De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Techniciconferentie 2008. Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Techniciconferentie 2008. Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid."— Transcript van de presentatie:

1 Techniciconferentie 2008

2 Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting

3 Techniciconferentie 2008 Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting

4 Techniciconferentie 2008 MEDEDELINGEN Samenstelling CTZ  Rob Kleijn  Hein van Leeuwen  Piet Standaart  Frank Beemster Activiteiten CTZ 2007/2008  Website zweefvliegtechniek.nl  Opstellen concept handboek CAMO  Commentaar geleverd op Part M  Overleg gevoerd met IVW (Part M, Transponders)  Workshops bijgewoond van de EASA  Overleg gevoerd in EGU verband over Part M

5 Techniciconferentie 2008 MEDEDELINGEN Kunststof cursus  2 en 3 mei op SCT Kompas cursus  Regio Zuid 13 december  Regio Noord ? CTZ website zweefvliegtechniek.nl

6 Techniciconferentie 2008 Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting

7 Techniciconferentie 2008 Stand van zaken Part M

8 Techniciconferentie 2008 Stand van zaken Part M Part M is van kracht sinds 28 september Laatste wijzigingen Part M zijn gepubliceerd op 28 oktober De meeste wijzigingen zijn een verbetering t.o.v. oude wetgeving

9 Techniciconferentie 2008 European Light Aircraft (ELA) EASA heeft een nieuwe categorie vliegtuigen geïntroduceerd: European Light Aircraft (ELA) Versoepeling wetgeving voor ELA categorie vliegtuigen

10 Techniciconferentie 2008 European Light Aircraft (ELA) ELA 1: Een vliegtuig, zweefvliegtuig of motorzwever met een maximaal startgewicht van minder dan 1000 kg (en die niet als technisch complex motor aangedreven aangeduid is)

11 Techniciconferentie 2008 Vrijgave onderhoud (oude wetgeving) Vrijgeven van complex onderhoud door een Part F organisatie Vrijgeven van niet complex onderhoud door technicus Oorspronkelijke plan:  Aanvragen van een Part F erkenning door de afdeling Zweefvliegen  Werkplaatsen van de clubs werken onder de Part F erkenning van de afdeling Zweefvliegen

12 Techniciconferentie 2008 Vrijgave onderhoud (Oude wetgeving) Nadelen Part F organisatie:  Hoge kosten  Organisatie moet in stand gehouden worden. Aantal complexe onderhoudstaken is gering

13 Techniciconferentie 2008 Vrijgave onderhoud (nieuwe wetgeving) Nieuwe wetgeving voor ELA 1 vliegtuigen: Een technicus mag ook complex onderhoud vrijgeven aan ELA 1 vliegtuigen!!! Bevoegdheden worden voorlopig bepaald door de nationale wetgeving dus:  Klein onderhoud: vrijgave technicus  Groot onderhoud: vrijgave door EZT Hierdoor is het niet meer nodig om een Part F erkenning aan te vragen!

14 Techniciconferentie 2008 Piloot/eigenaar onderhoud Voorbeeld van taken: Het meten van speling in een besturingssysteem Het vervangen van filters Het verwijderen/installeren van een wiel Het meten van stuuruitslagen Het uitvoeren van een lektest op het pitot-statisch systeem

15 Techniciconferentie 2008 Piloot/eigenaar onderhoud Om als piloot/eigenaar in aanmerking te komen voor het uitvoeren van onderhoud moet de piloot/eigenaar:  Een geldig GPL hebben;  Piloot/eigenaar dient er van overtuigd te zijn dat hij/zij de deskundigheid bezit om de taak in kwestie uit te voeren.  Het luchtvaartuig bezitten hetzij als:  Eigenaar, of  Een van de personen is op het bewijs van inschrijving, of  Een lid is van een vereniging en dat de persoon door de club is aangewezen om piloot/eigenaar onderhoud te verrichten. De namen van de leden moeten worden vermeld in het onderhoudsprogramma

16 Techniciconferentie 2008 Opties ARC keuring Eens per jaar door keuring bij een willekeurige CAMO, met inbegrip van de afgifte van de ARC Eens per jaar, een keuring door de bevoegde autoriteit, met inbegrip van de uitgifte van de ARC. Voor ELA1 vliegtuigen: Eenmaal per jaar, een keuring door een tot vrijgave bevoegd persoon met aanbeveling aan de bevoegde Autoriteit en de uitgifte van de ARC door de Autoriteit. Echter ten minste om de drie jaar een keuring door een CAMO met inbegrip van uitgifte van een ARC.

