De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Asfalt in de waterbouw Hessel Voortman Arcadis. Programma Dijkontwerp en de zin van bekledingen Eisen aan bekledingen Bekledingen in soorten en maten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Asfalt in de waterbouw Hessel Voortman Arcadis. Programma Dijkontwerp en de zin van bekledingen Eisen aan bekledingen Bekledingen in soorten en maten."— Transcript van de presentatie:

1 Asfalt in de waterbouw Hessel Voortman Arcadis

2 Programma Dijkontwerp en de zin van bekledingen Eisen aan bekledingen Bekledingen in soorten en maten Waarom wel asfalt? Waarom geen asfalt? Overslagdijken; Pettemer Zeewering en Afsluitdijk

3 Dijk - Duin

4 Belastingzones < GLW: permanent onder water GLW - GHW: dagelijks “nat”, dagelijks lichte golfaanval GHW - MHW: zware golfaanval > MHW: golfoploop Binnenzijde: overslag

5 Eisen aan bekledingen Bestand tegen optredende belastingen Berijdbaar Bestand tegen zettingsverschillen Inspecteerbaar (zichtbaar faalgedrag) Technisch duurzaam Milieutechnisch duurzaam “Toetsbaar”

6 Toetsbaar

7 Bekledingen in soorten en maten

8 Gepenetreerde breuksteen Dijkbekledingen

9 Asfalt Dijkbekledingen

10 Deltawerken

11 Waarom asfalt? Vaak kostenvoordeel tov andere harde bekledingen Flexibel (volgen ongelijke zettingen) Regenererend vermogen na storm

12 Waarom geen asfalt? Indien mogelijk heeft gras op klei voorkeur Aanzicht, landschappelijke inpassing Beheerdersvoorkeuren (mogelijkheden voor herstel van stormschade; eerdere ervaringen) Slechte score op duurzaamheid; nieuwe materialen winnen vaak juist op dat punt

13 Waar evt. asfalt? Steunberm; patroongepenetreerde breuksteen Onder GHW; vol-en-zat gepenetreerde breuksteen Tussen GHW tot iets boven MHW; waterbouwasfaltbeton Kruin en binnentalud. Als de ruimte er is dan liever gras

14 Overslagdijken

15 Teveel golfoverslag vreet het binnentalud aan en leidt zo bezwijken in Traditioneel opgelost door beperken overslagdebiet door kruinverhoging Twee drijfveren voor overslagdijken: –Kruinverhoging vergt ruimtebeslag –Beperken overslagdebiet niet altijd noodzakelijk

16 Overslagdijk Pettemer

17 Eén van de varianten in het MER (afgevallen) Voordeel: beperking ruimtebeslag van de versterking Afgevallen vanwege: –Beeldvorming in de omgeving (wateroverlast door overslag) –Zorg over het aanzicht van de dijk

18 Versterking Afsluitdijk

19 Verhogen of overslagbestendig? Verhoogde dijk (ontwerp RWS) Overslagbestendige dijk (ARCADIS, Dredging International, Nuon, H+N+S architecten)

20 Drijfveren voor overslagdijk Laagste kosten; geen aanpassing Rijksweg en minder materiaal Respect voor de cultuurhistorie (“Lely’s dijk”) Overslag is toelaatbaar vanwege de omvang van het IJsselmeerbekken Toepassen “natuurlijke toplaag” om karakter Afsluitdijk te behouden Het hoeft geen asfalt te worden

21 Samenvatting In het ontwerp moet asfalt “winnen” van andere materialen en doet dat vaak ook als vervormingscapaciteit nodig is Bedreigingen: slecht verklaarbare schades, (milieutechnische) duurzaamheid Overslagdijken kansrijk bij ruimtegebrek (dus vaak), maar hoeven niet in asfalt

22


Download ppt "Asfalt in de waterbouw Hessel Voortman Arcadis. Programma Dijkontwerp en de zin van bekledingen Eisen aan bekledingen Bekledingen in soorten en maten."

Verwante presentaties


Ads door Google