De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

21-9-2014.  Even voorstellen.  Aanleiding. 21-9-2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "21-9-2014.  Even voorstellen.  Aanleiding. 21-9-2014."— Transcript van de presentatie:

1 21-9-2014

2  Even voorstellen.  Aanleiding. 21-9-2014

3  Elkaar willen begrijpen in het belang van de zorg voor “ de ernstig zieke”.  Delen van ervaringen en onderling toetsen van aanwezige kennis.  Uitleg tolkentelefoon. 21-9-2014

4  Moslims stellen het op prijs als diagnose en prognose door de arts wordt verteld. 21-9-2014

5  Palliatieve sedatie is toegestaan in het Moslim geloof. 21-9-2014

6  Indien er sprake is van een taalbarrière bij een cliënt/ patiënt schakel je de familie in om te tolken. 21-9-2014

7  Een mannelijke verpleegkundige mag bij afwezigheid van een vrouwelijke verpleegkundige een vrouwelijke patiënt wassen. 21-9-2014

8 Pijnbeleving en sedatie. Ziektebeleving en verzorging. Bespreekbaarheid. De vertaalslag in de praktijk. Opbouwen van vertrouwen en wederzijds respect. 21-9-2014

9 PijnSedatie  Pijnbeleving  VAS-Score  Pijnstilling  Bewustzijn  Geloofsformule  Lijden 21-9-2014

10  Aanzet tot nadenken.  Genezing komt van God.  Ziekenbezoek.  Persoonlijke verzorging en religie.  Schaamtegevoelens. 21-9-2014

11  Openlijk praten over de naderende dood.  Slecht-nieuwsgesprek.  Moslims en tijdstip van overlijden. 21-9-2014

12  “Is dit de wil van Allah?”  http://player.omroep.nl/?aflid=4479993 http://player.omroep.nl/?aflid=4479993  Bron: www.nmo.nlwww.nmo.nl  Documentaire gemaakt door: ROB HOF 21-9-2014

13 In de praktijk.

14  Goede afspraken maken.  Vast aanspreekpunt familie.  Open houding.  Bewust zijn van eigen normen en waarden.  Werk aan vertrouwen.  Ruimte geven om rituelen uit te voeren.  Gevoel van geborgenheid geven.  Wensen van cliënt bespreken samen met cliënt/familie.  Aankondigen bezoek thuiszorg.  Wederzijds respect. 21-9-2014

15  “Is dit de wil van Allah?”  http://player.omroep.nl/?aflid=4660565 http://player.omroep.nl/?aflid=4660565  Bron: www.nmo.nlwww.nmo.nl  Documentaire gemaakt door: ROB HOF 21-9-2014

16

17 Communicatie.Opbouw cultuur.  Verbaal  Non verbaal  Symbolen Rozenkrans Tswagh  Voorbeelden Jezus Profeet Mohammed  Rituelen Bediend worden Geloofsformule  Normen en waarden Nederlandse cultuur vroeger De islamitische cultuur nu 21-9-2014

18  Uitleg tolkentelefoon  Tolkencentra opgericht sinds 1976  Overheid subsidieert de tolkdiensten voor gezondheidszorginstellingen  Werken met gedragscode (privacy)  Is voor zowel ad hoc(telefonische) tolkdienst als reservering voor een persoonlijk gesprek, spreekuur of groepsvoorlichting  Schriftelijke vertalingen gratis bij 2 A4 pagina's (bv: wondplan, leefstijladvies enz..) 21-9-2014

19

20  Abdulwahid van Bommel. “Islam en ethiek in de gezondheidszorg”.(april 2002)  Fuusje de Graaff e.a. “Thuiszorg voor terminale Turkse en Marokkaanse patiënten: Ervaringen van opvattingen van naasten en professionals”. (Nivel 2005)  Brochure: ”Kleur bekennen” Verpleegkundige zorg aan moslims in de palliatieve fase van een ziekte. Gerdiene van Rinsum, oncologieverpleegkundige Winnaar Vrouwen VU Hulp Verpleegkundeprijs (VUmc 2007)  Fuusje De Graaf e.a. “Communicatie en besluitvorming in de palliatieve zorg voor Turkse en Marokkaanse patiënten met kanker”.(Zonmw 2010)  Drs Yolande van den Brink, ”Transculturele ouderenzorg thuis”. (Universiteit van Maastricht 1995)  Eerder vermelde bronnen. 21-9-2014

21  www.actizkleurijkezorg.nl  www.netwerknoom.nl  www.eniec.eu  www.tvcn.nl  www.stichtingak.nl  www. nigz.nl  Tolkentelefoon: 088-2555222 21-9-2014


Download ppt "21-9-2014.  Even voorstellen.  Aanleiding. 21-9-2014."

Verwante presentaties


Ads door Google