De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Motorisch Leren 1° licentie LO Wat is motorisch leren? (1)  Waarom motorisch leren? –LO –Revalidatie  Relatie leren – gedrag –Leren enkel af te leiden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Motorisch Leren 1° licentie LO Wat is motorisch leren? (1)  Waarom motorisch leren? –LO –Revalidatie  Relatie leren – gedrag –Leren enkel af te leiden."— Transcript van de presentatie:

1 Motorisch Leren 1° licentie LO Wat is motorisch leren? (1)  Waarom motorisch leren? –LO –Revalidatie  Relatie leren – gedrag –Leren enkel af te leiden –Gedrag te observeren  Leren vs. presteren

2 Motorisch Leren 1° licentie LO Wat is motorisch leren? (2) PresterenLeren 1 Waarneembaar gedrag1 Afgeleid uit prestatie 2 Tijds- en situatiegebonden 2 Relatief permanent 3 Los van oefenen/ ervaring 3 Oefen- of Ervaringsgebonden 4 Beïnvloed door prestatievariabelen 4 Onafhankelijk van prestatievariabelen

3 Motorisch Leren 1° licentie LO Wat is motorisch leren? (3)  Motorisch leren is het geheel van processen als gevolg van oefenen en/of ervaring, die leiden tot een relatief permanente verandering in de gedragsmogelijkheden van een persoon  Motorisch leren vindt plaats op verschillende plaatsen in het conceptueel model:

4 Motorisch Leren 1° licentie LO Wat is motorisch leren? (4)  Doel van motorisch leren: Vaardig gedrag = Doelgericht Efficiënt Consistent EN Flexibel (vbn.) Temporeel optimaal

5 Motorisch Leren 1° licentie LO Wat is motorisch leren? (5)  Leren afleiden uit prestatiecurve (produkt) (scriptie Goyvaerts & Van Doorselaer, 2002) VERBETERING

6 Motorisch Leren 1° licentie LO Wat is motorisch leren? (6)  Leren afleiden uit kinematische data (proces) –Vooruitgang? –Consistentie?  Beperkingen van de prestatiecurve

7 Motorisch Leren 1° licentie LO Wat is motorisch leren? (7)  Leren afleiden uit retentietest: permanent effect!  a. boogschieten; b. scriptie Goyvaerts & Van Doorselaer (2002)

8 Motorisch Leren 1° licentie LO Wat is motorisch leren? (8)  Leren afleiden uit transfer:  Transfer = vooruitgang die op vaardigheid X wordt geboekt als gevolg van het oefenen/reeds beheersen van vaardigheid Y  Berust deels op de vereiste van flexibiliteit als kenmerk van een vaardige uitvoering  Soorten: X als deel van Y X als variant van Y (wedstrijdsituatie/geen FB/sneller of trager uitvoeren) VB. balvangen bij andere snelheid

9 Motorisch Leren 1° licentie LO Wat is motorisch leren? (9)  Soorten transfer –Near transfer vs. Far transfer –Positieve en negatieve transfer  Belang van transfer: –Mate van leren aantonen –Opeenvolging van aan te leren vaardigheden –Instructiemethode

10 Motorisch Leren 1° licentie LO Wat is motorisch leren? (10)  Detectie van transfer: –Intratask transfer –Intertask transfer –Variatie als transfertaak  Verklaring voor transfer: –Motorische gelijkenissen –Gelijkenissen in informatieverwerking (bv. verdelen van aandacht in balsport)

11 Motorisch Leren 1° licentie LO Wat is motorisch leren? (11)  Bilaterale transfer: –Definitie –Symmetrisch? –Nut? Revalidatie Training  Verklaringen voor bilaterale transfer: –Cognitieve verklaring –Motorische programma’s: GMP-verklaring Interhemisferische transfer –Gelijkenissen in informatieverwerking (bv. verdelen van aandacht in balsport)


Download ppt "Motorisch Leren 1° licentie LO Wat is motorisch leren? (1)  Waarom motorisch leren? –LO –Revalidatie  Relatie leren – gedrag –Leren enkel af te leiden."

Verwante presentaties


Ads door Google