De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VWO-bèta op de Amersfoortse Berg

Verwante presentaties


Presentatie over: "VWO-bèta op de Amersfoortse Berg"— Transcript van de presentatie:

1 VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Woudschoten 2010 Yvonne Dortmans & Mario Laheij

2 Programma workshop Voorstellen/ verwachtingen
organisatie – materiaal – uitvoering – samenwerking Onderbouwprogramma VWO-bèta Informatie – tips – uitwisseling Aan de slag inzage projecten, beleidsplan, tools Vragen

3 Onderwerpen workshop Organisatie Materiaal Uitvoering Faciliteren
Urenverantwoording Lessentabel Materiaal Projectonderwerpen Opbouw van project Beleidsplan Uitvoering Begeleiding Beoordeling

4 Doel VWO-bèta Samenhang in bètavakken
Praktische vaardigheden ontplooien Verwondering stimuleren Doorlopende leerlijn bèta vanaf brugklas Profilering VWO

5 Lesprogramma VWO-bèta
Natuurscheikunde vanaf klas 1 Projectmatig onderwijs in natuurwetenschappen 8 onderwerpen per jaar 2 blokuren (= 200 minuten) per week

6 Jaarprogramma’s VWO-bèta
Water Weer Kleur Kleding Communicatie Ruimtevaart Symmetrie Veldwerk 2 VWO-bèta Voeding Recycling Forensisch onderzoek Transport Wiskunde en kunst Tijd Sport Energie 3 VWO-bèta Bodem Warmte en temperatuur Analysemethoden Medicijnen Licht Ruimte Elektriciteit Katalyse

7 Projectlessen 2 blokuren (200 minuten) per week
Elk onderwerp duurt 8 blokuren Inleiding Deelproject: keuze uit ‘kant en klare’ onderwerpen Keuzeproject: keuze uit 6 vrije onderwerpen Slot: presentatie

8 Beoordeling Vak natuurscheikunde: Proefwerk  cijfer  rapport Project
Rubrics methode (en becijfering) voor waarnemen, samenwerken, logboek en presenteren Per project één cijfer  rapport

9 Voorbeelden uit projecten

10 Project WATER (1v)

11 Project KLEUR (1v)

12 Project KLEUR (1v) project LICHT (3v)

13 Project TRANSPORT (2v) project LICHT (3v)

14 Project TRANSPORT (2v)

15 Invoering

16 Onderwijs vernieuwing
Niets gaat vanzelf stel een team samen Katalysator wie heeft de leiding Juiste beginstoffen leveren energie én een product bètaonderwijs

17 Onderwijsvernieuwing

18 Succesfactoren Enthousiaste docenten Doelgericht werken Relaties:
tussen schoolleider en bètacoördinator binnen projectteam (BIO/NA/SK/bètacoördinator) binnen verschillende secties

19 Aan de slag! Ter inzage: Actie A4: je ideeën ordenen
1VWO: project water & project kleur 2VWO: project transport 3VWO: project medicijnen beleidsplan bèta 2007 en 2010 Actie A4: je ideeën ordenen Optioneel: uitwisselen materiaal

20 Tips

21 Condities VWO-bèta Kleine groepen versus duodocentschap
Inzetbaarheid TOA Docentenhandleiding / antwoordboek Roostering Projectles leidt niet tot hoger lesaantal Docentkeuze voor projectlessen

22 Urenverantwoording VWO bèta
Project leidt níet tot hoger lessenaantal In de brugklas 1 uur minder Nederlands, Frans, Engels, wiskunde Geen Latijn in 2/3 VWO-bèta Geen handvaardigheid in 3VWO-bèta

23 Condities lesgeven Mentor geeft projectles, natuurscheikunde of wiskunde Projectles wordt verzorgd door docent en TOA Faciliteiten bij projecten: - speciaal practicumlokaal - aangrenzend vaklokaal met 16 computers

24 Ervaringen docenten Wat gaat goed? Wat kan beter?
VWO-bèta en NLT zijn verankerd in school. Enthousiaste vakgroep bèta Wat kan beter? Buitenschoolactiviteiten, borgen van kwaliteit, update van projecten, docentenhandleidingen, mismatch verwachting leerlingen, L-woord

25 Doorlopende leerlijn bèta naar NLT
Evident voor VWO-bèta leerlingen: Bekend met projectmatig werken Gewend aan samenwerking Gewend aan beoordeling door presentatie Ervaringen van VWO-bèta gebruiken voor reguliere VWO leerlingen tijdens NLT lessen

26 Mail naar: y.dortmans@amersfoortseberg.nl
Vragen – tips - opmerkingen? Mail naar:


Download ppt "VWO-bèta op de Amersfoortse Berg"

Verwante presentaties


Ads door Google