De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 SSC ICT TU Delft 10-06-2010 Peter van Schaik Directeur SSC ICT TU Delft.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 SSC ICT TU Delft 10-06-2010 Peter van Schaik Directeur SSC ICT TU Delft."— Transcript van de presentatie:

1 1 SSC ICT TU Delft 10-06-2010 Peter van Schaik Directeur SSC ICT TU Delft

2 PvS 10-06-2010 2 Agenda Introductie TU Delft Situatieschets Shared Service Center ICT CMM als leidraad voor evolutie SSC Vragen Agenda

3 PvS 10-06-2010 3 Feiten Faculteiten: 8 Bachelor programma’s: 14 Master programma’s: 36 Totaal aantal studenten op de campus: 16.000 Internationale studenten: 1900 Wetenschappelijke staf: 2.600 Aantal PhD proefschriften per jaar: 250 Brandpunt??? Programma’s Multidisciplinair Onderzoek: Energie, Gezondheid, Infrastructuur, Milieu 7.000 client PC’s, 40.000 IP adresses 1000 Servers (KA), of which 150 Virtual 2 Datacenters (synchronous storage) 230 TB storage capacity 600 switches 900 Accesspoints TU Delft www.tudelft.nl Introductie

4 PvS 10-06-2010 4 Shared Service Center ICT Introductie

5 PvS 10-06-2010 5 ICT en de TU Delft Tot 31 december 2005 Faculteiten Afdelingen Secties Ondersteuning Afdelingen Introductie

6 PvS 10-06-2010 6 Shared Service Center ICT Faculteiten Afdelingen Secties Ondersteuning Afdelingen SSC ICT Introductie

7 PvS 10-06-2010 7 Uitdaging SSC ICT Centrale ondersteuning aan 7.000 medewerkers (onderzoek en onderwijs) Centrale ondersteuning aan 16.000 studenten Centrale ondersteuning van alle applicaties Introductie

8 PvS 10-06-2010 8 Missie, Visie en Strategie SSC ICT Strategie de kern van de uitdaging bij ICT is “vertrouwen”. Visie Het SSC ICT dient zich primair ondersteunend aan het primaire proces op te stellen. ICT is een facilitator voor vele innovatieve ontwikkelingen in onderwijs, onderzoek en kennisvalorisatie. Onze visie is dus dat we kunnen uitgroeien tot HET loket voor ICT diensten bij de TU zowel op het gebied van ICT-beleid, ICT-ontwikkeling en ICT-beheer. Missie Het SSC ICT levert klantgerichte ICT diensten en producten aan alle onderdelen van de TU Delft en fungeert als centre of excellence (kenniscentrum ICT) voor hoogwaardige ICT diensten. Introductie

9 PvS 10-06-2010 9 Waarom een SSC  Kostenreductie  Kwaliteitsverbetering  Synergie  Voorbereiding voor outsourcing / insourcing / offshoring  Verhoging strategische flexibiliteit voor BU  Hogere transparantie / meer “in control”  Medewerkersbehoefte en medewerkerstevredenheid  Tbv BU om kerncompetenties verder te ontwikkellen  Verlagen werkkapitaal  Verhogen klanttevredenheid Situatieschets

10 PvS 10-06-2010 10 Waarom een SSC TU Delft:  Kostenreductie met behoud / verbetering van klanttevredenheid Situatieschets

11 PvS 10-06-2010 11 Organisatorische inbedding SSC manager / directeur legt verantwoording af aan  de BU waar het deel van uitmaakt  de afnemende BU’s  de COO  de raad van bestuur  de externe raad van commissarissen Situatieschets

12 PvS 10-06-2010 12 Organisatorische inbedding TU Delft:  Legt direct verantwoording af aan de raad van bestuur (CVB)  Legt indirect verantwoording af aan de afnemende BU’s via het IM@C Situatieschets

13 PvS 10-06-2010 13 Financiele governance  Verrekening op basis van een allocatie (FTE; vierkante meter)  Vast percentage van de omzet  Vast percentage per periode  Afname maal varierend tarief  Werkelijke kosten + winstmarge Situatieschets

14 PvS 10-06-2010 14 Financiele governance TU Delft:  Vast percentage van de eerste geldstroom per periode Situatieschets

15 PvS 10-06-2010 15 Type verantwoordingscenter  Kostencenter  Investeringscenter  Winstcenter Situatieschets

16 PvS 10-06-2010 16 Type verantwoordingscenter TU Delft:  Kostencenter met investeringen op basis van een business case Situatieschets

