Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoanna Groen Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
USG Innotiv whatever works for you
2
HR-inzichten en handvaten als context voor kennisdeling.
Een innovatieve arbeidsorganisatie als hefboom voor een betere (team)werking. HR-inzichten en handvaten als context voor kennisdeling. V-Ict-Or 14/06/2012
3
…even voorstellen USG Innotiv: specialisten in ICT, engineering & science USG HR Forces: consultancy in HR
4
…even voorstellen HR – behoefte Overheid 4
5
Visie (Groep) USG People wil voor de eigen medewerkers en kandidaten een attractieve werkgever zijn: toegankelijk, betrokken en met de mens als middelpunt. Wij streven er naar het beste in hen naar boven te halen. Elke dag opnieuw, gedurende hun hele loopbaan. Tegelijkertijd vertrouwen onze opdrachtgevers erop dat wij in onze dienstverlening altijd een stap extra doen en dat zij kunnen rekenen op onze blijvende betrokkenheid. Het resultaat van onze inspanningen is een optimale balans tussen de organisatiedoelen van opdrachtgevers en de individuele ambities van onze medewerkers en de kandidaten. Zo geven wij invulling aan onze zakelijke en maatschappelijke voorbeeldrol. Onze kernwaarden en –normen zijn respect, ontwikkeling, gedrevenheid, verbondenheid en resultaatgerichtheid.
6
Onze landen Dagelijks helpen we mensen aan het werk dankzij ons netwerk van medewerkers in kantoren in 10 landen. Hiermee zijn we de 4e speler op de Europese markt. Daarnaast hebben we partners in 7 landen; Jark Recruitment (Groot-Brittanië), Proffice (Scandinavië) en Start People (Tsjechië en Slowakije). Member of USG People Partner of USG People
7
USG People in België In België hebben de 10 commerciële bedrijven van USG People een omzet gerealiseerd van 655 miljoen euro (2009). Dagelijks helpen 990 medewerkers mensen aan het werk via onze 190 kantoren. Hiermee zijn we de 2e speler op de Belgische markt.
8
Some important clients
9
agenda Tendensen Context van organisaties Recente HR inzichten Tools
10
Tendensen Context van organisaties Recente HR inzichten Tools
13
…vergrijzing Bron: FOD Economie - Afdeling Statistiek, Bevolkingsstatistieken (voorheen: N.I.S.)
15
Generaties op uw werkvloer
De Protestgeneratie, bestaande uit de geboortecohorten De belangrijkste kenmerken: idealistisch en gedreven, zoeken draagvlak voor ‘het’ idee, voorkeur voor (her)structureren De Generatie X, de geboortecohorten De belangrijkste kenmerken: bescheiden en nuchter, willen verschillen constructief verbinden, procesgeoriënteerde professionals. De Pragmatische Generatie, de geboortecohorten Gedreven netwerkers die snel concrete resultaten willen, zijn gericht op kennis benutten en toepassen en vlot leren in het werk. De Screenagers, de geboortecohorten Ook Internetgeneratie (Van Steensel, 2000) of generatie Einstein (Boschma en Groen, 2006) genoemd. Belangrijkste kenmerken: slim en grenzeloos actief, authentieke multi-taskers, willen zich overal snel thuis voelen.
