De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jeroen Meurs 3 BO. Inhoudsopgave: Inleiding 1 Algemeen 1.1Wat is CRM? 1.2Wat is CRM niet? 1.3Belangrijkste producenten 1.4 Wie heeft CRM nodig? 1.5Waarom.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jeroen Meurs 3 BO. Inhoudsopgave: Inleiding 1 Algemeen 1.1Wat is CRM? 1.2Wat is CRM niet? 1.3Belangrijkste producenten 1.4 Wie heeft CRM nodig? 1.5Waarom."— Transcript van de presentatie:

1 Jeroen Meurs 3 BO

2 Inhoudsopgave: Inleiding 1 Algemeen 1.1Wat is CRM? 1.2Wat is CRM niet? 1.3Belangrijkste producenten 1.4 Wie heeft CRM nodig? 1.5Waarom kiezen ondernemingen voor CRM? 1.6Voordelen van CRM 1.7Barrières voor CRM 2Hoe CRM integreren in je bedrijf? 2.1 Bereken uw CRM-coëfficiënt 2.2CRM cyclus model 2.3Database 2.4Waarom mislukt CRM? 2.5Kostenplaatje 3CRM vergelijkingen 3.1CRM versus IT 3.2CRM versus PR 4Resultaat CRM 4.1Gebruik CRM 4.2Klant versus bedrijf 5Vervolg op CRM Besluit

3 Inleiding Producten geen garantie voor goede klantenrelatie. Service wordt steeds belangrijker. CRM is dé oplossing om beter om te gaan met klanten.

4 Wat is CRM? Customer Relationship Management Bedrijfsstrategie met klant als uitgangspositie Doel: - optimaliseren klantenrelatie - omzet verhogen 2 aspecten:- klantenkennis - interactiviteit

5 Wat is CRM? klantenkennis = de juiste producten kunnen aanbieden => zich onderscheiden van de concurrenten interactiviteit = cultuurverandering door de omschakeling van een productgerichte naar een klantgerichte organisatie

6 Wat is CRM niet? een technische oplossing enkel een programma ontwikkelen waarin men informatie opslaat Eerst nadenken wat men precies wil bereiken! Werknemers moeten van de voordelen overtuigd zijn.

7 Belangrijkste producenten Siebel (USA) Oracle (USA) Peoplesoft/Vantive (USA) Mortel Networks/Clarify (CAN) Invensys/Baan (UK) SAP (GER)

8 Wie heeft CRM nodig? De volgende organisaties profiteren optimaal van CRM: organisaties met behoefte aan het gestructureerd vastleggen van informatie organisaties waarvoor informatie uitwisseling met de klant een belangrijk onderdeel is van het totale werkproces organisaties geïnteresseerd in het aangaan van langdurige relaties met klanten

9 Waarom kiezen voor CRM? een klant behouden = goedkoper dan nieuwe klanten werven tevreden klanten brengen nieuwe klanten aan door juiste informatie beter inspelen op veranderende wensen technologische ontwikkelingen

10 Voordelen CRM? klantenbehoud en beter verkoopsresultaat: op lange termijn doorslaggevend u weet welke klanten winst opleveren: gerichte acties kunnen concurrentievoordeel opleveren beter marketingbeheer door kennis van de verschillende segmenten

11 Barrières voor CRM? de volledige bedrijfscultuur moet omschakelen gebrek aan samenwerking tussen verschillende afdelingen eerst geld investeren, dan opbrengsten incasseren werknemers herkennen moeilijk de voordelen

12 Barrières voor CRM?

13 Hoe CRM integreren? heel wat dingen moeten veranderen: klantervaring, organiseren, kengetallen, processen, gedrag, technologie en informatie Heel de cultuur moet worden aangepast!

14 Bereken uw CRM-coëfficiënt? 20 vragen => coëfficiënt wordt berekend coëfficiënt geeft toestand weer op CRM-vlak

15 CRM Cyclus Model? hoe CRM invoegen? informatie verzamelen: behoeften + persoonlijkheid kennis benutten => klanttevredenheid => klanttrouw => winstgevendheid ( cfr. klantaandeel & productiekosten) winst niet op eerste plaats, wel klantenkennis voor een goede service

16 Database Welke informatie verzamelen? Hoe informatie bijhouden? Goede database bevat alle informatie die u nodig heeft en zorgt voor een beter beheer. Gegevens zijn up-to-date!

17 Database Welke informatie verzamelen? - bedrijven: naam, adres, telefoon, … - relaties: contactpersoon, contacthistoriek, … - eigenschappen: positieve en negatieve - interacties: onderhevig aan veranderingen Zorg voor vele zoekmogelijkheden en makkelijke aanpasbaarheid!

18 Waarom mislukt CRM? management niet betrokken staffuncties denken niet CRM-gericht niet alle werknemers staan achter het plan geen goede coördinatie tussen de afdelingen gebrek aan de nodige kennis slechte kwaliteit van klantgegevens en - informatie Softwarepakket alleen is niet voldoende! Een goede strategie moet de basis vormen.

19 Kostenplaatje verschillend van bedrijf tot bedrijf best kiezen voor maatwerk keuze uit diverse modaliteiten en functionaliteiten

20 CRM versus IT CRM heeft IT nodig om 100% doeltreffend te zijn CRM: gegevens moeten toegankelijk zijn voor alle commerciële medewerkers IT: noodzakelijk voor beheer van die informatie en maakt productie op maat mogelijk meer en meer gebruik van interactieve communicatie heel wat leveranciers: oa. Siebel, Oracle,...

21 CRM versus PR PR is voor elke onderneming anders CRM heeft pakketten beschikbaar Ordelijke administratie en vlotte interne communicatie zijn cruciaal.

22 Gebruik CRM

23 Klant versus bedrijf Klant: groter vertrouwen goede service zinvolle informatie Bedrijf: hogere winst loyale klanten effectieve campagnes

24 Vervolg op CRM KIM= Klacht Informatie Management: klachten consistent en sneller afhandelen ORM= Object Relationship Management: hogere servicegraad bekomen en zorgen voor een hogere return-on-investment

25 Besluit klant steeds meer en meer centraal concurrentie-onderscheiding veel bedrijven reeds omgeschakeld van productgericht naar klantgericht ondernemen

26 Zijn er nog vragen???

27 Bijlage: CRM-powerpointpresentatie CM-Limburg


Download ppt "Jeroen Meurs 3 BO. Inhoudsopgave: Inleiding 1 Algemeen 1.1Wat is CRM? 1.2Wat is CRM niet? 1.3Belangrijkste producenten 1.4 Wie heeft CRM nodig? 1.5Waarom."

Verwante presentaties


Ads door Google