17 PvS 10-06-2010 17 Realisatie SSC ICT  “Big Bang”  Eerst volledig inrichten van een SSC alvorens het gaat opereren  Eerst beschrijven van alle processen alvorens met een SSC te starten  Eerst beschrijven van alle processen en realiseren ondersteunende tools alvorens met een SSC te starten Situatieschets

18 PvS 10-06-2010 18 Realisatie SSC ICT TU Delft:  Big Bang Situatieschets

19 PvS 10-06-2010 19 Rol van de SSC manager/directeur  Dienstverlener  Vooral dienstverlener en beperkt ondernemer  Goede balans tussen dienstverlener en ondernemer  Vooral ondernemer en beperkt dienstverlener  Ondernemer Situatieschets

20 PvS 10-06-2010 20 Rol van de SSC manager/directeur TU Delft:  Vooral dienstverlener en beperkt ondernemer Situatieschets

21 PvS 10-06-2010 21 Cultuur SSC ICT  Een op een gelijk aan concernidentiteit en normen en waarden  Beperkte ruimte binnen het SSC aanwezig voor eigen identiteit  Concerncultuur creeert basisprincipes; invulling door SSC  Voldoende ruimte voor het ontwikkelen van een eigen identiteit  Volledig eigen identiteit, normen en waarden Situatieschets

22 PvS 10-06-2010 22 Cultuur SSC ICT TU Delft:  Er is een beperkte ruimte aanwezig voor het creeren van een eigen identiteit Situatieschets

23 PvS 10-06-2010 23 Procesverbetering SSC ICT  Tijdige en correcte uitvoering van het werk wordt bewaakt  Opgemerkte fouten leiden tot verbeteringen van en in de processen  Prestatiemetingen worden in alle processen toegepast  Er is een systeem dat risico’s tijdig aantoont voordat problemen hiervan escaleren  Structureel evalueren en verbeteren van processen maakt deel uit van de bedrijfsvoering Situatieschets

24 PvS 10-06-2010 24 Procesverbetering SSC ICT TU Delft:  Daar waar het mogelijk is (men eraan toe is) worden processverbeteringen toegepast Situatieschets

25 PvS 10-06-2010 25 Succesbeleving  Er is geen besef van en communicatie rondom het succes  Enkel een ‘gevoel’ in zachte factoren dat het SSC een succes is en dit wordt informeel gecommuniceerd  Er zijn harde cijfers over het SSC bekend en gecommuniceerd  Kostenbesparingen en toegevoegde waarde van het SSC worden in cijfers uitgedrukt en gerapporteerd  Kostenbesparingen en toegevoegde waarde worden zowel in zachte, kwalitatieve factoren als harde, kwantitatieve factoren weergegeven Situatieschets

26 PvS 10-06-2010 26 Succesbeleving TU Delft:  Gevoel in zachte factoren dat het SSC een succes is  Wij kunnen nu de resultaten onderbouwen met harde cijfers en gaan deze communiceren. Situatieschets

27 PvS 10-06-2010 27 Situatieschets SSC ICT  Kostenreductie met behoud / verbetering van klanttevredenheid  Legt direct verantwoording af aan de raad van bestuur (CVB)  Legt indirect verantwoording af aan de afnemende BU’s via het IM@C  Vast percentage van de eerste geldstroom per periode  Kostencenter met investeringen op basis van een business case  Big Bang  Vooral dienstverlener en beperkt ondernemer  Er is een beperkte ruimte aanwezig voor het creeren van een eigen identiteit  Daar waar het mogelijk is (men eraan toe is) worden processverbeteringen toegepast  Gevoel in zachte factoren dat het SSC een succes is  Wij kunnen nu de resultaten onderbouwen met harde cijfers en gaan deze communiceren. Situatieschets

28 PvS 10-06-2010 28 Capability Maturity Matrix Chaotisch Reactief Proactief Service georiënteerd Waarde georiënteerd CMM – SSC ICT

29 PvS 10-06-2010 29 Definities voor niveaus 1 tot 3 CMM – SSC ICT

30 PvS 10-06-2010 30 Definities voor niveaus 4 tot 5 CMM – SSC ICT

31 PvS 10-06-2010 31 CMM volgens Gartner Tool leverage Operational Process Engineering Service Delivery Process Engineering Service and Account Management Manage IT as a Business CMM – SSC ICT

32 PvS 10-06-2010 32 Evolutie SSC volgens CMM Chaotisch Reactief Proactief Service georiënteerd Waarde georiënteerd CMM – SSC ICT 1-1-2006 1-1-2009 1-8-2007 1-1-2012

33 PvS 10-06-2010 33 Dank voor uw aandacht Vragen


Download ppt "1 SSC ICT TU Delft 10-06-2010 Peter van Schaik Directeur SSC ICT TU Delft."

Verwante presentaties


Ads door Google