De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“NEVI op weg naar Purchasing Excellence” The long and winding road….

Verwante presentaties


Presentatie over: "“NEVI op weg naar Purchasing Excellence” The long and winding road…."— Transcript van de presentatie:

1 “NEVI op weg naar Purchasing Excellence” The long and winding road….

2 Globale Assessment Gedetailleerde Assessment Besparings- Potentieel Implementatie 3. Purchasing Excellence door Proces- verbetering en Ontwikkeling van kennis en competenties Breed Verspreiden Opleidingen Adviesbureaus Communicatie b. c. a. NEVI Programma ‘Purchasing Excellence’ Profit sector

3 69 Nederlandse bedrijven namen deel aan NEVI’s “Globale Assessment” Project industrie Mass manufacturing Non-durable consumer products Raw material processing Asset- intensive services Information- intensive services Groot >EUR 225 Mln Inkoopuitgaven Klein

4 De Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (NEVI) heeft A.T. Kearney in 2002 onderzoek laten doen naar de mate van inkoopprofessionaliteit onder 69 bedrijven

5 10 % minder Inkoop-uitgaven 21 % meer EBIT/Revenue 10 % minder Inkoop-uitgaven 21 % meer EBIT/Revenue Indien de 69 onderzochte bedrijven de ‘Purchasing Best Practices’ op grote schaal zouden toepassen dan kunnen zij 10 % van de inkoopuitgaven besparen

6 Financiële Telegraaf 25 oktober 2002 Financieel Dagblad 28 oktober 2002

7 Nederlandse bedrijven zijn zich bewust van de ‘best practices’ maar passen ze nog niet op grote schaal toe

8 Nederlandse bedrijven op weg naar ‘Purchasing Excellence’ Bedrijfscases Project 2 en 3: Beschrijving bedrijf/omgeving/cultuur Purchasing Excellence “toepassing” Status, succesfactoren, barrieres Veranderingsmodel van Kotter ‘Lessons Learned’ uit de praktijk Besparingen, verwacht en gerealiseerd Bedrijfscases Project 2 en 3: Beschrijving bedrijf/omgeving/cultuur Purchasing Excellence “toepassing” Status, succesfactoren, barrieres Veranderingsmodel van Kotter ‘Lessons Learned’ uit de praktijk Besparingen, verwacht en gerealiseerd Deel 2

9 De resultaten in september 2004 ………….. De eerste 10 cases hadden een gemiddeld besparingspotentieel van 10%. Inmiddels (sept 2004) is hiervan gemiddeld 9% gerealiseerd. De besparingen variëren tussen de € ,- en $ ,-

10 $ De huidige resultaten ………….. € € € € € € € € €

11 Net als bij de vorige cases…. Start men vaak met Commodity Strategy Development En volgen andere onderwerpen: Leveranciersintegratie in het Product Creatie Proces; Strategisch Kosten Management Net als bij de vorige cases…. Start men vaak met Commodity Strategy Development En volgen andere onderwerpen: Leveranciersintegratie in het Product Creatie Proces; Strategisch Kosten Management September 2004: 10 Nieuwe cases

12 Gerealiseerde directe besparingen ………….. Gemiddeld 7,5 % op de geanalyseerde pakketten Aanzienlijke spreiding: ­Verwachte gemiddelde besparing per bedrijf: 2,5% - 25%

13 Gerealiseerde besparingen ………….. € € € € € € > €

14 Overtuigend bewezen!! Purchasing Excellence verbetert de winstgevendheid Overtuigend bewezen!! Purchasing Excellence verbetert de winstgevendheid PE-programma tot nu toe: Ruim 500 mln EURO!!

15 7 Gouden Regels 1.Creëer urgentiebesef op alle niveau’s en binnen alle disciplines van de organisatie 2.Creëer commitment van het top management 3.Benoem multidisciplinaire teams 4.Stel realistische, scherpe en concrete doelstellingen 5.Communiceer en deel opgedane kennis en ervaring 6.Formuleer artikelgroep-strategieën 7.Houdt het aantal projecten beperkt

16 Voorts: Zorg dat de directie niet alleen de besparingen goedkeurt, maar ook de condities om deze te realiseren Quick Wins volgen vanzelf als aan de voorwaarde ‘creeer urgentie-besef’ is voldaan Start inkoopverbeteringsprojecten bij MSU proces 2: Commodity Strategy Development; zowel bij grote als kleine(re) bedrijven leiden deze tot directe besparingen(naast indirecte voordelen) Realiseer u dat Purchasing Excellence kan leiden tot herpositionering van inkoop respectievelijk het heroverwegen van de noodzakelijke versus aanwezige inkoopcompetenties


Download ppt "“NEVI op weg naar Purchasing Excellence” The long and winding road…."

Verwante presentaties


Ads door Google