De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meldpunt Discriminatie Hasselt

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meldpunt Discriminatie Hasselt"— Transcript van de presentatie:

1 Meldpunt Discriminatie Hasselt
Sinds kort zijn gemeenten verplicht een eerstelijns klachtenbehandelaar aan te stellen. Is iemand van jullie zo iemand?

2 Word je gediscrimineerd? Ben je getuige van discriminatie?
Klop dan aan bij het Meldpunt Discriminatie!

3 Wanneer word je gediscrimineerd?
Als iemand je ongelijk behandelt omwille van je: Nationaliteit Afkomst Huidskleur Vermogen Geloofsovertuiging Geslacht Leeftijd Seksuele voorkeur Gezinstoestand Gezondheidstoestand Handicap

4 Wat doet een Meldpunt Discriminatie?
Luistert Registreert Zoekt naar een oplossing Volgt op Preventief beleid Wetten waarme de mp-mdw’er werkt

5 Waarom bestaan Meldpunten Discriminatie?
Ze bieden een laagdrempelige dienstverlening voor alle burgers; Die overal op dezelfde manier gebeurt; In héél Vlaanderen.  13 Meldpunten Discriminatie Wetten waarme de mp-mdw’er werkt

6 Bespreking van de meldingen
Definitie van een melding: Vragen en individuele verzoeken die het meldpunt of CGKR ontvangt via mail, telefoon, brief, bezoek,… Eigen initiatief, zonder concrete melding. Registratie in Metis Registratie gebeurt op basis van het “subjectieve relaas” van de melder, onafhankelijk van analyse ten gronde. Belang van registratie! Belang van een goede vraagstelling!

7 Melding doen met oog op:
Informatievraag (melding); Eenvoudige melding (melding); Vraag om bijstand (dossier); CGKR of MP volgt uit eigen beweging op (dossier). Het MP is NIET bevoegd voor meldingen: Taal; Geslacht; Syndicale overtuiging.

8 Het MP is bevoegd voor meldingen buiten de gerechtelijke sfeer (CGKR).
Plaats van de feiten bepaalt welk MP bevoegd is! Samenwerking met CGKR en GKV en andere lokale instanties!

9 Algemene problemen: Beginfase;
individuele oplossingen ipv maatschappelijk; Inbedding in stedelijke organisatie; Beperkte bevoegdheid (zie vakbondenactie, immobiliën en horeca); Beperkte subsidiërining halftijds

10 Praktische problemen:
Melder haakt af; Onvoldoende elementen; Summier onderzoek; Geen medewerking van 1 van de partijen; Moeilijke samenwerking met partners.

11 Positief: Signaal geven dat discriminatie niet kan;
Geslaagde bemiddeling, al dan niet direct; Praten over de problematiek opluchting voor melder; Praten met tegenpartij; Preventieve acties om het thema onder de publieke aandacht te brengen. Voorbeelden uit de praktijk: huisvesting, uitgangsleven

12 Preventieve acties 2011: - Bekendmakingscampagne: - vakbondenactie, - huisvesting. 2012: Flashmob, materiaal uitlenen aan LID-gemeenten, displays plaatsen bij allerlei activiteiten,artikels.

13 Vragen ?

14 Meldpuntmedewerker Hasselt
Bij wie kan je terecht? Hanan Moustakim Meldpuntmedewerker Hasselt


Download ppt "Meldpunt Discriminatie Hasselt"

Verwante presentaties


Ads door Google