De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014

2 HEDENDAAGSE uitdagingen: Klimaatsverandering Gezondheidszorg Energiebesparing Veiligheid Bejaardenzorg Mobiliteit Efficiënte Overheid Actieve rol Overheid Situering van het Innovatief Aanbesteden

3 Brede invulling van innovatie: Producten Diensten Processen Organisatie Marketing Sociale Gradaties: New to the world (breakthrough) Technologieplatform Incrementeel New to the organization (diffusie) Innoveren is verbeteren

4 Innovatief Aanbesteden Context

5 Aanbesteden van Innovatie verwijst naar de activiteit van de overheid waarbij innovatie wordt aangekocht: Bestaande innovatie Nog te ontwikkelen innovatie Ondersteund met innovatieve vormen De innovatie wordt aangekocht: socio-economische problemen op te lossen (Mobiliteit, Milieu, Energie, Veiligheid, …) efficientie van de openbare dienstverlening te verhogen Aanbestedende overheid is vragende partij = initiatiefnemer (in tegenstelling tot subsidie) Innovatief Aanbesteden: Definitie

6 Pre-commercial procurement: Why? 6 R&D Private sector Innovation/ Added Value Public sector Innovation/ Added Value R&D Gap Marketing society, citizen B2B; B2C

7 7 Beleidsoptie minister Masterplan Innovatie- platform Precommercieel Aanbesteden Precommercieel Aanbesteden Commercieel Aanbesteden Voorbereiding Aanbesteding Contract/ Uitvoering Contract/ Uitvoering Projectverantwoordelijken Aanzetten van Masterplannen Andere innovatie instrumenten Aanstellen contactpunten per beleidsdomein Het Vlaams Concept Innovatief Aanbesteden

8 8

9  Eigen procedure buiten de aanbestedingsregels Transparant Gelijke behandeling + principes van behoorlijk bestuur Deelnamecriteria zo beperkt mogelijk Klemtoon op innovatief karakter als toekenningscriterium  Prijs bepaald door vraag en aanbod en niet door de kostprijs van O&O  Parallelle toekenning aan meerdere partijen  Mag geen voordeel creëren voor een partij bij de eigenlijke commerciële aanbesteding De Pre-commerciële Aanbesteding

10  Verloopt overeenkomstig de geldende aanbestedingsregels Forfaitaire grondslag (=vaste prijs) Gelijke behandeling Mededinging Procedure volgens offerteaanvraag (Meest Economisch voordelige offerte) De commerciële aanbesteding

11 Uniek instrument Kenmerken: Overheid aanzetten tot analyse van noden en aankoopbehoeften Maximale informatie uitwisseling tussen vraag- en aanbodzijde Commitment van vraagzijde voor innovatieve oplossingen Innovatieplatform met optimale inzet van innovatieactoren en innovatiebeleidsinstrumenten Resultaat:  De Overheid krijgt innovatieve oplossing voor socio-economische problemen  Private consument krijgt producten met beter ecodesign  Macro-economisch: positieve bijdrage tot de 3% O&O Lissabon doelstelling De resultaten van Innovatief Aanbes teden

12  Ontwikkeling Ondersteunende webapplicatie  Juridische onderbouw van gehele traject (offerteaanvraag uitgestuurd)  Uitbouw Kenniscentrum Innovatief aanbesteden  Sensibilisatie van de verschillende actoren: Vlaamse overheid: on-going Federaties/bedrijfsorganisaties/bedrijven : overleg (start 11/2009) Kennisinstellingen start 11/2009)  42 ingediende projecten dankzij een actieve bijdrage van de verschillende beleidsdomeinen: Projecten in verschillende stadia Interessante projecten uit onverwachte hoek (cultuur, sociale economie) … Stand van zaken op 01/10/2009

13

14 Vragen? Bedankt Christophe Veys 14


Download ppt "Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google