De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Katrol. Doelstellingen 3 grote pijlers  Jonge kansarme kinderen kansrijker maken  Stimuleren van ouderbetrokkenheid en zelfredzaamheid van ouders.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Katrol. Doelstellingen 3 grote pijlers  Jonge kansarme kinderen kansrijker maken  Stimuleren van ouderbetrokkenheid en zelfredzaamheid van ouders."— Transcript van de presentatie:

1 De Katrol

2 Doelstellingen 3 grote pijlers  Jonge kansarme kinderen kansrijker maken  Stimuleren van ouderbetrokkenheid en zelfredzaamheid van ouders Studenten vertrouwd maken met de problematiek van de kansarmoede

3 Methodische basis 5 methodische principes  Presentatietheorie van Baart  Systeemtheorie (communicatietheorie van Watzlawick) Contextuele theorie van Nagy  Structurele gezinstheorie van Minuchin Cognitieve benadering van Feuerstein

4 Het hulpverleningsproces 4 verschillende betrokken mensen of groepen  Het kind (dat studieondersteuning krijgt)  De student (die vrijwillig studieondersteuning geeft) De ouders  De ankerfiguur

5 De ankerfiguur Belang en positie van de ankerfiguur  Zet zich in om kansarme kinderen kansrijker te maken  Draagt bij tot het verhogen van de zelfredzaamheid van kansarme ouders  Biedt toekomstige hulpverleners de kans zicht te krijgen op gezinnen die in armoede leven + begeleidt toekomstige hulpverleners

6 Procedure  Ankerfiguur voert selectie door tussen gezinnen die wel en niet in aanmerking komen voor deelname  Telefonisch contact tussen gezin en student Kennismaking tussen gezin en student  Testafname van het kind en het gezin

7 Positie van de ankerfiguur op vlak van cohesie Conclusie: Hiërarchieverschil in ideale situatie: voor mama, kind en student met de ankerfiguur  LAAG Hiërarchieverschil in conflictsituatie: mama en ankerfiguur  EERDER LAAG kind en ankerfiguur  LAAG student en ankerfiguur  ZEER LAAG

8 vooruitgang in studieresultaten en motivatie van het kind Variabele vooruitgang in motivatie van het kind  NIET significant gecorreleerd met de variabelen visie van mama visie van het kind

9 Correlatie tussen de duur van hulpverlening en de positie van de ankerfiguur Variabele duur van hulpverlening  NIET significant gecorreleerd met variabelen visie van mama visie van kind

10 Beperkingen Slechts gebaseerd op 15 gezinnen:  Kans op vertekening  Kans op conclusies die niet generaliseerbaar zijn naar de totale populatie van cliënten

11 Bron


Download ppt "De Katrol. Doelstellingen 3 grote pijlers  Jonge kansarme kinderen kansrijker maken  Stimuleren van ouderbetrokkenheid en zelfredzaamheid van ouders."

Verwante presentaties


Ads door Google