De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Startbijeenkomst Maatschappelijke Innovatie Albert Meijer 22 april 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Startbijeenkomst Maatschappelijke Innovatie Albert Meijer 22 april 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Startbijeenkomst Maatschappelijke Innovatie Albert Meijer 22 april 2014

2

3

4

5 Cases Brouwerij Maximus De Arm Restaurant ZiZo

6 Begripsbepaling: wat is het niet? Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen  Maatschappelijke waarde geen doel maar randvoorwaarde Maatschappelijk ondernemen  Winstgevende terreinen verkennen als maatschappelijke organisatie Burgerinitiatief  Geen focus op creëren van financiële duurzaamheid Sociale innovatie  Vernieuwing van manieren van samenwerken

7 Begripsbepaling: wat is het wel? ‘By social innovation we mean attempts to transform the way do societies address social problems and produce public goods and service.’  Cels, De Jong & Nauta, p. 4

8 Verschil/overlap met sociaal ondernemen Sociaal ondernemenMaatschappelijke innovatie ReikwijdteOndernemingMaatschappelijk probleem AccentKoppeling financiële en maatschappelijke waarde Innovatieve aanpak

9 Innovatie ‘For he who innovates will have for enemies all those who are well off under the old order of things, and only lukewarm supporters under those who might be better off under the new.’ Machiavelli Innovatie ≠ nieuw idee  Idee is nieuw in de context  Idee wordt ook gerealiseerd Grootste fout: ervan uitgaan dat iedereen net zo enthousiast is als jijzelf

10 Positionering (1) Publieke identiteitPrivate identiteit Publieke organisatie Defensie, politieNS, DUO Private organisatie Triodos BankAldi, HEMA

11 Positionering (2) Not-for-profitSemi-profitProfit Charities Social entrepreneurs Traditional business Impact onlyImpact firstFinance first

12 Positionering (3) Civil society State Market

13 Positionering (4) Kansen voor de overheid  Minder kosten  Beter afgestemd op wensen  Legitimiteit Risico’s voor de overheid  Kosten op termijn  Ongelijkheid  Ondemocratisch

14 Positionering (5) Paradoxaliteit  Sociaal – ondernemen  Koopman – dominee

15 Stelling Een ondernemer moet gewoon een product maken of dienst leveren waar behoefte aan is en dat blijkt uit het feit dat mensen hiervoor willen betalen. Daarin ligt de maatschappelijke waarde van ondernemen.

16 Succesvolle maatschappelijke innovatie Veranderende praktijk in de aanpak van maatschappelijke problemen Operationele capaciteit en duurzame steun van stakeholders

17 Uitdagingen Politieke uitdaging: legitimiteit Managerial uitdaging: operational capacity Visionaire uitdaging: public value proposition

18 Soorten van innovaties Frontline innovations Innovations in governance Innovations in process

19 Maatschappelijke innovatie als reis Cels et al.Reismetafoor StartWe moeten hier weg! -Discrediting the status quo-We kunnen hier niet blijven! -Leveraging evidence of success-Elders is het beter DoorgaanBlijf meegaan op deze reis! -Managing the leap of faith-Ik zorg dat het goed komt! -Finding opportunities in critical events-Kijk maar wat er nu allemaal mis gaat -Making progress irreversible-We kunnen niet meer terug -Exit plan-De reisleider wordt overbodig BeklijvenMaak de reis waardevol voor de deelnemers -Framing conversations-Geef richting aan de gesprekken -Speaking with authority-Spreek met gezag als reisleider -Involving new stakeholders-Betrek anderen tijdens de reis

20 Verantwoord innoveren Intellectueel verantwoord Politiek verantwoord Moreel verantwoord


Download ppt "Startbijeenkomst Maatschappelijke Innovatie Albert Meijer 22 april 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google