De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Na deze les: Kan je uitleggen waarom een schaalverdeling stappen moet hebben van veelheden van 1,2 of 5 Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Na deze les: Kan je uitleggen waarom een schaalverdeling stappen moet hebben van veelheden van 1,2 of 5 Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken."— Transcript van de presentatie:

1 Na deze les: Kan je uitleggen waarom een schaalverdeling stappen moet hebben van veelheden van 1,2 of 5 Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken Kan je een grafiek maken a.d.h.v. een tabel met metingen NASK - GRAFIEKEN Les 4 / 10

2 Overzicht van het verloop van het proces voor jezelf en anderen NASK – GRAFIEKEN MAKEN Waarom grafieken? 1 1cm papier 1mm papier nauwkeurigheid Raster 2 Twee of meer kolommen Eén oorzaak Rest gevolg (afhankelijk) Tabel 3 Let op: negatieve waarden ruimte voor waarden Assenstelsel 4 In de 2 e klas Altijd rechtop! Papier oriëntatie 5 Horizontale as : Oorzaak Verticale as: Gevolg grootheid (eenheid) Pijl geeft richting van toename aan Assen benoemen 6 Stapgrootte van 1,2 of 5 (factoren 10 x ) Stapgrootte zo klein mogelijk Let op je maximale meting Schaalverdeling 7 Bij wiskunde een punt (exacte waarde) Bij nask een kruis (onnauwkeurige waarde) Metingen 8 Rechte of Vloeiende lijn 9

3 Waarom grafieken? Een grafiek maak je om van een ‘groot’ aantal metingen een overzicht te maken Een grafiek maak je: Om de gegevens voor jezelf overzichtelijk te maken Om de gegeven voor anderen overzichtelijk te maken Anderen lezen jouw grafiek!! NASK - GRAFIEKEN Les 4 / 10

4 NASK - GRAFIEKEN lengtegewicht (cm)(kg) 301,8 403, ,2 709,8 8012,8 9016, , , , , , , ,8 Hoe maak je een grafiek? Stap 1Bereid je voor door een tabel te maken van je metingen. Stap 2Neem een stuk ruitjes papier (of teken zelf een stuk met ruitjes). Les 4 / 10

5 NASK - GRAFIEKEN Hoe maak je een grafiek? Stap 3Teken een assenstelsel. Let op dat je ruimte moet houden om getallen e.d. naast de assen te zetten. lengtegewicht (cm)(kg) 301,8 403, ,2 709,8 8012,8 9016, , , , , , , ,8 Les 4 / 10

6 NASK - GRAFIEKEN ---> Lengte (cm) ---> Gewicht (kg) Hoe maak je een grafiek? Stap 4Zet de juiste meting bij de juiste aslet op maateenheden Horizontaal = oorzaakVerticaal = gevolg Stap 5Zet pijltjes om aan te geven in welke richting de waarde oploopt lengtegewicht (cm)(kg) 301,8 403, ,2 709,8 8012,8 9016, , , , , , , ,8 Les 4 / 10

7 NASK - GRAFIEKEN ---> Lengte (cm) ---> Gewicht (kg) Hoe maak je een grafiek? Stap 6Zoek bij elke as een juiste schaalverdeling. lengtegewicht (cm)(kg) 301,8 403, ,2 709,8 8012,8 9016, , , , , , , ,8 Les 4 / 10

8 NASK - GRAFIEKEN ---> Lengte (cm) ---> Gewicht (kg) Hoe maak je een grafiek? Stap 7Zet de waarden in de grafiek met een kruisje lengtegewicht (cm)(kg) 301,8 403, ,2 709,8 8012,8 9016, , , , , , , ,8 Les 4 / 10

9 NASK - GRAFIEKEN ---> Lengte (cm) ---> Gewicht (kg) Hoe maak je een grafiek? Stap 8Teken een vloeiende lijn door zoveel mogelijk kruisjes. Stap 9Kruisjes die niet bij de grafiek lijken te horen neem je niet mee. lengtegewicht (cm)(kg) 301,8 403, ,2 709,8 8012,8 9016, , , , , , , ,8 Les 4 / 10

10 NASK - GRAFIEKEN ---> Lengte (cm) ---> Gewicht (kg) STREEFGEWICHT VAN JONGENS Hoe maak je een grafiek? Stap 10Zet een titel boven de grafiek om aan te geven wat de inhoud weergeeft. lengtegewicht (cm)(kg) 301,8 403, ,2 709,8 8012,8 9016, , , , , , , ,8 Les 4 / 10

11 NASK - GRAFIEKEN Stappenplan voor het maken van een grafiek Teken een assenstelsel altijd met behulp van een liniaal. Teken altijd met potlood en schrijf met een pen. Op de horizontale as (X-as) zet je de oorzaak (onafhankelijke variabele) en op de verticale as (Y-as) het gevolg (de afhankelijke variabele). Noteer naast de assen de betreffende grootheden en eenheden. Kies op beide assen, afhankelijk van de gegevens, een geschikte schaalverdeling. (Maak de grafiek zo groot mogelijk) Teken de gegevens als kruisjes in het assenstelsel. Teken de grafiek zo nauwkeurig mogelijk. Kromme: Een vloeiende lijn door zoveel mogelijk punten Rechte: Als de meetpunten niet op één lijn liggen, teken je de meest logische lijn tussen de punten door. Zet een titel boven of onder de grafiek. Les 4 / 10


Download ppt "Na deze les: Kan je uitleggen waarom een schaalverdeling stappen moet hebben van veelheden van 1,2 of 5 Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken."

Verwante presentaties


Ads door Google