De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid

Verwante presentaties


Presentatie over: "Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid"— Transcript van de presentatie:

1 Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid
What do athletes learn when they learn a motor skill? McClements & Sanderson (1998) New Studies in Athletics, 1, 31-39 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

2 Concept 1: AANDACHT (1) “If you chase two rabbits, you won’t catch either of them” Gebruik van GEHEUGEN WAARNEMING Nemen van BESLISSINGEN Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

3 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
Concept 1: AANDACHT (2) Bewuste controle van bewegingsuitvoering is niet wenselijk in competitie Aandacht is nodig voor andere aspecten: tactiek, intensiteit, esthetiek, ….. Bewegingsuitvoering wordt wel bijgestuurd (gecontroleerd) op sub-bewustzijnsniveau Hoe gebeurt deze controle? Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

4 Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden (1)
Adams (1971) – Schmidt (1974): perceptueel spoor (herkenningsschema) IMAGE OF ACTION & Geheugenspoor (oproepschema) IMAGE OF ACTING Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

5 Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden (2)
1. Vorming van de bewegingsidee Feedback dmv KR!! Geen image of acting/action aanwezig = zoeken naar juiste beweging 2. Verfijning van de beweging Feedback vooral dmv KP!! zintuiglijk + proprioceptief + extrinsiek Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

6 Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden (3)
3. Automatische uitvoering = sub-bewust zelfstandigheid neemt toe 4. Herleren van (een deel van) de beweging “What feels right is wrong and what is right feels wrong” Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

7 Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden
Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

8 Praktische implicaties
Focus op omgaan met proprioceptieve informatie 1. Waaraan werk je? 2. Deed je wat je wou doen? 3. Hoe voelde het aan? 4. Wat ga je nu doen? Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding

9 De praktijktest: Sascatchewan project
Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding


Download ppt "Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid"

Verwante presentaties


Ads door Google