De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Publiek Management Bijeenkomst 6 Albert Meijer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Publiek Management Bijeenkomst 6 Albert Meijer."— Transcript van de presentatie:

1 1 Publiek Management Bijeenkomst 6 Albert Meijer

2 2 Indeling Agranoff & McGuire Hoofdlijnen boek H2: Epistemologische theorieen H3: Besluitvormingstheorie H4: Institutionele theorie H5: Normatieve politieke theorie H6: Evaluatie

3 Agranoff & McGuire Netwerken  Nieuwe organisatievragen Netwerken  Sleutelactiviteit voor managers Netwerken  Interne steun Dimensies van netwerken  vier rationaliteiten van Snellen Skills voor netwerk management Vragen voor netwerk management

4 VRAAG Waarom kunnen netwerken flexibel zijn?

5 K&K: Overzicht Deel I H2: Epistemologische theorieën H3: Besluitvormingstheorie H4: Institutionele theorie H5: Normatieve politieke theorie H6: Evaluatie: prestaties

6 H2. Epistemologie Reduceren van onzekerheid als intellectuele en/of sociale activiteit Sociale constructie van de werkelijkheid Post-normal science Negotiated nonsense

7 VRAAG  Hoe verhoudt het hoofdstuk van K&K zich tot het boek van Stone?

8 H3: Besluitvorming Besluitvorming: –Individueel –Groep –Organisatie –Interorganisationeel niveau Speltheorie: –Prisoner’s dilemma –Assurance game –Battle of the sexes –Chicken Ronden van besluitvorming

9 H4: Instituties  STELLING: Een institutionele benadering van netwerken heeft iets paradoxaals: een netwerk is immers juist geen vastgeroeste structuur.

10 Theoretische achtergronden Structuratietheorie van Giddens Three institutionalisms (Hall & Taylor) –Historisch –Economisch –Sociologisch Waarde: bestuderen van interactiepatronen

11 H5: Normatieve politieke theorie Staat – Republikeins –Hierarchie –Centraal gezag Markt – Liberaal –NPM Civil society – Communitaristisch –Neo-corporatisme –Governance

12 STELLING In het boek wordt te weinig aandacht besteed aan de opkomst van het populisme. Daardoor heeft de oude reactie toch weer meer waarde gekregen.

13 H6. Evalueren Wanneer doet een netwerk het goed? K&K: cognitive, strategic and institutional learning AM (farmacovigilantie): Alleen gekeken naar cognitive criteria. Objectief: uitkomst Objectief: proces Subjectief: tevredenheid Zie tabel op p. 116


Download ppt "1 Publiek Management Bijeenkomst 6 Albert Meijer."

Verwante presentaties


Ads door Google