De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wie kiest welke studierichting in het secundair onderwijs? En welke rol speelt de school bij deze studiekeuze? Bieke De Fraine & Maarten Pinxten Centrum.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wie kiest welke studierichting in het secundair onderwijs? En welke rol speelt de school bij deze studiekeuze? Bieke De Fraine & Maarten Pinxten Centrum."— Transcript van de presentatie:

1 Wie kiest welke studierichting in het secundair onderwijs? En welke rol speelt de school bij deze studiekeuze? Bieke De Fraine & Maarten Pinxten Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -Evaluatie 25 februari 2011

2 1. Studiekeuze in secundair onderwijs Steeds verdere specialisatie => Aantal mogelijke studiekeuzes is groter in hogere jaren Twee belangrijke collectieve keuze-momenten - overgang 1e - 2e graad - overgang 2e – 3e graad SSL 2-daagse

3 2. Wat beïnvloedt de studiekeuze? 1.Leerlingkenmerken ► Geslacht Jongens kiezen anders dan meisjes ► Sociaal-economische thuissituatie (SES) Hoge SES-leerlingen kiezen vaker wiskunde & wetenschappen ► Interactie geslacht – SES Hoge SES-meisjes maken minder typische meisjes-keuzes dan lage SES-meisjes ► Prestaties Leerlingen die goede prestaties halen voor een bepaald vak, zullen vaker dat vak kiezen

4 ► Individuele psychologische kenmerken 1. Interesse “Ik vind talen interessant” 2. Bruikbaarheid en belang “Ik vind het belangrijk om goed Engels te kunnen” 3. Academisch zelfconcept “Ik ben nogal sterk in talen” 4. Plezier in een vak “ Ik vind talen studeren leuk” 2. Wat beïnvloedt de studiekeuze?

5 2. Schoolkenmerken ► schoolkenmerken < leerlingkenmerken ► Voorbeelden * hoog % ouders met job in zorg op school jongens kiezen minder vaak techniek (Dryler, 1999) * scholen met sterk leerlingenpubliek sterker verband capaciteiten - studiekeuze (Ayalon & Yogev, 1997) * eerder strikt schoolbeleid inzake studiekeuze kleiner % meisjes kiest voor wiskunde (Lamb, 1996) 2. Wat beïnvloedt de studiekeuze?

6 3. Onderzoeksvragen 1) Wat is het effect van leerlingkenmerken (geslacht, prestaties, …) en van schoolkenmerken (% meisjes op school, …) op studiekeuze? + hoe belangrijk is de interesse? 2) Zijn er verschillen tussen scholen met betrekking tot de studiekeuzes van hun leerlingen?

7 4. Data ► LOSO (Longitudinaal Onderzoek Secundair Onderwijs) ► schoolloopbaan van 6411 leerlingen in 90 scholen ► enkel studiekeuze in ASO 1. Gelijkaardig studiekeuze-aanbod in de scholen 2. Beperkt aantal studierichtingen ► zittenblijvers maakten deel uit van de steekproef

8 4. Data ► Studiekeuze in Lj3 (N = 2518 / 22 schools) - Economie – Moderne Talen (N = 559) - Economie – Wiskunde (N = 722) >>> Referentie - Klassieke talen / talen (N= 250) - Klassieke talen - Wiskunde (N = 565) - Mix (N = 423) ► Studiekeuze in Lj5 (N = 2871 / 24 schools) - Economie – Talen (N = 579) - Economie – Wiskunde (N = 405) - Klassieke talen / Talen (N = 304) - Klassieke talen – Wiskunde/ Wetenschappen (N = 900) >>> Referentie - Mix / Menswetenschappen (N = 684)

9 4. Data ► Leerlingkenmerken - Geslacht - SES - Academisch zelfconcept (Lj2 en Lj4) - prestaties Nederlands & wiskunde (Lj2 en Lj4) - numerieke en verbale intelligentie (Lj1) - Interesse in economie / wetenschappen / sociaal / literatuur (OII Lj1 & 6) ► Schoolkenmerken - SES samenstelling - Geslacht samenstelling (jongensschool / meisjesschool / gemengde school) - Wiskunde samenstelling

10 5. Methode Multinomiale Multilevel Regressie Afhankelijke variabele = studiekeuze = ongeordende categorieën Schattingsmethode: MCMC Software: MLwiN

11 6. Resultaten (Lj3) Parameter βS.E.Exp (β) LEERLINGKENMERKEN Cons_Klassieke Talen/talen Cons_Klassieke Talen/Wiskunde Cons_economie/talen Cons_Mix Meisjes_Klassieke Talen/talen Meisjes_Klassieke Talen/Wiskunde Meisjes_economie/talen ** ** Meisjes_Mix ** ** SES_Klassieke Talen/talen ** ** SES_Klassieke Talen/Wiskunde ** ** SES_economie/talen ** ** SES_Mix zelfconcept2_Klassieke Talen/talen zelfconcept2_Klassieke Talen/Wiskunde zelfconcept2_economie/talen ** ** zelfconcept2_Mix

