberen vaak hun eigen zin door te drijven en kunnen moeilijk omgaan met frustraties Zijn vaak onzeker maar verbloemen dit door opstandig,uitdagend en/of agressief gedrag

4 Doelstellingen: Algemeen: Het kind ontwikkelt zich zowel thuis als op school, binnen zijn/haar mogelijkheden, op positieve wijze. Meer specifieke doelen, afhankelijk van de precieze vraag, zijn: het negatieve interactiepatroon tussen het kind en zijn/haar omgeving is doorbroken het probleemgedrag van het kind is afgenomen de probleemoplossingsvaardigheden van het kind zijn vergroot het kind heeft een positiever zelfbeeld het kind heeft voldoende sociale vaardigheden ouders hebben grip op de opvoeding het kind profiteert van het onderwijs dat het op school krijgt aangeboden

5 Hulpaanbod Kindtraining: Duur : 10 weken Groepen van 6-8 kinderen
STOP 4-7 is een trainingsprogramma voor kinderen, ouders en leerkrachten of andere professionals. Het is ontwikkeld in België en wordt inmiddels op een aantal plaatsen in Nederland uitgevoerd. Het hulpaanbod bestaat uit een kindtraining, een oudertraining en een netwerktraining. Kindtraining: Duur : 10 weken Groepen van 6-8 kinderen Wekelijks onder leiding van 2 trainers Aanleren en/of uitbreiden van gewenst gedrag, door kind te complimenteren of te belonen Sociale vaardigheden van het kind uitbreiden

6 Oudertraining: Duur: 10 weken
Op dezelfde dag van de kindertraining, van tot 15.00 Begeleiding door 2 oudertrainers Bestaat uit een theoretisch en informatief gedeelte en het uitwisselen van ervaringen en zoeken naar oplossingen Ze bezoeken de kindergroep met als doel te observeren en vaardigheden te oefenen en uit te breiden Minimaal 1 huisbezoek

7 Leerkrachttraining: Duur en frequentie: 4 bijeenkomsten
Leerkrachten, interne begeleiders en eventueel andere professioneel betrokkenen Informatie over gedragstherapeutische principes en de vaardigheden die het kind en de opvoeders aangereikt krijgen De leerkracht observeert de methodiek in de kindergroep met als doel samen te onderzoeken hoe de opvoedingsaanpak toegepast kan worden Duur en frequentie: Trainingsprogramma: 10 weken Met voorbespreking en eventuele nazorg: 4 maanden

8 Meetinstrumenten Child behavior checklist Teacher’s report form
Vragenlijst waarbij de ouders de gedragsproblemen en sociale competentie van hun kinderen beoordelen Teacher’s report form Vragenlijst waarbij de leerkrachten de gedragsproblemen en sociale competentie van de kinderen beoordelen Strenghts and difficulties questionaire Een korte vragenlijst die de aanwezigheid van gedragsproblemen bij de kinderen en de gevolgen vaststelt, maar ook de sterke kanten belicht

9 Nijmeegse ouderlijke stress index
Hierbij wordt de opvoedingsbelasting van de ouders gemeten. Deze wordt gesitueerd in aspecten die op het kind betrekking hebben en aspecten die aan de ouders zelf worden toegeschreven. Schaal voor ouderlijk gedrag 8schalen gebruikt in het onderzoek: positief ouderlijk gedrag stellen van regels hard straffen inconsequent straffen sociaal belonen Overige: straffen negeren materieel belonen

10 Resultaten Deviatiescores = laag Leerkrachten
Bij externaliseren is er een verbetering, maar nog steeds ernstige problemen. Bij internaliserend en prosociaal gedrag: ook lichte verbetering, maar de scores liggen niet meer in het probleemgebied. Leerkrachten Externaliseren: geen verbetering Internaliseren en prosociaal gedrag: wél verbetering. Na behandeling nog steeds problemen, varieert van: 27% internaliserend beoordeeld door leerkrachten 60% externaliserend beoordeeld door ouders

11 Anneloes van Brussel, Ronald De Meyer, Jan Willem Veerman & Wim De Mey
Anneloes van Brussel, Ronald De Meyer, Jan Willem Veerman & Wim De Mey. (2009). Evaluatie van een multimodale behandeling voor kleuters met ernstige gedragsproblemen, Kind en adolescent, 30(2),


Download ppt "Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep"

Verwante presentaties


Ads door Google