De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 SSC ICT TU Delft 10-06-2010 Peter van Schaik Directeur SSC ICT TU Delft.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 SSC ICT TU Delft 10-06-2010 Peter van Schaik Directeur SSC ICT TU Delft."— Transcript van de presentatie:

1 1 SSC ICT TU Delft Peter van Schaik Directeur SSC ICT TU Delft

2 PvS Agenda Introductie TU Delft Situatieschets Shared Service Center ICT CMM als leidraad voor evolutie SSC Vragen Agenda

3 PvS Feiten Faculteiten: 8 Bachelor programma’s: 14 Master programma’s: 36 Totaal aantal studenten op de campus: Internationale studenten: 1900 Wetenschappelijke staf: Aantal PhD proefschriften per jaar: 250 Brandpunt??? Programma’s Multidisciplinair Onderzoek: Energie, Gezondheid, Infrastructuur, Milieu client PC’s, IP adresses 1000 Servers (KA), of which 150 Virtual 2 Datacenters (synchronous storage) 230 TB storage capacity 600 switches 900 Accesspoints TU Delft Introductie

4 PvS Shared Service Center ICT Introductie

5 PvS ICT en de TU Delft Tot 31 december 2005 Faculteiten Afdelingen Secties Ondersteuning Afdelingen Introductie

6 PvS Shared Service Center ICT Faculteiten Afdelingen Secties Ondersteuning Afdelingen SSC ICT Introductie

7 PvS Uitdaging SSC ICT Centrale ondersteuning aan medewerkers (onderzoek en onderwijs) Centrale ondersteuning aan studenten Centrale ondersteuning van alle applicaties Introductie

8 PvS Missie, Visie en Strategie SSC ICT Strategie de kern van de uitdaging bij ICT is “vertrouwen”. Visie Het SSC ICT dient zich primair ondersteunend aan het primaire proces op te stellen. ICT is een facilitator voor vele innovatieve ontwikkelingen in onderwijs, onderzoek en kennisvalorisatie. Onze visie is dus dat we kunnen uitgroeien tot HET loket voor ICT diensten bij de TU zowel op het gebied van ICT-beleid, ICT-ontwikkeling en ICT-beheer. Missie Het SSC ICT levert klantgerichte ICT diensten en producten aan alle onderdelen van de TU Delft en fungeert als centre of excellence (kenniscentrum ICT) voor hoogwaardige ICT diensten. Introductie

9 PvS Waarom een SSC  Kostenreductie  Kwaliteitsverbetering  Synergie  Voorbereiding voor outsourcing / insourcing / offshoring  Verhoging strategische flexibiliteit voor BU  Hogere transparantie / meer “in control”  Medewerkersbehoefte en medewerkerstevredenheid  Tbv BU om kerncompetenties verder te ontwikkellen  Verlagen werkkapitaal  Verhogen klanttevredenheid Situatieschets

10 PvS Waarom een SSC TU Delft:  Kostenreductie met behoud / verbetering van klanttevredenheid Situatieschets

11 PvS Organisatorische inbedding SSC manager / directeur legt verantwoording af aan  de BU waar het deel van uitmaakt  de afnemende BU’s  de COO  de raad van bestuur  de externe raad van commissarissen Situatieschets

12 PvS Organisatorische inbedding TU Delft:  Legt direct verantwoording af aan de raad van bestuur (CVB)  Legt indirect verantwoording af aan de afnemende BU’s via het Situatieschets

13 PvS Financiele governance  Verrekening op basis van een allocatie (FTE; vierkante meter)  Vast percentage van de omzet  Vast percentage per periode  Afname maal varierend tarief  Werkelijke kosten + winstmarge Situatieschets

14 PvS Financiele governance TU Delft:  Vast percentage van de eerste geldstroom per periode Situatieschets

15 PvS Type verantwoordingscenter  Kostencenter  Investeringscenter  Winstcenter Situatieschets

16 PvS Type verantwoordingscenter TU Delft:  Kostencenter met investeringen op basis van een business case Situatieschets

17 PvS Realisatie SSC ICT  “Big Bang”  Eerst volledig inrichten van een SSC alvorens het gaat opereren  Eerst beschrijven van alle processen alvorens met een SSC te starten  Eerst beschrijven van alle processen en realiseren ondersteunende tools alvorens met een SSC te starten Situatieschets