12 Parameter βS.E.Exp (β) LEERLINGKENMERKEN Prestaties Ned2_Klassieke Talen/talen ** ** Prestaties Ned2_Klassieke Talen/Wiskunde ** ** Prestaties Ned2_economie/talen Prestaties Ned2_Mix Prestaties Wisk2_Klassieke Talen/talen Prestaties Wisk2_Klassieke Talen/Wiskunde ** ** Prestaties Wisk2_economie/talen ** ** Prestaties Wisk2_Mix Verbale Intelligentie_Klassieke Talen/talen ** ** Verbale Intelligentie_Klassieke Talen/Wiskunde ** ** Verbale Intelligentie_economie/talen Verbale Intelligentie_Mix Numerieke Intelligentie_Klassieke Talen/talen Numerieke Intelligentie_Klassieke Talen/Wiskunde Numerieke Intelligentie_economie/talen ** ** Numerieke Intelligentie_Mix Resultaten (Lj3)

13 Parameter βS.E.Exp (β) LEERLINGKENMERKEN Interesse Economie1_Klassieke Talen/talen Interesse Economie1_Klassieke Talen/Wiskunde ** ** Interesse Economie1_economie/talen ** ** Interesse Economie1_Mix ** ** Interesse Wetenschappen1_Klassieke Talen/talen Interesse Wetenschappen1_Klassieke Talen/Wiskunde Interesse Wetenschappen1_economie/talen ** ** Interesse Wetenschappen1_Mix ** ** Interesse sociaal1_Klassieke Talen/talen Interesse sociaal1_Klassieke Talen/Wiskunde Interesse sociaal1_economie/talen Interesse sociaal1_Mix Interesse literatuur1_Klassieke Talen/talen ** ** Interesse literatuur1_Klassieke Talen/Wiskunde ** ** Interesse literatuur1_economie/talen ** ** Interesse literatuur1_Mix ** ** 6. Resultaten (Lj3)

14 Parameter βS.E.Exp (β) SCHOOLKENMERKEN SES-samenstelling_Klassieke Talen/talen SES-samenstelling_Klassieke Talen/Wiskunde SES-samenstelling_economie/talen SES-samenstelling_Mix Meisjesschool_Klassieke Talen/talen Meisjesschool_Klassieke Talen/Wiskunde Meisjesschool_economie/talen Meisjesschool_Mix Gemengde school_Klassieke Talen/talen Gemengde school_Klassieke Talen/Wiskunde Gemengde school_economie/talen Gemengde school_Mix Wisk samenstelling_Klassieke Talen/talen Wisk samenstelling_Klassieke Talen/Wiskunde ** ** Wisk samenstelling_economie/talen Wisk samenstelling_Mix Resultaten (Lj3)

15 S.E. VERSCHILLEN TUSSEN SCHOLEN Level 3 – Schoolniveau Cons_Klassieke Talen/talen.Cons_Klassieke Talen/talen Cons_Klassieke Talen/Wiskunde.Cons_Klassieke Talen/Wiskunde Cons_economie/talen.Cons_economie/talen Cons_Mix.Cons_Mix Cons_Klassieke Talen/talen.Cons_economie/talen Cons_Klassieke Talen/Wiskunde.Cons_Klassieke Talen/talen Cons_Klassieke Talen/Wiskunde.Cons_economie/talen Cons_Mix.Cons_Klassieke Talen/talen Cons_Mix.Cons_Klassieke Talen/Wiskunde Cons_Mix.Cons_economie/talen Level 2 – Leerlingniveau Level 1 – Multinomiale variantie Resultaten (Lj3)

16 Parameter βS.E.Exp (β) LEERLINGKENMERKEN Cons_Klassieke Talen/talen Cons_economie/talen Cons_economie/Wetenschappen Cons_Mix Meisjes_Klassieke Talen/talen Meisjes_economie/talen Meisjes_economie/Wetenschappen Meisjes_Mix SES_Klassieke Talen/talen SES_economie/talen ** ** SES_economie/Wetenschappen ** ** SES_Mix ** ** zelfconcept4_Klassieke Talen/talen zelfconcept4_economie/talen zelfconcept4_economie/Wetenschappen zelfconcept4_Mix ** ** 6. Resultaten (Lj5)

