De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent."— Transcript van de presentatie:

1 Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent

2 Howard Gardner * 1943 Neuropsycholoog Professor of Cognition and Education in Harvard 1983: Frames of mind 1993: Multiple Intelligences

3 Meervoudige Intelligentie “ Het gaat er niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent”

4 Oefening : de mens wordt uitgedaagd door problemen Maak de onderstaande sommen = = = = = = = 23+5 = Snel: denk aan een gereedschap, een meubelstuk en een kleur en schrijf deze op Waar dacht je aan? Bedenk een verklaring.

5 Meervoudige Intelligentie Howard Gardner: “Leren is het vermogen van de mens om problemen op te lossen ……en ook het vermogen om nieuwe problemen te bedenken”

6 Criteria voor intelligentie Elke intelligentie zetelt in een autonoom deel van de hersenen Bij sommige mensen is een bepaalde intelligentie extreem ontwikkeld Iedere intelligentie heeft een eigen ontwikkelingstraject

7 Kernpunten in de theorie MI Iedereen is in het bezit van alle intelligenties De meeste mensen ontwikkelen de intelligenties tot een adequaat niveau Intelligenties werken samen Er zijn verschillende manieren om intelligent te zijn binnen een bepaald gebied

8 Meervoudige intelligentie Talig: spreek- lees en schrijfvaar digheid Natuurgericht: ontleden/deter minatie, gevoel voor planten en dieren, betrokkenheid bij de wereld Visueel/ruimtelijk: ruimtelijk inzicht, vorm, kleding, kleurgevoel. Muzikaal: muzikaliteit, stemgebruik/ zang, ritmegevoeligheid Lichamelijk/ motorisch; vrijheid van bewegen, ritmegevoel, leren door doen Intrapersoonlijk: zelfbeeld, karakter, levensloop, passie, droom, ideaal, leerstijl Logisch/ mathematisch: analyseren, logisch denken, gevoel voor cijfers Interpersoonlijk: samenwerken, communicatie, relaties

9 Verbaal-taalkundige intelligentie Denkt in woorden Houdt van lezen, schrijven, verhalen, woordspelletjes Heeft behoefte aan boeken, papier, schrijfspullen, dialoog,discussie

10 Oefening: logisch–mathematische intelligentie

11 Logisch-mathematisch Denkt logisch en redeneert graag Houdt van rekenen, grafieken, tabellen, experimenteren,puzzels Heeft behoefte aan laboratoriumspullen, exacte instrumenten, computers

12 Kijk één minuut naar het volgende schilderij Oefening: visueel-ruimtelijke intelligentie

13 Wat heb je gezien of gehoord? Wat dacht je? Wat voelde je?

14 Visueel- ruimtelijke intelligentie Houdt van tekenen, visualiseren, ‘doodling’, ontwerpen Denkt en onthoudt in beelden Heeft behoefte aan kunst, lego, video, films, dia’s, power point, musea, strips Goed in staat emoties en ervaringen te visualiseren Sterk ontwikkeld topografisch gevoel

15 Muzikaal-ritmische intelligentie Denkt in ritme en melodie Houdt van zingen, fluiten, ‘tappen’ met handen of voeten, luisteren Luistert en/of maakt graag muziek Legt vaak onbewust een koppeling tussen emotie en geluid

16 Lichamelijk-kinesthetisch intelligentie Denkt in beweging en somatisch gevoel Houdt van dansen, sport, beweging, doen, maken, aanraken Behoefte aan beweging en leren door doen

17 Intrapersoonlijke intelligentie Denkt vooral in relatie tot de eigen behoeften, gevoelens en doelstellingen Houdt van reflectie, meditatie, dagdromen, plannen Heeft behoefte aan tijd voor zichzelf, geheime plekken, eigen keuze, eigen projecten Blijft persoonlijk ontwikkelen

18 Interpersoonlijke intelligentie Gericht op anderen Houdt van leidinggeven, organiseren, contact maken, bemiddelen, feestjes Behoefte aan vrienden, groepsspelletjes, sociale gebeurtenissen, clubs In staat anderen te motiveren Sterk vermogen tot empathie

19 Natuurgerichte intelligentie Goed in observeren en ordenen Houdt van huisdieren, tuinieren, natuur, zorg voor de planeet Heeft behoefte aan natuur, contact met dieren,

20 Hoe kunnen we MI in ons werk gebruiken? 1 Benutten van intelligenties * Intelligenties belangrijk als ingang * Meer kennis over de ander * Leidraad voor inrichten bijeenkomsten: werkvormen, omgeving * Meer deelnemers bereiken * Bevorderen positief leer- en leefklimaat

21 Hoe kunnen we MI in ons werk gebruiken? 2 Ontwikkelen van intelligenties * brede ontwikkeling stimuleren * rekening houden met verschillen * de totale persoon bereiken * samenwerking tussen intelligenties bevorderen


Download ppt "Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent."

Verwante presentaties


Ads door Google