De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Antisociaal gedrag bij kleuters op school Verschillen en overeenkomsten in het pedagogisch handelen en de relatiebeleving van leerkrachten ten aanzien.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Antisociaal gedrag bij kleuters op school Verschillen en overeenkomsten in het pedagogisch handelen en de relatiebeleving van leerkrachten ten aanzien."— Transcript van de presentatie:

1 Antisociaal gedrag bij kleuters op school Verschillen en overeenkomsten in het pedagogisch handelen en de relatiebeleving van leerkrachten ten aanzien van kinderen met openlijk en/versus heimelijk antisociaal gedrag. Mirjam Horsman 10 december 2007 Begeleidsters: Jantine Spilt / Helma Koomen

2 Wat is antisociaal gedrag?

3 Twee typen antisociaal gedrag Openlijk antisociaal gedrag: Agressie Vechten Bedreigen Pesten Opvliegend Brutaal Vloeken Sadistisch Heimelijk antisociaal gedrag: Liegen Stelen Spijbelen Alcohol en/of drugsgebruik Weglopen Brandstichten Vandalisme In een bende

4 Hoe zit het nu met het openlijk en heimelijk antisociaal gedrag bij jonge kinderen?

5 Openlijk antisociaal gedrag bij jonge kinderen

6 Ruziën of het vaak oneens zijn met andere kinderen

7 Openlijk antisociaal gedrag bij jonge kinderen Andere kinderen slaan of schoppen Ruziën of het vaak oneens zijn met andere kinderen

8 Openlijk antisociaal gedrag bij jonge kinderen Andere kinderen slaan of schoppen Vechten Ruziën of het vaak oneens zijn met andere kinderen

9 Andere kinderen slaan of schoppen Vechten Ruziën of het vaak oneens zijn met andere kinderen Openlijk antisociaal gedrag bij jonge kinderen Andere kinderen pesten

10 Openlijk antisociaal gedrag bij jonge kinderen Andere kinderen slaan of schoppen Vechten Ruziën of het vaak oneens zijn met andere kinderen Spullen van anderen kapot maken Andere kinderen pesten

11 Heimelijk antisociaal gedrag bij jonge kinderen

12 Stiekem spullen van anderen kapot maken

13 Heimelijk antisociaal gedrag bij jonge kinderen Stiekem spullen van anderen kapot maken Liegen

14 Heimelijk antisociaal gedrag bij jonge kinderen Anderen vaak de schuld geven Stiekem spullen van anderen kapot maken Liegen

15 Heimelijk antisociaal gedrag bij jonge kinderen Anderen vaak de schuld geven Gemene dingen over andere kinderen zeggen Stiekem spullen van anderen kapot maken Liegen

16 Heimelijk antisociaal gedrag bij jonge kinderen Niet bereid zijn te delen Anderen vaak de schuld geven Gemene dingen over andere kinderen zeggen Stiekem spullen van anderen kapot maken Liegen

17 Heimelijk antisociaal gedrag bij jonge kinderen Niet bereid zijn te delen Anderen vaak de schuld geven Gemene dingen over andere kinderen zeggen Stiekem spullen van anderen kapot maken Liegen Dingen afpakken van anderen als ze niet kijken

18 Onderzoeksvraag Het is de vraag of kleuters met heimelijk antisociaal gedrag andere reacties van hun leerkrachten uitlokken dan kleuters met openlijk antisociaal gedrag.

19 Wat bedoel je dan met reacties?

20 Het pedagogisch handelen De inspanningen van leerkrachten om het sociale gedrag van kinderen te beïnvloeden  Gedragsregulatie/gedragsmanagement  Ondersteuning/sensitiviteit

21 De leerkracht-leerling relatie De mate van betrokkenheid tussen de leerkracht en het kind en de positieve of negatieve kwaliteit van deze betrokkenheid  conflict  nabijheid  afhankelijkheid  positief affect  negatief affect

22 Methode Vragenlijsten Observaties

23 Wat kwam er uit het onderzoek naar voren?

24

25 + + +

26 -

27

28

29

30 In het algemeen… Vergelijkbare samenhang/verbanden met openlijk en heimelijk antisociaal gedrag. Mogelijke verklaringen:  Hoge samenhang openlijk-heimelijk (,80 < r <,84)  Geen gedragsobservaties

31 Even terug naar de hoofdvraag… Het is de vraag of kleuters met heimelijk antisociaal gedrag andere reacties van hun leerkrachten uitlokken dan kleuters met openlijk antisociaal gedrag.

32 Nee, er zijn opvallend weinig verschillen!

33 Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "Antisociaal gedrag bij kleuters op school Verschillen en overeenkomsten in het pedagogisch handelen en de relatiebeleving van leerkrachten ten aanzien."

Verwante presentaties


Ads door Google