De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en hun sites.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en hun sites."— Transcript van de presentatie:

1 De marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en hun sites

2 2

3 Elk medium zijn eigen, specifieke functie  Het medialandschap is volop in beweging: oude en nieuwe media, traditionele en minder traditionele. Dagbladen worden continu uitgedaagd om de lezer op uitgekiende wijze te servicen.  Het gedrag van de lezer is ook veranderd: van monotasking naar multitasking.  Dagbladen bieden via internet 24 uur – zeven dagen per week actuele informatie.  Dit informatiekanaal heeft zijn eigen specifieke plaats binnen het medialandschap veroverd. Zo blijkt ook weer uit recente SRIR data. 3

4 4 De dagbladsites

5 STIR meet zo’n 500 websites, waaronder alle dagbladportals. STIR Webmeter is dé currency voor bereik van de aangesloten websites. Sinds 2007 zijn alle dagbladsites aangesloten bij STIR. STIR meet internetgedrag thuis, op ‘t werk en elders. Meting door panel van respondenten (13+). Bereikcijfers dagbladsites over Q

6 De uitkomsten: het gemiddeld maand- bereik onder 13+ in vergelijking met eerdere jaren De bezoekfrequentie groeit. 6 Q Gemiddeld maandbereik 45,8% Gemiddeld maandbereik 33,8% Gemiddeld maandbereik 50,2% Q Q Gemiddeld bereik absoluut Gemiddeld bereik absoluut Gemiddeld bereik absoluut Gemiddeld aantal bezoeken: 13 Gemiddeld aantal bezoeken: 16 Gemiddeld aantal bezoeken: 20 Q Gemiddeld bereik absoluut Gemiddeld maandbereik 49,6% Gemiddeld aantal bezoeken 19

7 Dus: websites van dagbladen zijn volwassen geworden Wist u dat één op de vijf lezers zowel de print als de online versie van een krant leest? 7 Maandelijks trekken dagbladsites 6,9 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder. Dat is een bereik van ruim 50%. Het totaal aantal bezoeken was maandelijks 136 miljoen! Het gemiddeld aantal visits per maand ligt op 20. Zie voor de uitkomsten over diverse doelgroepen de volgende dia’s…

8 De resultaten naar geslacht (maandbereik) Het maandelijks bereik onder mannen komt uit op 55%. 8

9 De resultaten naar leeftijd (maandbereik) Een hoog bereik onder bezoekers tussen de 20 en 49 jaar: een stabiel beeld. Een sterk groeiende groep senioren. 9

10 50-plussers en internet De grootste groei van online dagbladlezers blijken de senioren te zijn. Steeds meer personen van 50+ beschikken over internet, namelijk 72% in Dat was een jaar eerder nog 68%. Belangrijke aanschafreden was toen het onderhouden van het contact met (klein) kinderen via . Dat deze nieuwe media verrassend veel gebruikt en hoog gewaardeerd worden, blijkt ook uit een onderzoek onder 55-plussers van Synovate onder bezoekers van Seniorweb. 84% van deze Seniorwebbezoekers besteedt wekelijks de meeste tijd aan computeren. Televisie kijken (44%) of een goed boek lezen (33%) hebben het qua favoriete tijdsbesteding van de computer verloren. Bovendien kijkt 65% liever een maand lang geen televisie dan dat de computer met internet het huis uit moet… Internet is bij senioren ingeburgerd 10

11 De resultaten naar welstand (maandbereik) Zes van de tien bezoekers zijn hoogwelstandig 11

12 De resultaten naar opleiding (maandbereik) Vooral hoogopgeleide personen bezoeken een krantenwebsite. 12

13 En de gegevens over hen die de dagelijkse boodschappen halen? (maandbereik) Dagbladportals zijn voor boodschappers belangrijke informatiekanalen. 13

14 Het bereik naar Nielsen district (maandbereik) Het bereik van de dagbladportals in de drie grote steden is aan de lage kant in vergelijking met de rest van Nederland. Dit wordt mede in de hand gewerkt door de diversiteit van de bevolking Regio: 3 grote steden Regio: overig west excl. 3 grote steden + randgemeenten Regio: Noord Regio: Oost Regio: Zuid Regio: Randgemeenten Gemiddeld Nederland

15 Gemiddeld aantal pagina’s per bezoek Websites van dagbladen zijn een perfecte aanvulling op de papieren krant. Er is geen sprake van kannibalisme. 15 Het gemiddeld aantal pagina’s dat per visit bezocht wordt ligt al jaren op 4 à 5. In de eerste drie maanden van 2010 is het gemiddelde 4,7 pagina’s. Jongeren bekijken naar verhouding het minst aantal pagina’s. 50 plussers en laagopgeleiden bekijken verhoudingsgewijs de meeste.

16 Hoe vaak worden de websites van dagbladen per maand bezocht? Steeds vaker worden de websites bezocht: van 14 keer in 2007, naar 17 keer in 2008 en in het eerste kwartaal van 2010 is de frequentie opgelopen tot 20 keer! Allen ,016,019,319,6 Mannen 14,118,522,322,7 Vrouwen 11,812,915,816, jr 9,410,212,011, jr 11,214,019,118, jr 13,817,520,521, jr 15,118,221,220,9 65 jr e.o. 15,316,516,419,8

17 En gemeten naar welstand, opleiding en boodschappers? Bezoekfrequentie hoogwelstandigen is in de afgelopen jaren duidelijk gestegen Allen ,016,019,319,6 Welstand hoog 12,716,619,920,6 Welstand laag 13,415,418,718,8 Opleiding hoog 12,115,620,120,0 Opleiding medium 15,216,218,819,8 Opleiding laag 15,816,418,118,0 Boodschappers jr 12,315,018,619,7 Boodschappers met kind < 17 jr. 11,712,816,017,9

18 Samenvattend Het maandelijkse bereik van dagbladsites in het eerste kwartaal van 2010: Dagbladsites trekken met name mannen, van jaar, in de hogere welstandsklasse. De gemiddelde bezoeker is bovendien goed opgeleid. 18

19 Meer weten? Neem contact op met de afdeling onderzoek van Cebuco. adres: Bellen kan natuurlijk ook: * Erik Grimm 020 – * Marlene Blonk


Download ppt "De marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en hun sites."

Verwante presentaties


Ads door Google