De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?! FC Tutters: Steven Bax 2 Bio 1 Stig Broeckx 2 Bio 1 Els Campforts 2 Bio 2 Andrea Cools 2 Bio 2 Inge Clijsters.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?! FC Tutters: Steven Bax 2 Bio 1 Stig Broeckx 2 Bio 1 Els Campforts 2 Bio 2 Andrea Cools 2 Bio 2 Inge Clijsters."— Transcript van de presentatie:

1 De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?! FC Tutters: Steven Bax 2 Bio 1 Stig Broeckx 2 Bio 1 Els Campforts 2 Bio 2 Andrea Cools 2 Bio 2 Inge Clijsters 2 Bio 2

2 Inleiding PALInteractie met docentenTutorsessieWerkende studentenOnderzoek

3 Stig Broeckx

4 Pear Assisted Learning Peers “Those who teach, learn twice.”

5 Peer Tutoring ons project Peer Modelling competent leergedrag Peer Monitoring observeren leergedrag bewaken leergedrag Peer Assesment beoordelen leerproducten

6 Peer Education gelijkenonderwijs Peer Counselling situatie beïnvloeden Coöperatief leren gemeenschappelijk doel Mentoring persoonlijke vooruitgang ≠ verwachting

7 onderwijzende studenten geen autoritair gedrag medeleerling, facilitator  gids, coach spreken!

8 Same-level gelijke status ongelijke status Cross-level hetzelfde instituut meerdere instituten

9  Wat er voorhanden is!  Ervaringen doorvertellen  Eerstejaars  verwachten? e r v a r i n g

10  Medische  Wiskundige  Taalkundige: vb. migrantenscholen

11 Tutees privéles eerstejaars zelfde richting werkende studenten Vakken wiskunde chemie Cross level verschil

12 Inge Clijsters

13 Tutoren Geen expert Meer tijd spenderen aan student Meer betrokken met student Klein leeftijdsverschil Grotere kwantiteit Lagere kwaliteit Docenten Vakexpert Minder tijd Minder betrokkenheid Groter leeftijdsverschil Kleinere kwantiteit Grotere kwaliteit

14  Begin project: gesprek met docent  Mail – forum - wekelijkse gesprekken  Veel aandacht  Geen vijanden  Ophalen zelftesten

15  Met docenten:  Functioneringsgesprekken met coördinator  Logboek  Reflectieformulieren  Doorbriefing aan docenten:  Veel voorkomende problemen doorgeven  Organiseren van bijsturing

16  Voorafgaande training  Communicatievaardigheden  Feedback  Begeleidingstechnieken  Organisatie van sessie

17 Steven Bax

18  Inhoudelijk  Welke leerstof?  Wat vormt probleem?  Tutor én tutee voorbereid!

19  Praktisch  In contact komen  Afspraak maken  Noodzakelijk materiaal

20  Ready, set,...  Tutee op gemak  Action!  Beginsituatie  Vraag tutee - Kleine stapjes - Motiveren, Stimuleren, Complementeren!  Plezant houden  Vragen stellen

21  And cut!  Samenvattend moment

22  Kwalitatief  Rapporten  Introspecties  Reflecties  Kwantitatief  Cijfers  Procenten  Publicaties

23 Andrea Cools w o r k s c h o o l h o m e

24 Werkende student verschil - onderling - tutor sneller tempo grotere omvang groep algemene herhaling Reguliere student verwaarloosbaar verschil normaal tempo kleinere omvang persoonlijk specifieke vragen TIJDSINDELING SESSIELEEFTIJD cross-age

25 voorbereiding planning communicatie keuze onderwijsmiddelen sessie inleiding kern afsluiting evaluatie tutor door tutee tutee door tutor met docent

26

27

28

29 Els Campforts

30  School of Biotechnology, Dublin  Wiskunde en chemie  Tutees  controlegroep  Evaluatie  Vragenlijst  Uitslagen tussentijdse testen en examens

31  Meerdere vakken  Significante invloed op wiskunde en chemie

32 Berekend gemiddelde (%)

33

34  Significant verschil tutee  niet-tutee  Verhoging slaagkansen

35 Els Andrea Inge Steven Stig


Download ppt "De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?! FC Tutters: Steven Bax 2 Bio 1 Stig Broeckx 2 Bio 1 Els Campforts 2 Bio 2 Andrea Cools 2 Bio 2 Inge Clijsters."

Verwante presentaties


Ads door Google