17
Perceptions of Positive Workforce Characteristics by Career Stages
% respondent organizations stating “very true” Early- Mid- Late Career Career Career Our employees are loyal to the company % 37.7% 53.8% Our employees have a strong work ethic % 39.4% 51.9% Our employees are reliable % 46.1% 51.3% Our employees have low turnover rates % 33.6% 50.3% Our employees have high levels of skills relative to what is needed for their jobs % 38.4% 46.7% Our employees have established networks of professional colleagues % 29.4% 46.3% Our employees have established networks of clients. 15.8% 29.6% 44.4% Our employees are productive % 42.1% 38.5% Our employees want to lead and supervise others. 20.4% 33.2% 36.0% Our employees take initiative % 34.5% 32.1% Our employees are creative % 34.0% 29.1% Bron:
18
Core issue is at the interface
between older workers and younger supervisors Participative leadership structure Relationship building Authority Empowerment experience Coaching
20
‘het nieuwe werken’ Globalisatie Maatschappelijk Demografie Technology
Energie
21
Waarden rond werk en organisatie
Vroeger Status Langdurige carrière Onderdeel groot geheel (positie in groot geheel) Werkinhoud Vaste job Imago werkgever > 40u = betrokken Nu ‘lifestyle werk’ Projecten Herkenbare bijdrage (positie in netwerk) Werkinhoud + sociale contacten afwisseling Imago werkgever + regelcapaciteit > 40u = niet slim Bron: van Steensel, 2007
22
kenmerken van ‘het nieuwe werken’
Plaats en tijd onafhankelijk werken Management stuurt medewerkers op output (resultaat) Flexibele en tailormade arbeidscontracten De organisatie geeft medewerkers vrij toegang tot (en gebruik van) kennis binnen en buiten de organisatie. Groot integratief vermogen van de organisatie (‘aguility’) Bron: Baane, 2010
23
Context van organisaties
Tendensen Context van organisaties Recente HR inzichten Tools
24
Kenmerken van klassieke organisaties
25
Visie op organiseren 1900 Frederick Taylor Kritiek - massaproductie
- standaardisatie - efficiëntie - controle - geen inspraak Kritiek - gebrek aan waardering - sociaal component - vervreemding - ontstaan vakbonden 1900 25
26
Visie op organiseren 26
27
Visie op organiseren 1930 1960 Mayo, Maslow, McGregor
- balans tss doel organisatie en de doelen van de individuen - belang van de informele organisatiestructuur en groepsvorming - belang van motivatie en werkomgeving 27
28
Organisatie en haar activiteiten
Organiseren Voorbereiden Uitvoering Output Ondersteunen
29
Organisatie en haar activiteiten
regelen uitvoeren ondersteunen voorbereiden
30
Organisatie en haar activiteiten
31
Organisatie en haar activiteiten
32
symptomen Wachttijden in ziekenhuizen Aankoop procedure SAP
Afhandeling verzekeringsdossier Helpdesk Hulpeloze en onzelfstandige medewerkers
33
Organisatie componenten
arbeid cultuur arbeidskwaliteit arbeidsorganisatie structuur systemen Proces Strategie
34
Clash van tendenzen en organisatie
35
Tendensen Context van organisaties Recente HR inzichten Tools
36
Diagnose van arbeidskwaliteit
Model van Karasek
37
Case study Low strain jobs Active jobs Regel-mogelijkheden
Passive jobs High strain jobs Quick scan Quick scan Taakeisen
38
De arbeidsmarkt spant zich ( 2005 – 2010)
Low strain jobs Active jobs Passive jobs High strain jobs REGELMOGELIJKHEDEN TAAKEISEN
40
Diagnose van arbeidsmotivatie
41
Betekenis voor arbeidsorganisatie
Aanleiding: zie maatschappelijke tendensen op arbeids- en afzetmarkt – grote uitdaging voor organisaties Van bureaucratische naar innovatieve arbeidsorganisatie: flexibele organisatie (5 principes ) actieve jobs (7 kenmerken v.e. functie) teams 41
42
5 principes reduceren van complexiteit - > procesgericht organiseren opvoeren van interne regelmogelijkheden -> lokale regelmogelijkheden verhogen opvoeren van externe regelmogelijkheden borgen van lokale en horizontale regelmogelijkheden leermogelijkheden maximaliseren
43
5 kenmerken van functies
volledigheid – een functie beslaat een volwaardig takenpakket autonomie – zelf de methode, de volgorde en het werktempo kunnen bepalen de functie bevat voldoende mogelijkheden voor contact en samenwerking de functie bevat voldoende organiserende taken de functie combineert moeilijke met makkelijke taken er wordt voldoende informatie verstrekt de functie bevat voldoende niet kort-cyclische taken 43
45
Tendensen Context van organisaties Recente HR inzichten Tools
46
Autonomie ABC van motiveren Autonomie
Behoren tot iets: betrokkenheid (doel van team) Competentiegroei: what’s in it for M.E.
47
Autonomie DO’s Be chrystal clear about non-negotiables and the reasons behind them e.g. objectives, controls, work instructions Invite to make choices within the given frame (Zuckerman et.al.) Acknowledge people’s feelings when assigning them a task (Koestner et.al.) Give reasons for requests (Deci et.al.) Invite proposals for enhancing team performance (Deci et.al.) Explore differences of opinion (Markland et.al.) Install feedback loops, give timely descriptive feedback and invite people to come up with suggestions 47
48
Autonomie Problem Goal Criteria Strategic Tactical Operational
Solutions Operational 48
49
Kennisdeling Checklist kennisdeling per medewerker
50
Virtual teams Bron: The Institute for Innovation & Information Productivity
51
Team matrix Flexi-matrix
-> aanbod -> innovatieve arbeidsorganisatie
52
You have reached the end of this presentation
Congratulations You have reached the end of this presentation
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.