De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Technicus Conferentie 2005 Stand van zaken EASA PART M.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Technicus Conferentie 2005 Stand van zaken EASA PART M."— Transcript van de presentatie:

1 Technicus Conferentie 2005 Stand van zaken EASA PART M

2 Technicus Conferentie 2005 INHOUD PRESENTATIE PART M Stand van zaken Part M Consequentie Part M Waar staat de Part M Airworthiness Review Certificate (ARC) Part G organisatie Part F organisatie Opties voor implementatie Part M Implementatie in Nederland

3 Technicus Conferentie 2005 Stand van zaken Part M Part M moet voor zijn ingevoerd. Er is een Regulatory Impact Assessment (RIA) uitgevoerd op Part M voor de niet commerciële luchtvaart Uit de RIA is een Notice of Proposed Amendment (NPA) op Part M uitgegeven. Op de NPA zal commentaar geleverd worden door de European Gliding Union (EGU) en Europe Air Sports (EAS). Op 4 en 5 november is een bijeenkomst geweest tussen EAS en EASA.

4 Technicus Conferentie 2005 Consequentie Part M Einde Regeling Onderhoud Luchtvaartuigen Einde Regeling Erkenning luchtwaardigheid, dus ook einde EZT Einde Regeling Standaard BvL Opmerking: De eisen voor het verkrijgen een AML voor Zweefvliegtechnici blijft (voorlopig) een nationale aangelegenheid.

5 Technicus Conferentie 2005 Waar staat de Part M? Website EASA: Regulations Structure Nederlandse versie staat in de wet Luchtvaart

6 Technicus Conferentie 2005 Overzicht van Part M Het certificaat van vrijgave voor gebruikt kan uitgegeven door: –Eigenaar van een vliegtuig. Dit is gelimiteerd tot een lijst met taken. –Door een ZVT (AML houder). Dit is gelimiteerd tot onderhoud wat niet complex is. –Door een Part F organisatie of Part 145 organisatie voor complex onderhoud.complex onderhoud Het Airworthiness Review Certificate (opvolger van de BVL-V inspectie) kan uitgegeven door: –Door een Part G organisatie. –De overheid (IVW), na advies Part G Organisatie.

7 Technicus Conferentie 2005 Airworthiness Review Certificate (ARC) Verlenging ARC: In een gecontroleerde omgeving elke 3 jaar. Er moet wel elk jaar een extensie worden gegeven. In een ongecontroleerde omgeving elk jaar. Definitie gecontroleerde omgeving: Als het vliegtuig in een periode van 12 maanden is beheerd door een Part G organisatie.

8 Technicus Conferentie 2005 Part G organisatie Inhoud: Onderhoudsprogramma Technische administratie en journaal van het vliegtuig (blauwe boekje) ARC AD/BLA evaluatie Uren en vluchten registratie Uitbesteden van onderhoud A –inspectie Audits

9 Technicus Conferentie 2005 Part F Organisatie Inhoud: Vrijgave van werkzaamheden Werkplaatsfaciliteiten Acceptatie van materialen en onderdelen Onderhoudsdocumentatie Technische administratie Gereedschappen Accepteren van orders Melden van defecte Audits

10 Technicus Conferentie 2005 Opties voor implementatie Part M AML G Erkenning F Erkenning Inspanning Organisatie-XX Beheer Handboek-XX Inspectie Instituut-XX Kosten voor Club??? Privileges Niet complex onderhoudX-X Complex onderhoud--X Uitgeven ARC-X-

11 Technicus Conferentie 2005 Opties voor implementatie Part M Enkele afwegingen: Welk onderhoud willen we nog zelf uitvoeren? Valt dit nog onder niet complex onderhoud? Willen de ARC zelf uitgeven? Wat zijn de kosten van een F&G vergunning? Wat kost het uitbesteden van werkzaamheden? F & G organisatie per Club of KNVvL – Afdeling Zweefvliegen

12 Technicus Conferentie 2005 Implementatie in Nederland Op 4 November heeft de CTZ met IVW het eerste gesprek gehad over de implementatie van Part M. Eind 2006 moet er gekozen worden voor een bepaalde organisatie vorm. Indien er wordt gekozen voor een F en/of G organisatie: Eind 2007 moet het concept van het nieuwe handboek klaar zijn. In 2008 moet de nieuwe organisatie(s) worden geïmplementeerd.


Download ppt "Technicus Conferentie 2005 Stand van zaken EASA PART M."

Verwante presentaties


Ads door Google