18 PvS Realisatie SSC ICT TU Delft:  Big Bang Situatieschets

19 PvS Rol van de SSC manager/directeur  Dienstverlener  Vooral dienstverlener en beperkt ondernemer  Goede balans tussen dienstverlener en ondernemer  Vooral ondernemer en beperkt dienstverlener  Ondernemer Situatieschets

20 PvS Rol van de SSC manager/directeur TU Delft:  Vooral dienstverlener en beperkt ondernemer Situatieschets

21 PvS Cultuur SSC ICT  Een op een gelijk aan concernidentiteit en normen en waarden  Beperkte ruimte binnen het SSC aanwezig voor eigen identiteit  Concerncultuur creeert basisprincipes; invulling door SSC  Voldoende ruimte voor het ontwikkelen van een eigen identiteit  Volledig eigen identiteit, normen en waarden Situatieschets

22 PvS Cultuur SSC ICT TU Delft:  Er is een beperkte ruimte aanwezig voor het creeren van een eigen identiteit Situatieschets

23 PvS Procesverbetering SSC ICT  Tijdige en correcte uitvoering van het werk wordt bewaakt  Opgemerkte fouten leiden tot verbeteringen van en in de processen  Prestatiemetingen worden in alle processen toegepast  Er is een systeem dat risico’s tijdig aantoont voordat problemen hiervan escaleren  Structureel evalueren en verbeteren van processen maakt deel uit van de bedrijfsvoering Situatieschets

24 PvS Procesverbetering SSC ICT TU Delft:  Daar waar het mogelijk is (men eraan toe is) worden processverbeteringen toegepast Situatieschets

25 PvS Succesbeleving  Er is geen besef van en communicatie rondom het succes  Enkel een ‘gevoel’ in zachte factoren dat het SSC een succes is en dit wordt informeel gecommuniceerd  Er zijn harde cijfers over het SSC bekend en gecommuniceerd  Kostenbesparingen en toegevoegde waarde van het SSC worden in cijfers uitgedrukt en gerapporteerd  Kostenbesparingen en toegevoegde waarde worden zowel in zachte, kwalitatieve factoren als harde, kwantitatieve factoren weergegeven Situatieschets

26 PvS Succesbeleving TU Delft:  Gevoel in zachte factoren dat het SSC een succes is  Wij kunnen nu de resultaten onderbouwen met harde cijfers en gaan deze communiceren. Situatieschets

27 PvS Situatieschets SSC ICT  Kostenreductie met behoud / verbetering van klanttevredenheid  Legt direct verantwoording af aan de raad van bestuur (CVB)  Legt indirect verantwoording af aan de afnemende BU’s via het  Vast percentage van de eerste geldstroom per periode  Kostencenter met investeringen op basis van een business case  Big Bang  Vooral dienstverlener en beperkt ondernemer  Er is een beperkte ruimte aanwezig voor het creeren van een eigen identiteit  Daar waar het mogelijk is (men eraan toe is) worden processverbeteringen toegepast  Gevoel in zachte factoren dat het SSC een succes is  Wij kunnen nu de resultaten onderbouwen met harde cijfers en gaan deze communiceren. Situatieschets

28 PvS Capability Maturity Matrix Chaotisch Reactief Proactief Service georiënteerd Waarde georiënteerd CMM – SSC ICT

29 PvS Definities voor niveaus 1 tot 3 CMM – SSC ICT

30 PvS Definities voor niveaus 4 tot 5 CMM – SSC ICT

31 PvS CMM volgens Gartner Tool leverage Operational Process Engineering Service Delivery Process Engineering Service and Account Management Manage IT as a Business CMM – SSC ICT

32 PvS Evolutie SSC volgens CMM Chaotisch Reactief Proactief Service georiënteerd Waarde georiënteerd CMM – SSC ICT

33 PvS Dank voor uw aandacht Vragen


Download ppt "1 SSC ICT TU Delft 10-06-2010 Peter van Schaik Directeur SSC ICT TU Delft."

Verwante presentaties


Ads door Google