De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012."— Transcript van de presentatie:

1 veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012

2 onderzoek sociale veiligheid OV verzoek stadsregio aan Rekenkamer Rotterdam jaarlijkse bijdrage stadsregio aan RET voor sociale veiligheid € 35 mln (exploitatie RET€ 480 mln) hoe effectief maatregelen verbetering (objectieve en subjectieve) sociale veiligheid? tegen welke kosten?

3 hoofdconclusie: hoofdconclusie: beleid onvoldoende effectief a. niet alle doelen 2010 gerealiseerd  wel minder geregistreerde incidenten (30% ipv 1%; maar per DRU alleen voor metro gerealiseerd)  doelen voor bus allemaal gehaald  reizigerswaardering veiligheid in voertuig niet voor tram (7,5 ipv 7,8) en metro (7,5 ipv 7,8) gehaald  reizigerswaardering veiligheid op halte niet voor tram (7,3 ipv 7,4) en metro (7,1 ipv 7,7) gehaald  zwartrijdpercentage net niet voor tram (4,26 ipv 4,0) gehaald

4 hoofdconclusie: hoofdconclusie: beleid onvoldoende effectief b. inzet controleteams weinig kosteneffectief  effect op veiligheidsgevoelens onwaarschijnlijk (obv andere studies)  effect op incidenten contraproductief (registratie-effect: meer controleren betekent meer zien)  preventieve werking niet aangetoond (niet structureel minder incidenten)  kosten: € 14 mln (40% stadsregionale bijdrage), 275 fte

5 hoofdconclusie: hoofdconclusie: beleid onvoldoende effectief c. inzet één conducteur per tram licht kosteneffectiever  effect op veiligheidsgevoelens obv andere studies waarschijnlijk, alleen niet geleid tot gewenste stijging daarvan  effect op incidenten obv andere studies waarschijnlijk, alleen niet geleid tot structurele daling daarvan  kosten: € 14 mln (40% stadsregionale bijdrage), ongeveer 288 fte  gerichtere (lijngebonden) inzet zal leiden tot goeddeels dezelfde veiligheidscijfers

6 hoofdconclusie: hoofdconclusie: beleid onvoldoende effectief d. inzet camera’s metrostations redelijk kosteneffectief  effect op veiligheidsgevoelens obv andere studies onwaarschijnlijk  op incidenten preventieve werking (na plaatsing blijvend minder incidenten op stations)  kosten: € 2,5 mln (7% stadsregionale bijdrage) voor live uitlezen (39 fte)  voor preventieve werking live uitlezen niet per se noodzakelijk

7 hoofdconclusie: hoofdconclusie: beleid onvoldoende effectief e. inzet tourniquets metrostations sterk kosteneffectief  effect op incidenten metro groot (40% minder)  kosten: € 3,8 mln (uit exploitatie RET, niet uit bijdrage sociale veiligheid)

8 hoofdconclusie: wel effecten op zwartrijden  conducteurs sterk effect op zwartrijden (in Haagse en A’damse tramlijnen zonder conducteurs, 2½ maal zo groot)  maar zwartrijden zaak van exploitatie; relatie met sociale veiligheid niet aannemelijk  baten tegengaan zwartrijden (max. € 5,7 mln) grotendeels naar exploitatie RET, klein deel verrekening met budget sociale veiligheid  voor 2010 bijdrage sociale veiligheid max. € 5 mln lager gekund

9 hoofdconclusie: tekort bestuurlijke verantwoordelijkheid  stadsregio formeel verantwoordelijk voor sociale veiligheid  maar geen actueel beleid (laatste dateert van 2007)  deels tegenstrijdige hoofddoelstellingen  toezicht op en controle van verantwoordingen RET onvoldoende

10 aanbevelingen  heroverweeg inzet controleteams, conducteurs en capaciteit voor uitlezen camera’s  kosten controleurs uit exploitatie, niet budget sociale veiligheid  formuleer actueel beleid  richt toezicht op RET anders in Dagelijks Bestuur neemt alle aanbevelingen over


Download ppt "Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google