De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid Lea Maes, Anne Hublet,Carine Vereecken Vakgroep Maatschappelijke Gezondheidkunde, Universiteit Gent.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid Lea Maes, Anne Hublet,Carine Vereecken Vakgroep Maatschappelijke Gezondheidkunde, Universiteit Gent."— Transcript van de presentatie:

1 Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid Lea Maes, Anne Hublet,Carine Vereecken Vakgroep Maatschappelijke Gezondheidkunde, Universiteit Gent Intern seminarie, Brussel 23 september 2010

2 Jongeren en Gezondheid •Vlaams onderdeel van de Health Behaviour in School-Aged Children (HBSC) •Gefinancierd door de Vlaamse minister voor gezondheid

3 AantallenPercentage Vijfde leerjaar lager Zesde leerjaar lager Eerste jaar secundair Tweede jaar secundair Derde jaar secundair Vierde jaar secundair Vijfde jaar secundair Zesde jaar secundair Steekproef 2006

4 JongensMeisjes Leeftijd Totaal Onderwijsopleiding (vanaf tweede graad) ASO TSO BSO Totaal Steekproef 2006

5 SES (FAS) Mentale gezondheid Opzet van de studie

6 SES (FAS) Mentale gezondheid Schoolomgeving: Leerlingen aanvaarden me Leerkrachten tonen interesse School is aangename plaats Opzet van de studie

7 SES(FAS) Variabelen Socio Economische Status gemeten aan de hand van Family Affluence Scale (FAS ): - Aantal wagens in het gezin - Eigen slaapkamer - Gezinsvakantie laatste jaar - Aantal computers in het gezin

8 Variabelen Mentale Gezondheid gemeten aan de hand van: -Levenstevredenheid -Zelfdoding ideatie -Zelf gerapporteerde gezondheid Mentale gezondheid

9 Variabelen Schoolomgeving: Leerlingen aanvaarden me zoals ik ben Leerkrachten tonen interesse voor mij De school is aangename plaats

10 Lage levenstevredenheid Lage zelf gerapporteerde gezondheid

11 Zelfdoding ideatie

12 School variabelen als mediator •Indicatoren: –Leerlingen aanvaarden me –School is een aangename plaats –Leerkrachten tonen interesse •Freedman-Schatzkin method •Analyses per indicator •Analyses voor alle leeftijdsgroepen samen en per leeftijdsgroep (niet alle worden getoond)

13 Hoge FASMedium FASLage FAS Lage levenstevredens- heid 36.2% (OR = 1)42.4% (OR = 1.22)*** 48.7% (OR = 1.49)*** Lage zelf- gerapporteerde gezondheid 15.1% (OR = 1)18.2% (OR = 1.15)* 25.5% (OR = 1.66)*** Zelfdoding ideatie 38.2% (OR = 1)41.5% (OR = 1.10) 46.2% (OR = 1.30)*** Odds ratio = logistische regressie gecontroleerd voor leeftijd en geslacht SES (FAS) Mentale gezondheid

14 Hoge FASMedium FASLage FAS Leerlingen aanvaarden me zoals ik ben 92.4% (OR = 1.32)** 91.9% (OR = 1.03) 89.6% (OR = 1) School is een aangename plaats 83.3%82.1%80.3% Leerkrachten tonen interesse in me 84.2%83.0%81.8% Odds ratio = logistische regressie gecontroleerd voor leeftijd en geslacht  Geen significantie tussen SES en ‘school is aangename plaats’ en ‘leerkrachten tonen interesse’ na controle voor leeftijd en geslacht SES (FAS) Schoolomgeving

15 Leerlingen aanvaarden me Leerlingen aanvaarden me niet Levenstevredenheid laag 40% (OR = 1)61.9% (OR = 2.38) Lage zelf- gerapporteerde gezondheid 17.6% (OR = 1)31.9% (OR = 2.12) Zelfdoding ideatie39.9% (OR = 1)58.0% (OR = 2.05) Odds ratio = logistische regressie gecontroleerd voor leeftijd en geslacht Mentale gezondheid Leerlingen aanvaarden me

16 Hoge FAS Medium FAS Lage FASFreedman-Schatzkin test (mediatie) Lage levenstevredens- heid OR = 1OR = 1.22***OR = 1.47*** B1=.401 – B2=.383 t(716)=9.35*** Lage zelf- gerapporteerde gezondheid OR = 1OR = 1.15*OR = 1.64*** B1=.509 – B2=.494 t(716)=5.85*** Zelfdoding ideatieOR = 1OR = 1.10OR = 1.27*** B1=.264 – B2=.243 t(716)=9.68*** Odds ratio = logistische regressie gecontroleerd voor leeftijd, geslacht en steun leerlingen SES (FAS) Mentale gezondheid + leerlingen aanvaarden me

17 Hoge FASMedium FASLage FAS Leerkrachten tonen interesse in me 79.8%76.0%73.1% SES (FAS) Leerkrachten tonen interesse Voor jarige jongens: Chi² = 4.68 (df = 1), p =.096

18 Leerkrachten tonen interesse Leerkrachten tonen geen interesse Levenstevredenheid laag 39.4%56.2% (p<.001) Lage zelf- gerapporteerde gezondheid 17.3%22.4% (p=.037) Zelfdoding ideatie32.4%45.9% (p<.001) Mentale gezondheid Leerkrachten tonen interesse Significantie Chi² testen Voor jarige jongens:

19 Conclusies •Adolescenten zijn een belangrijke doelpopulatie voor mentale gezondheidsbevordering •Meisjes zijn meer “at risk” •Adolescenten met een lage SES hebben meer kans op een lage mentale gezondheid •School variabelen kunnen deze associatie verminderen •  vooral steun van mede leerlingen kan een impact hebben op socioeconomische ongelijkheden in mentale gezondheid


Download ppt "Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid Lea Maes, Anne Hublet,Carine Vereecken Vakgroep Maatschappelijke Gezondheidkunde, Universiteit Gent."

Verwante presentaties


Ads door Google