17 Parameter βS.E.Exp (β) LEERLINGKENMERKEN Prestaties Ned4_Klassieke Talen/talen ** ** Prestaties Ned4_economie/talen ** ** Prestaties Ned4_economie/Wetenschappen ** ** Prestaties Ned4_Mix ** ** Prestaties Wisk4_Klassieke Talen/talen ** ** Prestaties Wisk4_economie/talen ** ** Prestaties Wisk4_economie/Wetenschappen Prestaties Wisk4_Mix ** ** Verbale Intelligentie_Klassieke Talen/talen Verbale Intelligentie_economie/talen ** ** Verbale Intelligentie_economie/Wetenschappen ** ** Verbale Intelligentie_Mix ** ** Numerieke Intelligentie_Klassieke Talen/talen ** ** Numerieke Intelligentie_economie/talen ** ** Numerieke Intelligentie_economie/Wetenschappen ** ** Numerieke Intelligentie_Mix ** ** 6. Resultaten (Lj5)

18 Parameter βS.E.Exp (β) LEERLINGKENMERKEN Interesse Economie6_Klassieke Talen/talen ** ** Interesse Economie6_economie/talen ** ** Interesse Economie6_economie/Wetenschappen ** ** Interesse Economie6_Mix Interesse Wetenschappen6_Klassieke Talen/talen ** ** Interesse Wetenschappen6_economie/talen ** ** Interesse Wetenschappen6_economie/Wetenschappen ** ** Interesse Wetenschappen6_Mix ** ** Interesse sociaal6_Klassieke Talen/talen Interesse sociaal6_economie/talen ** ** Interesse sociaal6_economie/Wetenschappen ** ** Interesse sociaal6_Mix Interesse literatuur6_Klassieke Talen/talen ** ** Interesse literatuur6_economie/talen ** ** Interesse literatuur6_economie/Wetenschappen Interesse literatuur6_Mix ** ** 6. Resultaten (Lj5)

19 Parameter βS.E.Exp (β) SCHOOLKENMERKEN SES-samenstelling_Klassieke Talen/talen SES-samenstelling_economie/talen SES-samenstelling_economie/Wetenschappen SES-samenstelling_Mix Meisjes school_Klassieke Talen/talen Meisjes school_economie/talen Meisjes school_economie/Wetenschappen Meisjes school_Mix Gemengde school_Klassieke Talen/talen Gemengde school_economie/talen Gemengde school_economie/Wetenschappen Gemengde school_Mix Wisk samenstelling_Klassieke Talen/talen Wisk samenstelling_economie/talen Wisk samenstelling_economie/Wetenschappen Wisk samenstelling_Mix Resultaten (Lj5)

20 S.E. VERSCHILLEN TUSSEN SCHOLEN Level 3 – Schoolniveau Cons_Klassieke Talen/talen.Cons_Klassieke Talen/talen Cons_economie/talen.Cons_economie/talen Cons_economie/Wetenschappen.Cons_economie/Wetenschappen Cons_Mix.Cons_Mix Cons_Klassieke Talen/talen.Cons_economie/talen Cons_Klassieke Talen/talen.Cons_economie/Wetenschappen Cons_economie/Wetenschappen.Cons_economie/talen Cons_Mix.Cons_Klassieke Talen/talen Cons_Mix.Cons_economie/talen Cons_Mix.Cons_economie/Wetenschappen Level 2 – Leerlingniveau Level 1 – Multinomial variantie Resultaten (Lj5)

21 7. Conclusies & discussie Studiekeuze wordt vooral beïnvloed door leerlingkenmerken Meisjes kiezen anders dan jongens Maar: het verschil tussen jongens en meisjes wordt volledig verklaard door het verschil in interesse in wetenschappen (Lj5) Prestaties hebben een effect op studiekeuze (Lj3) VB1. Economie/talen VS Economie/Wetenschappen: Deze leerlingen presteren niet beter voor Nederlands, maar duidelijk minder voor wiskunde. Maar ze hebben ook meer interesse in literatuur en minder interesse in wetenschappen. VB2. Klassieke Talen/Talen VS Klassieke Talen/Wiskunde: Deze leerlingen presteren niet beter voor Nederlands, maar duidelijk minder voor wiskunde. Maar ze hebben ook meer interesse in literatuur. De keuze voor Mixed/ sociaal lijkt een negatieve keuze. Deze leerlingen hebben geen grotere interesse voor sociale wetenschappen (zowel in Lj3 als Lj5) Er zijn verschillen tussen scholen inzake studiekeuze

22 Effect van prestaties en van SES illustreert de sterke hiërarchie tussen studierichtingen Is het een goed idee om belangstelling zo centraal te stellen in het hervorming van het secundair onderwijs? Wat is oorzaak en wat is gevolg? Interesse of studiekeuze? => Studiekeuzes zijn complexe processen waarbij verschillende factoren een rol spelen ! 7. Conclusies & discussie

23 Wie kiest welke studierichting in het secundair onderwijs? En welke rol speelt de school bij deze studiekeuze? Bieke De Fraine & Maarten Pinxten Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -Evaluatie


Download ppt "Wie kiest welke studierichting in het secundair onderwijs? En welke rol speelt de school bij deze studiekeuze? Bieke De Fraine & Maarten Pinxten Centrum."

Verwante presentaties


Ads door Google