17 Techniciconferentie 2008 Opties ARC keuring Via contract met CAMO (gecontroleerde omgeving), twee maal de verlenging van de ARC door deze CAMO en om de drie jaar een keuring door de CAMO met de uitgifte van een ARC. Opmerking: Het onderhoud moet zijn uitgevoerd door een Part F organisatie of binnen de criteria vallen van piloot/eigenaar onderhoud.

18 Techniciconferentie 2008 Privileges Part G/I (CAMO) Privileges M G/I organisatie (CAMO):  Uitgifte van de ARC  Goedkeuring onderhoudsprogramma’s  Goedkeuring van wijzigingen op onderhoudsprogramma’s

19 Organisatiestructuur Part G/I organisatie

20 Techniciconferentie 2008 Vliegtuigen in gecontroleerde of ongecontroleerde omgeving? Nadelen gecontroleerde omgeving:  Aansprakelijk CAMO  Complexiteit organisatie Voordelen gecontroleerde omgeving gering  2 maal extensie mogelijk op een ARC inspectie Voorkeur afdeling Zweefvliegen:  Alle vliegtuigen in een ongecontroleerde omgeving

21 Techniciconferentie 2008 Vliegtuigen in gecontroleerde of ongecontroleerde omgeving? Voor Part G/I (CAMO) erkenning moeten een aantal vliegtuigen door de CAMO worden beheerd Op dit moment wordt er onderzocht hoeveel en welke type vliegtuigen in een CAMO moeten zitten

22 Techniciconferentie 2008 Kosten Part G/I (CAMO) organisatie Kosten Part G/I organisatie Kosten initiële vraag: 5800 Euro Kosten instandhouding: 3500 Euro Kosten zullen worden betaald door de Afdeling Zweefvliegen. Dus er zijn geen kosten verbonden aan ARC afgifte of goedkeuring van onderhoudsprogramma’s.

23 Techniciconferentie 2008 Implementatie termijnen Part M Part M is van kracht sinds Er is een transitie periode tot Onderhoudsprogramma’s moeten voldoen aan Part M voor Na mag een ARC nog tweemaal verlengd worden volgens de nationale wetgeving

24 Techniciconferentie 2008 Implementatie CAMO Afdeling Zweefvliegen Concept handboek voor CAMO is gereed. Aanvraag vergunning is ingediend Goedkeuring handboek CAMO medio 2009 Implementatie van de volledige organisatie zal ongeveer 1 jaar duren

25 Techniciconferentie 2008 Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting

26 Techniciconferentie 2008 Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting

27 Techniciconferentie 2008 Toekomstige bewijzen van bevoegdheid

28 Techniciconferentie 2008 Stand van zaken wetgeving Regelgeving op het gebied van technicusbewijzen wordt straks ook door de EASA vastgesteld. NPA (voorstel tot wetswijziging) is uitgegeven in maart 2008 Commentaar periode gesloten juni 2008 Opinion zal gepubliceerd worden 2de kwartaal 2009 Publicatie wet waarschijnlijk begin 2010

29 Techniciconferentie 2008 Type bevoegdheden Twee soorten bewijzen:  Basic ELA  Full ELA

30 Techniciconferentie 2008 Type bevoegdheden Basic ELA  Vrijgeven onderhoud tot jaar inspectie en kleine reparaties/modificaties Full ELA  Vrijgeven onderhoud, inclusief grote modificaties/reparaties.

31 Techniciconferentie 2008 Type bevoegdheden Verschillende categorieën:  Hout  Kunststof  Metaal  Motoren

32 Techniciconferentie 2008 Opleiding Basic ELA: Theorie opleiding (verplicht aantal lesuren) Minimaal 1 jaar praktijkervaring (praktijklijst) Examen Opmerking: Theorie niet nodig, indien men 2 jaarpraktijk evaring heeft Full ELA: Theorie opleiding (verplicht aantal lesuren) 2 jaar ervaring als Basic ELA Examen

33 Techniciconferentie 2008 Examens Examens door:  Part 147 organisatie of  Qualified Entities Problemen met de voorgestelde regelgeving:  Geen grandfather rights; dus iedereen moet opnieuw examen doen. Dit is onacceptabel!  Beperkte privileges Basic ELA  Duur van de verplichte cursus Full ELA

34 Techniciconferentie 2008 Implementatie traject Conversie bevoegdheden Opzetten van een cursus Maken van examens

35 Techniciconferentie 2008 Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting

36 Techniciconferentie 2008 Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting

37 Techniciconferentie 2008 Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting

38 Techniciconferentie 2008 Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting

39 Techniciconferentie 2008 Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting

40 Techniciconferentie 2008 Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting

41 Techniciconferentie 2008 Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Toekomstige Onderhoudsprogramma’s Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting


Download ppt "Techniciconferentie 2008. Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid."

Verwante presentaties


Ads door Google