De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fietsparkeren in Delft

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fietsparkeren in Delft"— Transcript van de presentatie:

1 Fietsparkeren in Delft
Presentatie voor Fietsberaad Sr. Beleidsmedewerker verkeer en vervoer m.n. met fiets bezig; fietsbeleid + coordineren van fietsprojecten Maaike konijn; Fiets (m.n. stallen), Verkeersveiligheid en Wijkwerk Mirjam van Oers Maaike Konijn

2 Delft 95.000 inwoners compacte, dichtbevolkte stad
tussen Rotterdam en Den Haag Westland; wateringen, naaldwijk Midden delfland; schipluiden, maasland, den hoorn Groot aantal kernen liggen binnen fietsafstand van 7,5 km. Binnen straal wonen mensen; grote potentiele doelgroep voor fiets

3 Herkomstzijde fietsparkeren
Bij woningen waar voor de fiets geen goede stallingsvoorziening is, biedt Delft; Trommels Buurtstallingen Fietsklemmen in openbare ruimte Binnenstad en aantal historische wijken in delft, bovenwoningen, geen achterom; geen inpandig ruimte om fiets te stallen; Voor deze groep zorgt de gemeente voor realisatie van een fietstrommel of buurtstalling

4 Bestemmingszijde fietsparkeren
Bewaakte stallingen Schoolstallingen Klemmen in openbare ruimte

5 Trommels Succesvol; 35 trommels vanaf 1999, waarvan 17 in laatste 2 jaar Realisatiekosten € 5.000,- / € 7.000 5 plekken per trommel Bijdrage huurder € 6,80 per fiets per maand Trommels worden kostendekkend geëxploiteerd door stichting Biesieklette + Makkelijk inpasbaar + Relatief goedkoop +/- Uiterlijk Vandalismegevoelig Inpasbaarheid historische Binnenstad Comfort overdekte afsluitbare stalling in openbare ruimte Voorwaarde

6 Buurtstalling Groeimodel trommels -> buurtstalling
2 buurtstallingen actief, 1 in ontwikkeling Bijdrage huurder € 6,80 per fiets per maand Buurtstallingen worden kostendekkend geëxploiteerd door stichting Biesieklette + Buurtstallingen hoog comfort / gebruiksgemak + Niet opvallend in omgeving Soms relatief duur (meeliften met bouwplannen) Moeilijk i.v.m. verkrijgen van geschikte ruimte 52 plaatsen Huurders krijgen sleutel van het pand

7 Bewaakte stallingen Niet inpandig bewaakte stallingen:
Oude Langedijk (150 pl.) WC In den Hoven (50 pl.) Inpandige stalling: Station (2.600 pl.) v.a. begin 2007: Zuidpoort (200 pl.)  serviceverlening (centrum, 150 plaatsen, geopend tijdens winkeltijden) (50 plaatsen, geopend tijdens winkeltijden) Zuidpoort; binnenstad; ook avond en nachtopening ivm uitgaansgebied (reparatie, kluisjes, buggyverhuur etc.) Exploitatie stichting Biesieklette

8 Schoolstallingen Subsidie bewaakte fietsenstallingen op middelbare scholen Uitbreiding fietsparkeercapaciteit basisscholen 5.000 euro per locatie. Scholen regelen zelf dat de bewaakte fietsenstalling er komt te staan; beheerd door biesieklette Gemeente kan ondersteunen in realiseren Op basis van facturaties krijgen scholen subsidiebedrag Alle scholen brief gestuurd met mogelijkheid erin; 4tal locaties gerealiseerd

9 Klemmen in de openbare ruimte
Eisen: Gebruiksvriendelijk Goed inpasbaar in stadsbeeld Toepassing: Tulips: bij gebundeld fietsparkeren zoals bij OV-haltes en bewaakte fietsen- stallingen Nietjes: op overige locaties en in de historische binnenstad Gebruikersvriendelijk; aanbindmogelijkheid, kans op diefstal lager

10 Budget fietsparkeren (FietsActiePlan 2005 t/m 2010)
Fietstrommels; euro ( 25 st.) -> onvoldoende Buurtstallingen; euro Uitbreiding / vervanging fietsklemmen openbare ruimte; euro ( fietsparkeerplaatsen) -> onvoldoende Uitbreiding klemmen bij basisscholen euro Bewaakte fietsenstallingen binnenstad; euro (uit FAP) Bewaakte fietsenstalling middelbare scholen; per stalling euro gemeentesubsidie Exploitatie-bijdrage; euro per jaar Extra service bewaakte stallingen; euro TOTAAL:  EURO 2005 t/m 2010 (daarnaast nog fietsparkeren in projecten)

11 Handhaving fietsparkeren -1
Waar? Stationsgebied Binnenstad: Markt Oude Langedijk Bastiaanplein Wanneer? Station: vanaf januari 2005 Binnenstad (proef): vanaf april 2006 Wrakken (overal, 2 weken na stickering) Weesfietsen (overal, 4 weken na stickeren) Fout geparkeerde fietsen (op specifieke locaties)

12 Handhaving fietsparkeren-2
Wat? Wrakken Weesfietsen Fout geparkeerde fietsen Waarom? Optimale benutting klemmen/ oneigenlijk gebruik tegen gaan Bevorderen verkeersveiligheid / toegankelijkheid Beeldkwaliteitsaspecten Wrakken (overal, 2 weken na stickering) Weesfietsen (overal, 4 weken na stickeren) Fout geparkeerde fietsen (op specifieke locaties) Binnenstad: Markt, Bastiaanplein Oude Langedijk

13 Handhaving fietsparkeren-3
Proces van plan tot uitvoering handhaving Inventarisatie Uitbreiding aantal en kwaliteit klemmen Communicatie / voorlichting Proef handhaving op specifieke locaties Continu monitoring nodig i.v.m. groeiende vraag Inventarisatie (telling capaciteit, bezetting, losse fietsen) en Uitbreiding klemmen (op probleemlocaties) -> najaar 2004 / vooorjaar 2005 Station: 500 klemmen uitbreiding n: 2400 fietsparkeerplekken in openbare ruimte Binnenstad: 750 nieuw/400 oude vervangen -> 1140 fietsparkeerplekken extra  totaal nu: 3000 fietsparkeerplekken Communicatie / voorlichting: Veel gecommuniceerd / maanden van tevoren; publicaties in krant, flyers, advertenties. Op station delft handhaving vanaf 1 jan. 2005; binnenstad; v.a. april 2006 Continu monitoring nodig i.v.m. groeiende vraag

14 Effect handhaving Gedragsverandering fietsparkeren; betere benutting van klemmen (bezettingsgraad van 20-80% naar %) Ordelijker beeld pleinen Vergroten veiligheid station + Oude Langedijk Niet op alle plekken geaccepteerd (ivm onvoldoende capaciteit) Monitoring; aantal klemmen, bezetting, voorlichting/communicatie, waar wanneer handhaven ??  Eind 2006; beslissing doorgaan of aanpassen handhavingsbeleid

15 Vragen / discussie ? Voor- en nadelen verschillende stallingsvormen (trommels, buurtstallingen, klemmen, bewaakt/onbewaakt, …) Wanneer behoefte fietsparkeren wel of niet faciliteren? Waar wel of niet handhaven? Inventarisatie (telling capaciteit, bezetting, losse fietsen) Uitbreiding klemmen (op probleemlocaties) Proef handhaving op specifieke locaties Continu monitoring nodig i.v.m. groeiende vraag proefperiode najaar 2005 tot eind 2006


Download ppt "Fietsparkeren in Delft"

Verwante presentaties


Ads door Google